InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrenteaftrek 2013

Hypotheekrenteaftrek 2013

Hypotheekrenteaftrek 2013 Misschien staat u op het punt om een huis te kopen, maar twijfelt u nog. Of u heeft al een hypotheek afgesloten, maar vraagt zich af welke wijzigingen er worden doorgevoerd m.b.t. de hypotheekrenteaftrek in 2013. De daling van de huizenprijzen zet door, maar de hypotheekrenteaftrek wordt ook gedeeltelijk aan banden gelegd. Is het wel verstandig om een huis te kopen in 2013? Hoe zit het met de hypotheekrentefatrek in 2013?

Beperking hypotheekrenteaftrek

"Handen af van de hypotheekrenteaftrek" was jarenlang het devies. Het H-woord was dan ook een taboe in de politiek. De rest van Europa bekritiseerde Nederland om de "verkapte subsidie" voor het kopen van een woning. Dat taboe is eindelijk doorbroken. In het akkoord dat ChristnUnie, D66, GroenLinks, VVD en CDA overeengekomen zijn, is een beperking van de hypotheekrenteaftrek afgesproken.

Alleen voor de annuïteitenhypotheek geldt de hypotheekrenteaftrek in zijn huidige vorm. Voor andere hypotheekvormen wordt de hypotheekrenteaftrek beperkt.

Geen hypotheekrenteaftrek voor aflossingsvrije hypotheken 2013

Vanaf 2013 is het niet meer mogelijk om te profiteren van de hypotheekrenteaftrek als u een aflossingsvrije hypotheek heeft afgesloten. Dus als u een hypotheek afsluit, is de aflossingsvrije hypotheek fiscaal gezien geen voordelige optie.

Hypotheekrenteaftrek voor annuïteitenhypotheek

De hypotheekrenteaftrek blijft volledig intact voor de annuïteitenhypotheek. Dat is een hypotheekvorm waarbij er maandelijks aflossing en rente wordt betaald en waarbij de hypotheekschuld uiteindelijk volledig wordt afgelost. De looptijd is meestal dertig jaar. In het begin zijn de maandlasten hoog, maar die nemen af naarmate er meer af wordt gelost.

Hypotheekrenteaftrek 2013

Samengevat komen nieuwe hypotheken vanaf 1 januari 2013 alleen nog in aanmerking voor hypotheekrenteaftre als de hypotheek tijdens de looptijd in 30 jaar volledig en annuitair wordt afgelost. Dat levert een aanzienlijke besparing op voor de Rijksoverheid. Bovendien worden de hypootheekschulden versneld afgelost en dat verkleint het risico dat huizenbezitters achterblijven met een restschuld als zij de woning verkopen.

Gevolgen bestaande hypotheken

De maatregelen die zijn afgesproken, hebben in principe geen gevolgen voor bestaande hypotheken. De huidige hypotheekaftrek blijft gehandhaafd. Mensen die hun hypotheek willen oversluiten omdat ze gaan verhuizen of omdat de rentevaste periode afloopt, hebben ook niets te vrezen. Huizenbezitters die de bestaande hypotheek verhogen, worden wel geconfronteerd met de nieuwe hypotheekregels.

Het is nog afwachten wat de exacte gevolge zullen zijn van de beperking van de hypotheekrenteaftrek. Naar verwachting zullen starters op de woningmarkt het extra moeilijk krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overgangsregeling huis kopen in 2012 met hypotheek in 2013Overgangsregeling huis kopen in 2012 met hypotheek in 2013In 2013 veranderen de fiscale regels voor hypotheekrenteaftrek voor een nieuwe hypotheek. Wat gebeurt er volgens de Bela…
Wijzigingen hypotheekrenteaftrek: wat zijn de gevolgen?Wijzigingen hypotheekrenteaftrek: wat zijn de gevolgen?Zoals iedereen wel heeft gehoord gaat het stelsel van de hypotheekrenteaftrek op de schop. De aftrekbaarheid wordt beper…
Tweede huis kopen  Waar sluit ik de hypotheek af?Tweede huis kopen Waar sluit ik de hypotheek af?Een tweede huis kopen kan een goede investering zijn, maar waar moet u de hypotheek afsluiten? Het maakt een groot versc…
Bronnen en referenties
  • Elsevier
  • ND
  • Hypotheekshop

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek 2013"

Reacties

Van der Wal, 19-02-2013 21:31 #3
Wordt door het ministerie van defensie (met gezin) naar het buitenland geplaatst. Woning blijft in Nld aangehouden alwaar een aflossingsvrije hypotheek (<2013) op rust.
Ben voornemens de woning te gaan verhuren, mag ik bij terugkomst in Nld het eerstvolgende kalenderjaar weer hypotheekaftrekken?

Nc Tillie, 04-12-2012 20:42 #2
Geen hypotheekrenteaftrek voor aflossingsvrije hypotheken 2013. Vanaf 2013 is het niet meer mogelijk om te profiteren van de hypotheekrenteaftrek als u een aflossingsvrije hypotheek heeft afgesloten. Dus als u een hypotheek afsluit, is de aflossingsvrije hypotheek fiscaal gezien geen voordelige optie.
vraag:
Betekent dit dat aflossingsvrije hypotheken afgesloten voor 2013, wel de hypotheekrente aftrek blijvend zal zijn, tot einde contractduur? Er veranderd dus helemaal niks voor de zg. "oude hypotheken"?

Steph, 20-08-2012 14:33 #1
Beste,

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe regeling in de volgende situatie?
Stel dat je momenteel in een huis woont waarvoor je geniet van de hypotheekrente aftrek op een aflossingsvrije hypotheek volgens de oude/huidige regels van toepassing vóór 2013. Je koopt dit jaar nog een tweede woning en gaat hiervoor nog dit jaar een tweede aflossingsvrije hypotheek aan. Je bent niet van plan meteen naar deze nieuwe woning te verhuizen dus je verhuurt die nog een paar jaar. Deze tweede woning is niet je eigen woning dus je komt voor deze woning niet in aanmerking voor de hypotheekrenteaftrek.

Wat gebeurt er dan op moment van verhuis (vb. in 2014) van de oude naar de nieuwe woning waarbij de oude woning niet wordt verkocht, maar verhuurd?

De aflossingsvrije hypotheek op de oude woning is dan niet meer vatbaar voor de hypotheekrenteaftrek want je woont er niet meer. Kan je dan de hypotheekrenteaftrek volgens de oude/huidige regels initiëren op de nieuwe woning (waarnaar je dan verhuist en waar je zal wonen)? De hypotheek op deze woning werd nog afgesloten in 2012 dus in principe zijn de oude regels dan nog van toepassing en dus wel aftrek op aflossingsvrije lening?

Ben ik juist?

Alvast bedankt.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 14-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Reacties: 3
Schrijf mee!