InfoNu.nl > Financieel > Lenen > De creditcard, voordelen en risico's

De creditcard, voordelen en risico's

De creditcard, voordelen en risico's Net als bij de pinpas is er bij een creditcard sprake van plastic geld in de vorm van een pasje. Met beide pasjes kunt op eenvoudige wijze uw aankopen afrekenen. Maar in tegenstelling tot pinnen wordt het geld bij afrekenen met de creditcard niet meteen van uw bankrekening afgeboekt.

Betalen met de creditcard staat gelijk aan geld lenen

De creditcard werd in de jaren vijftig van de vorige eeuw uitgevonden in Amerika. De naam creditcard geeft al aan dat deze kaart in zijn klassieke vorm als middel voor krediet wordt gebruikt.

Voor de klant wordt een kredietruimte bij de creditcardmaatschappij ingeruimd en gedane aankopen worden doorgaans maandelijks achteraf gefactureerd. Gebruiken van een creditcard staat dus feitelijk gelijk aan geld lenen.

Voordeel: uitgestelde betaling zonder rente

Er is bij een creditcard sprake van uitgestelde betaling zonder dat daar rente voor gerekend wordt. Het openstaande bedrag kan in één bedrag of in termijnen worden terugbetaald. Bij betaling in termijnen is men natuurlijk wél rente verschuldigd, want dat staat gelijk aan een lening op afbetaling.

Het gevaar van onvoldoende saldo

Maar ook de afrekening in één bedrag kan wel eens duur uitpakken. Het gevaar bestaat namelijk dat men onvoldoende saldo op de bankrekening aanhoudt, waardoor de kaartmaatschappij niet kan afschrijven. In dat geval ontstaat er alsnog een gespreide betaling met bijbehorende betaling van rente.

Denkbaar is ook een situatie dat er weliswaar voldoende saldo op de bankrekening aanwezig is, maar dat er door de afboeking van de creditcardmaatschappij te weinig resteert voor betaling van bijvoorbeeld de huur of de energierekening. Wat dan gedaan?

Rente bij gespreide terugbetaling

Voor haar diensten ontvangt de kaartuitgevende instelling een jaarlijkse kaartbijdrage. En bij betaling in termijnen, maar ook bij overschrijding van betalingtermijnen, is de kaarthouder rente verschuldigd. Die rentetarieven kunnen zeer hoog zijn, tot wel 15%. Wie een creditcard met gespreide terugbetaling heeft, moet zich dus realiseren dat daar hoge rentekosten mee gemoeid kunnen zijn.

Bij het afsluiten van een creditcardovereenkomst moet men daarom niet alleen kijken naar de hoogte van de jaarlijkse kaartbijdrage maar moeten vooral de kredietvoorwaarden zorgvuldig onder de loep worden genomen.

Welke creditcard moet u kiezen?

In de praktijk zijn er vele soorten creditcards en consumenten moeten zorgvuldig controleren welk kaarttype het beste aan hun verwachtingen tegemoetkomt.

De keuze van de juiste creditcard wordt in de regel extra bemoeilijkt door een veelvoud aan extra diensten zoals:
  • Road Miles;
  • verzekeringen;
  • internationale gezondheids- en reisverzekering;
  • autopechhulp;
  • boekingsservice;
  • clubkortingen.

Men moet zich vooral niet laten imponeren door een lage kaartbijdrage. Bepalend zijn de totale kosten, de kredietrente en de gewenste aanvullende diensten.

Basisregels bij het selecteren van de juiste kaart

  • eerst voor uzelf nagaan of en waarom u een creditcard nodig heeft. Creditcards kunnen bijvoorbeeld nodig zijn voor betalingen tijdens een vakantie in landen buiten Europa, bij aankopen op het internet of bij gebruik van huurauto's;
  • controleren met welke kaarttype men zijn uitgaven het best in beeld heeft/houdt en niet in een schuldenval geraakt;
  • absoluut de totaalkosten vergelijken: de jaarlijkse vergoeding of kaartbijdrage, de kredietrente en, indien van toepassing, de creditrente voor tegoeden;
  • overwegen welke aanvullende diensten echt nodig zijn of gebruikt kunnen worden en of ze uw geld waard zijn.

Een creditcard via de bank

In Nederland worden creditcards doorgaans via de bank aangevraagd. De creditcardmaatschappij boekt hierbij de met de kaart verrichte aankopen (plus administratiekosten) eenmaal per maand rechtstreeks van de bankrekening af.

In dit geval is men bij de bank pas debetrente verschuldigd als de rekening onvoldoende saldo aanwijst en het rekening-courant-krediet wordt aangesproken. In deze opzet draagt de bank dus het kredietrisico en zal zij vóór afsluiten van de creditcardovereenkomst de kredietwaardigheid van haar klant toetsen.
Gerelateerde artikelen
Prepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid creditPrepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid creditDe prepaid creditcard is vooral geschikt voor mensen die geen klassieke creditcard toegekend krijgen. Vaak gaat het om m…
Kun je als oudere geld lenen?Kun je als oudere geld lenen?Wanneer ouderen geld willen lenen, blijkt dit in praktijk nog niet zo gemakkelijk. Banken staan niet te springen om oude…
Voor- en nadelen van een prepaid creditcardVoor- en nadelen van een prepaid creditcardDe prepaid creditcard is anno 2014 een steeds wijder verspreid begrip. De prepaid creditcard is een creditcard met iets…
Hoe kun je 1.500 euro lenen?Soms komt het voor dat je een klein bedrag moet lenen. Een bedrag van 1.500 euro lenen is niet moeilijk en kan bij veel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tumisu, Pixabay

Reageer op het artikel "De creditcard, voordelen en risico's"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 25-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!