InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Beperking hypotheekrenteaftrek 2013

Beperking hypotheekrenteaftrek 2013

In 2013 worden lang verwachte beperkingen doorgevoerd in de hypotheekrenteaftrek. De beperkingen zullen gaan gelden voor vanaf 2013 nieuw afgesloten hypotheken. Per 2012 wonen er meer gezinnen in een koophuis dan in een huurhuis. De overheid heeft een eigen woning ook altijd gestimuleerd, door verschillende vormen van koopsubsidies en natuurlijk door de hypotheekrenteaftrek. Vrijwel zonder beperkingen kon de betaalde hypotheekrente afgetrokken worden van het inkomen. Er kwamen echter steeds meer tekenen dat de regeling van de hypotheekrenteaftrek onbetaalbaar ging worden. De overheid heeft toen al maatregelen genomen door bijvoorbeeld de aftrekbaarheid van de hypotheekrente te beperken tot een periode van maximaal 30 jaar (gerekend vanaf 2001). Ook werd het verplicht om gerealiseerde overwaarde bij verkoop van de eigen woning, weer te investeren in een eventuele nieuwe eigen woning. Per 2013 worden er zwaardere maatregelen getroffen.

Beperking hypotheekrenteaftrek 2013

De meeste hypotheken zijn gericht op het behalen van het maximale fiscale voordeel. Dit wordt bereikt door de aflossing van de hypotheek uit te stellen tot de einddatum van de hypotheek. Het vermogen dat nodig is voor de aflossing, kan opgebouwd worden in een gekoppelde kapitaalverzekering of een bankspaarrekening. Vanaf 2013 is het niet meer toegestaan om een hypotheek nieuw af te sluiten, waarbij er gedurende de looptijd niet afbetaald gaat worden. De maandelijkse aflossing moet minimaal gelijkwaardig zijn aan een annuiteitenhypotheek.

Verplichte annuiteitenhypotheek

De aflossing moet vanaf 2013 minimaal op basis van een annuitaire aflossing plaatsvinden. Sneller aflossen mag, een hypotheek met een tragere aflossing is niet meer toegestaan. De sanctie is dat de betaalde hypotheekrente niet meer aftrekbaar is. Dit geldt echter uitsluitend voor vanaf 1 januari 2013 nieuw afgesloten hypotheken. De op 1 januari 2013 al bestaande hypotheken behouden de rechten zoals deze golden. Het blijft dus mogelijk om de aflossing door te schuiven naar de einddatum en gedeeltelijk aflossingsvrij, blijft ook mogelijk.

Waarom is de hypotheekrenteaftrek beperkt?

De oude regeling met betrekking tot de hypotheekrenteaftrek was te kostbaar. Dit werd vooral veroorzaakt doordat huiseigenaren niet meer gingen aflossen. Iedereen wilde maximaal profiteren van de regeling, dus werd er geen geld gestoken in de aflossing van de schuld.

Dreigen met maatregelen

In de jaren voorafgaand aan 2013, werd er al meerdere keren gesproken over beperkingen van de aftrek. De politiek durfde zich er echter niet aan te branden. Uit angst om kiezers te verliezen, bleef de regeling in stand. Dit ondanks het feit dat iedereen wist dat uiteindelijke maatregelen onvermijdbaar waren.

Hypotheekrenteaftrek en de huizenprijzen

Sinds 2009 was er een extra reden bijgekomen om de hypotheekrenteaftrek ongemoeid te laten. De huizenprijzen gingen door toedoen van de slechte economische omstandigheden een paar procentpunten per jaar zakken. In eerste instantie werd gedacht dat het een tijdelijke dip was, maar de huizenprijzen bleven zakken. Ondanks pogingen van de overheid om de huizenmarkt te stimuleren (onder andere verlaging overdrachtsbelasting), leek de daling niet te keren te zijn. Sinds de maatregelen werden aangekondigd in 2012, werd gevreesd voor de huizenmarkt voor de komende jaren. De beperkingen van de hypotheekrenteaftrek zal er waarschijnlijk voor zorgen dat de huizenprijzen ook in 2013 en volgende jaren, sterk blijven dalen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beperking hypotheekrenteaftrek 2013"

Reactie

E. M. Attevelt, 25-05-2012 01:52 #1
Jongens, waar zijn wij nu eigenlijk mee bezig. Laat de belastingvoordeel bestaan, dus de hypotheekrenteaftrek bestaan. Maar datzelfde voordeel wat de koper daarvan krijgt als verplichtingsmaatregel gelden om de hypotheek af te lossen. Dan krijgt ieder het voordeel van snelle transacties, zware lasten op hypotheek worden voor de kopers sneller lichter en het geld wordt dan daadwerkelijk aan het huis besteed.Het huurforfait moet daarbij ook verminderd worden in procentuele waarde, anders krijgt de koper te zware lasten op zijn bruto inkomen.Dus liever het verdwijnen van het huurforfait als z.g.n.inkomsten.Want een huiseigenaar heeft al dubbele kosten, zoals gemeente belasting, grondbelasting, drondwater belasting, en dan ook nog het eigenbezit onderhoud.Realiseer een zuivere vorm in deze meterie, materie, dan kunnen we op een gezonde manier de huizenmarkt weer een gezicht geven.
Groet en veel inzicht,
Meedenker

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!