InfoNu.nl > Financieel > Lenen > BKR opvragen, hoe doe ik dat?

BKR opvragen, hoe doe ik dat?

BKR opvragen, hoe doe ik dat? Op sommige momenten kan het handig zijn om uw BKR gegevens bij de hand te hebben. Het aanvragen van uw BKR gegevens kost geld. Om precies te zijn kost dit 4,95. U kunt nergens gratis uw BKR opvragen. Komt u wel een bedrijf tegen dat beweert gratis uw BKR gegevens te kunnen verstrekken dan adviseer ik u hier niet op in te gaan. Wat heeft u precies nodig om uw BKR op te vragen en waar kunt u dit doen?

Wat is het BKR?

Het BKR staat voor Bureau krediet registratie. Het BKR in Tiel houdt van elk persoon in Nederland die een krediet afsluit een elektronisch dossier bij. Dit dossier wordt bijgehouden in het centraal krediet informatiesysteem. Leningen, creditcards en afgesloten telefoonabonnementen die de afgelopen 5 jaar zijn afgesloten worden hier onder andere in bijgehouden. Als u ergens een lening wilt afsluiten dan wordt er vaak een BKR controle uitgevoerd door het bedrijf bij het BKR in Tiel. Als het bedrijf vervolgens te horen krijgt dat u negatief geregistreerd staat dan bestaat er de mogelijkheid dat uw aanvraag wordt afgewezen. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook veel bedrijven die geen krediet controle uitvoeren bij het BKR in Tiel. Het is alleen wel de vraag of het dan verstandig is om een nieuwe lening af te sluiten want u moet er wel zeker van zijn dat u het ook weer netjes kunt aflossen.

Waar kan ik mijn BKR gegevens opvragen?

Er is maar 1 plaats waar u uw BKR gegevens kunt opvragen en dat is bij het BKR in Tiel. Via de bank bij u in de buurt kunt u door middel van een formulier uw BKR gegevens opvragen. Op internet zijn er talloze sites die beweren dat zij tegen een kleine vergoeding gratis uw BKR gegevens kunnen verstrekken maar dit is absoluut niet mogelijk. Veel van deze websites zijn op uw geld uit.

Wat heb ik nodig om mijn BKR gegevens op te vragen?

Om uw BKR gegevens op te kunnen vragen heeft u uw identificatie kaart nodig en uw adres gegevens. Uw adres gegevens zijn nodig om uw BKR gegevens naar u te kunnen opsturen. Ook moet u uw bank of gironummer invullen en uw email adres. Zodra de aanvraag van uw BKR gegevens is gelukt ontvangt u binnen 10 werkdagen uw BKR gegevens thuis via de post.

BKR gegevens online opvragen

In 2013 wordt het mogelijk om uw BKR gegevens online op te vragen. Dit scheelt voor de meeste mensen een heleboel tijd en moeite. De BKR aanvraag via het internet zal ook een stuk sneller gaan dan de aanvraag via de post.

Waarom zou ik mijn BKR gegevens willen opvragen?

In een heleboel situaties kan het van pas komen om uw BKR gegevens bij de hand te hebben. Als u precies weet met welke BKR codering u geregistreerd staat dan weet u ook of u nog geld kunt lenen bij een bedrijf. Als u bijvoorbeeld snel van uw BKR registratie af wilt dan is het ook handig om een overzicht te hebben van de bedrijven die u bij het BKR hebben geregistreerd. Het BKR haalt uw gegevens door het centraal krediet informatie systeem. Vervolgens wordt de uitslag in een persoonlijke brief naar u verzonden.

Geld lenen zonder BKR

Staat u bij het BKR geregistreerd en kunt u hierdoor geen geld lenen bij een bedrijf? Wees niet getreurd, want er zijn nog een heleboel bedrijven die geen BKR controle uitvoeren. U kunt dus met een gerust hart een lening afsluiten bij een bedrijf die geen BKR controle uitvoert. De bedrijven die geen BKR controle uitvoeren kunt u op het internet vinden.
© 2012 - 2017 Alice85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "BKR opvragen, hoe doe ik dat?"

Infoteur: Alice85
Gepubliceerd: 10-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!