InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Risico's kredieten: wat zijn de gevaren van een krediet?

Risico's kredieten: wat zijn de gevaren van een krediet?

Risico's kredieten: wat zijn de gevaren van een krediet? Banken schermen graag met de voordelen die kredieten met zich meebrengen, zoals bijvoorbeeld het kunnen kopen van een eigen woning of het overal ter wereld kunnen betalen met een creditcard. Hierbij is het belangrijk om de zogenaamde "kleine lettertjes" met specifieke, gedetailleerde voorwaarden goed door te lezen. Kredieten zijn handig maar kunnen ook risico's inhouden, vooral wanneer je het geleende geld niet kan terugbetalen. Je kan in de schulden komen en je huis kwijt geraken. Ook gezondheidsproblemen als stress en depressie hebben je sneller in je greep dan je denkt. Welke gevaren kan een lening of krediet op lange termijn met zich meebrengen?

Krediet of lening aangaan

Geld lenen maakt een vanzelfsprekend onderdeel uit van onze maatschappij en het wordt dan ook door de grote meerderheid van de mensen gedaan. We staan er niet echt bij stil als we een autolening aangaan of een creditcard aanvragen, maar precies doordat we kredieten aanvragen verliezen we geld. De bank rekent immers altijd kosten en rente aan bij elk krediet, en strikt genomen komt dat overeen met financieel verlies voor de kredietnemer enerzijds en winst voor de bank anderzijds. Het is goed om dit basisinzicht in het achterhoofd te houden als je nadenkt over kredieten.

"Kleine lettertjes"

Het bekijken en ondertekenen van een kredietovereenkomst met de bank doe je best heel nauwkeurig en grondig. Doorgaans zal de bank schermen met de voordelen van het aangegane krediet (zoals het gemak om overal ter wereld met de creditcard te kunnen betalen), maar de nadelen zullen mogelijk minder onder de aandacht gebracht worden. Let dan ook op de zogenaamde "kleine lettertjes" die in de overeenkomst vermeld staan. Het gaat dan vooral om gedetailleerde, specifieke voorwaarden en uitzonderingen die vaak worden vergeten bij het aangaan van een lening. Eis ook absolute duidelijkheid van je bankier als het gaat om de rente, de looptijd en het JKP (jaarlijksekostenpercentage) van de lening. Ook is het goed om weten wat de gevolgen zijn van het niet kunnen terugbetalen van de lening (inbeslagname, eigendomsoverdracht, enz...).

Risico's kredieten

Het grote gevaar van een krediet is dat je niet voorbereid bent op de terugbetaling ervan en je niet realistisch bent geweest wat betreft je financiële discipline en daadkracht. De kans bestaat dan dat je je lening niet zal kunnen terugbetalen en je in de schulden terechtkomt. Schulden kunnen je in een neerwaartse spiraal doen terechtkomen, tot je uiteindelijk niet meer weet van welk hout pijlen maken. In dat geval kan je mogelijk hulp aanvragen van verschillende diensten die op schuldoplossing gericht zijn. Kredieten kunnen dus tal van risico's met zich meebrengen waar je zeker aan moet denken voordat je je lening aangaat.

Huis kwijt

Wie er niet meer in slaagt om de maandelijkse lasten van zijn hypotheek te dragen, kan in grote problemen komen. Wat je kan doen is naar de bank gaan om gezamenlijk een oplossing te zoeken om de terugbetaling te vertragen of uit te stellen. Dit is geen sinecure, want banken zijn aan strikte regels gebonden wat betreft voorwaarden en modaliteiten van hypotheken. In het slechtste geval zal de bank eisen dat je de woning verlaat waardoor ze de woning kan verkopen om het geleende krediet terug te kunnen vorderen. Dit is wat op grote schaal gebeurde tijdens de vastgoedcrisis van 2008 in de Verenigde Staten.

Schuldenhulp

Bij wanbetaling geraak je in de schulden en dit kan het begin zijn van een financiële ondergang. Wat zeker te mijden is, is nieuwe leningen aangaan om vorige leningen mee af te betalen. Wat je kan doen is een schuldbetalingsplan opstellen in samenspraak met de schuldeiser en uitstel vragen. Lukt dat niet en zie je het echt niet meer zitten, dan kan je nog altijd een beroep doen op het Platform Schuldhulpverlening van het Nibud (www.nibud.nl) in Nederland. In België kan je terecht bij de dienst Schuldbemiddeling van het OCMW.

Depressie

Wat niet te onderschatten is bij kredieten, zijn de gevolgen die een wanbetaling kan hebben op het privéleven van de kredietnemer. Kan je je lening niet terugbetalen en word je uit je huis gezet, dan betekent dit een zware psychologische slag. Mogelijk gaat je gezondheid en je zelfwaarde eronder lijden, zeker als deze tegenslag kort na een ontslag komt. Dit zet een zware druk op je zelfvertrouwen en kan je relatie en je gezinssituatie ondermijnen. Bovendien zijn chronische stress en depressie mogelijke complicaties bij financiële problemen (denk bijvoorbeeld ook aan het grote aantal zelfmoorden bij economische crises).

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Risico's kredieten: wat zijn de gevaren van een krediet?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kredieten
Schrijf mee!