InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Hoe lening aflossen?

Hoe lening aflossen?

Hoe lening aflossen? Hoe gaat u uw lening aflossen, hoeveel, wat zijn de regels in 2017, 2018 en 2019? Als u een lening afsluit, wordt in de voorwaarden ook aangeven hoe u de lening kunt aflossen en ook of vervroegd of versneld aflossen is toegestaan. De voorwaarden voor aflossen zijn bij het afsluiten van een lening of krediet ook belangrijk. Als twee aanbieders dezelfde rente voor de lening berekenen, maar bij de ene aanbieder van lening of hypotheek mag u versneld extra aflossen en bij de ander niet, dan kan deze extra flexibiliteit van doorslaggevend belang zijn. De hoogte van de rente zegt dan ook niet alles. Aflossen kan op meerdere manieren worden gedaan. Anders kunt u altijd nog kiezen voor het oversluiten van uw hypotheek.

Welke lening zal ik afsluiten?

Wie een lening of extra lening wil afsluiten en geen negatieve BKR notering heeft, kan uit vele mogelijkheden kiezen:
  • Een persoonlijke lening;
  • Een doorlopend krediet;
  • Een flitslening of minilening;
  • Rood staan op de rekening courant;
  • Lenen bij pa of ma of andere familie;
  • Lenen met onderpand of zonder;
  • Een hypotheek;
  • Een creditcard;
  • Een postorderkrediet.

En zo zijn er nog meer mogelijkheden. Bijna altijd is er keuze. Als u een hypotheek wilt afsluiten zijn er vele soorten van hypotheek waaruit u kunt kiezen. Als u snel geld wilt lenen, is er een aantal bedrijven dat op het internet de flitslening of minilening aanbiedt. De vraag is wel waardoor u zich laat leiden bij uw keuze. Is dat de hoogte van de rente, is de goede naam van de geldverstrekker via reviews op internet voor u doorslaggevend of leent u alleen bij uw huisbank? Een aspect dat nog wel eens uit het oog wordt verloren is of u ook boetevrij versneld mag aflossen.

Hoe lening aflossen?

Bij het aflossen zijn er drie mogelijkheden:
  • U lost verplicht maandelijks af totdat de lening is afbetaald;
  • U lost maandelijks af, maar mag wat u aflost weer bijlenen zoals bij een doorlopend krediet;
  • U lost niet af maar stort een premie op en geblokkeerde bankrekening of bij de verzekeringsmaatschappij zoals bij een bankspaarhypotheek of spaarhypotheek. De aflossing vindt dan ineens plaats na bijvoorbeeld 30 jaar;
  • U lost niet maandelijks af, maar hebt wel de vrijheid om vervroegd een deel boetevrij af te lossen zoals bij een aflossingsvrije hypotheek.

Boetevrij aflossen is goedkoop aflossen

Dat boetevrij aflossen goedkoop is spreekt voor zich. Dat boetevrij aflossen van een hypotheek ook goed is om een restschuld te voorkomen, wat in het voordeel van bank en klant is, spreekt ook voor zich. Maar boetevrij aflossen is niet altijd toegestaan en of slechts beperkt mogelijk. Bij sommige banken mag u een hypotheek jaarlijks tot 10% versneld aflossen, bij andere tot 20%, bij Florius tot 100%: onbeperkt hypotheek aflossen, Florius. Maar meer aflossen dan toegestaan, gaat betekenen dat u een boeterente moet betalen.

Bekijk goed of en hoe u de lening boetevrij mag aflossen

De hoogte van de aflossingen zijn zeer bepalend voor uw maandelijkse lasten. De spaarrente is laag. Daarom is het meer dan ooit belangrijk dat u bekijkt of aflossen niet veel beter is dan de combinatie van sparen en lenen. Maar dan moet het aflossen wel zijn toegestaan. Bekijk daarom als u een lening of hypotheek afsluit altijd vooraf onder welke voorwaarden vervroegd aflossen mag en focus u niet alleen op de hoogte van de rente. De rente is natuurlijk wel belangrijk, maar niet alles bepalend als u ook goedkoper uit wilt zijn en geld wilt besparen.

Boetevrij hypotheek oversluiten

Het oversluiten van de hypotheek kan ook veel geld opleveren. Het kan zijn dat u een boeterente moet betalen, maar die is fiscaal aftrekbaar en als de rente laag genoeg is, is er alleen maar voordeel met het oversluiten te behalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe lening aflossen?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Hypotheek extra aflossen
Schrijf mee!