De verschillende soorten hypotheken in Nederland

De verschillende soorten hypotheken in Nederland Het kopen van een huis is voor iedereen vaak een spannende aangelegenheid. Vragen schieten door uw hoofd zoals: Kan ik het wel betalen? enzovoort. Vaak bent u zo enthousiast over de door u gewenste aankoop dat u er alles aan zult doen om de koop daadwerkelijk rond te krijgen. Daarom is het erg belangrijk dat u voor de goede hypotheek kiest. Er zijn tegenwoordig steeds meer verschillende hypotheken dus het is zaak om alle informatie goed op een rijtje te hebben. Zo weet u precies welke rechten en plichten u hebt als u de juiste hypotheek gevonden hebt.

De soorten hypotheken op een rij

Er bestaan diverse soorten hypotheken, waardoor het van belang is om een goede vergelijking te maken, wanneer u op zoek bent naar een financiering voor uw woning. Het gaat in alle gevallen om een eerste hypotheek, maar het is daarnaast natuurlijk ook mogelijk om een tweede hypotheek te nemen. Anders dan de verschillende soorten hypotheken is er daarbij niet altijd sprake van hypotheekrenteaftrek, aangezien op deze manier de overwaarde vaak benut wordt als consumptief krediet of ter verbetering van de woning.

Bankspaar hypotheek

Binnen de verschillende soorten hypotheken kunt u allereerst kiezen voor het banksparen. De SEW of BEW rekening is hiermee onlosmakelijk verbonden met een hypothecaire lening. U spaart een gegarandeerd kapitaal en zorgt er op die manier voor dat u de hypotheek aan het eind van de looptijd af kunt lossen. Aan de andere kant zitten de hypotheeklening en bankspaarrekening vaak aan elkaar verbonden, waardoor u ze niet onafhankelijk kunt kiezen. Van de verschillende soorten hypotheken is het een variant met relatief weinig risico.

Aflossingsvrije hypotheek

Daarnaast bestaan er diverse soorten hypotheken die ervoor zorgen dat u pas aan het eind van de looptijd aan een afbetaling hoeft te denken. U kunt hierbij kiezen voor de aflossingsvrije hypotheek, of de lijfrente hypotheek. U lost tijdens de looptijd niets af. Sinds 2013 is het wel zo dat aflossingsvrije hypotheken niet profiteren van de hypotheekrenteaftrek.

Verplichte aflossing tijdens looptijd

Aan de andere kant bestaan er ook diverse soorten hypotheken waarbij u verplicht af dient te lossen tijdens de hypotheek. Hierbij kunt u denken aan de lineaire hypotheek of de annuïteitenhypotheek. In het eerste geval lost u volgens een rechtlijnig schema af en zorgt u op die manier voor een zekere afbetaling van de hypotheek. Een annuïteitenhypotheek zorgt ervoor dat uw maandlasten altijd gelijk blijven, maar u relatief steeds meer af gaat lossen, waardoor uw rentedeel afneemt. Dit soorten hypotheken laten u niet volledig van de hypotheekrenteaftrek in Nederland profiteren, maar zorgen wel voor aflossing en bieden daarmee zekerheid.

Vrijwillige aflossing tijdens looptijd

Tenslotte bestaan er vijf soorten hypotheken waarbij u vrijwillig af kunt lossen. Het gaat dan om de:

  • Beleggingshypotheek
  • Effectenhypotheek
  • Levenhypotheek
  • Spaarhypotheek
  • Hybride hypotheek

In alle gevallen heeft u de mogelijkheid om tijdens de looptijd af te lossen, maar kunt u er ook voor kiezen om zo optimaal mogelijk te blijven profiteren van de hypotheekrenteaftrek. U kunt sparen of beleggen om voldoende kapitaal te verzamelen, voor de uiteindelijke aflossing van de hypothecaire lening. Binnen deze soorten hypotheken kunt u op die manier zelf het risico bepalen dat u wilt lopen, ten opzichte van het rendement dat u mogelijk kunt maken.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.hypotheek-weetjes.nl/soorten-hypotheken/
  • http://www.afm.nl/nl/consumenten/producten/hypotheek/soorten.aspx
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopwoning/vraag-en-antwoord/wat-is-een-hypothecaire-lening-en-welke-soorten-hypotheken-zijn-er.html

Reageer op het artikel "De verschillende soorten hypotheken in Nederland"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 12-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!