InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrenteaftrek 2017, 2018 annuïtair of lineair

Hypotheekrenteaftrek 2017, 2018 annuïtair of lineair

Hypotheekrenteaftrek 2017, 2018 annuïtair of lineair Hoeveel hypotheekrenteaftrek krijgt u nog in 2016, 2017 en 2018 via een annuïteitenhypotheek? Hoeveel mag u nog volgens een annuïteit aftrekken? Er gelden nieuwe regels voor de hypotheekrenteaftrek 2016, 2017 en 2018. De veranderingen: alleen nog hypotheekrenteaftrek als uw hypotheek annuïtair of lineair is gefinancierd. Een lineaire hypotheek kan dus ook met hypotheekrenteaftrek worden afgesloten en is in de meeste gevallen ook goedkoper Bij de annuïteiten hypotheek of de lineaire hypotheek lost u elk jaar een deel van de hypotheek af waardoor de hypotheekrente die u moet betalen, maar ook de hypotheekrenteaftrek, lager is dan normaal. Hoe ziet deze beperking van de hypotheekrenteaftrek eruit en wat zijn de voorwaarden? De maximale periode van aftrek is nu nog dertig jaar. U merkt het in de portemonnee, maar er zijn ook voordelen. Wat is een lineaire hypotheek, wat een annuïteitenhypotheek?

Annuïtair (annuïteitenhypotheek) of lineair? Welke hypotheek hebt u?

In ons land zijn vele soorten hypotheek mogelijk. Van conservatief tot exotisch. Van elke maand een vast bedrag aflossen tot niets aflossen en na 30 jaar bekijken of er genoeg kapitaal is opgebouwd om de hypotheek af te lossen. In 2017 en 2018 mag deze volledig aflossingsvrije hypotheek bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek nog maar voor 50% van de waarde van uw huis. Velen hadden al eerder een volledig aflossingsvrije hypotheek, een spaarhypotheek of bankspaarhypotheek afgesloten en kunnen die behouden. Het soort hypotheek dat u hebt is vanaf 2013 van belang voor de hypotheekrenteaftrek.

Wat is een lineaire hypotheek 2017 en 2018, voordelen lineaire hypotheek, verschillen met annuïteitenhypotheek

Bij een lineaire hypotheek lost u jaarlijks 1/30e deel van de hypotheek af ofwel maandelijks 1/360e deel. Na dertig jaar is uw hypotheek zo volledig afgelost. Bij een hypotheek van 210.000 euro betaalt u jaarlijks dus dezelfde 7.000 euro aan aflossing. Omdat de schuld zo snel terugloopt, gaat u al snel minder hypotheekrente betalen. Een groot voordeel. Bij een annuitaire hypotheek lost u ook af met dien verstande dat uw aflossing jaarlijks groter wordt. Voor beide vormen van aflossen geldt dat voor nieuwe hypotheken in 2017 en 2018 de hypotheekrente volledig aftrekbaar is van de inkomstenbelasting. Het grote verschil tussen annuitair en lineaire zijn de maandlasten. In de eerste jaren is de lineaire hypotheek duurder, maar later is juist de annuitaire hypotheek duurder. Een voordeel is wel dat een overlijdensverzekering bij een lineaire hypotheek ook goedkoper is.

Hoogte hypotheekrente en hypotheekrenteaftrek eigen woning

Hoe meer hypotheekrente u betaalt hoe groter de aftrekpost hypotheekrenteaftrek wordt. Dat maakt het aantrekkelijker om een schuld te hebben die niet of nauwelijks wordt afgelost dan een schuld die steeds kleiner wordt. De tegenhanger is dat u daarmee een verhoogd risico neemt, omdat u bij verkoop kunt blijven zitten met een restschuld eigen woning. En dat verhoogde risico wordt steeds meer manifest als het minder gaat met de economie. Dit extra risico kan u raken, maar kan ook de bank raken.

Hypotheekrenteaftrek en belasting betalen

De hypotheekrenteaftrek zorgt ervoor dat u minder belasting hoeft te betalen. Daarmee zijn uw netto uitgaven voor het eigen huis lager dan de bruto hypotheeklasten. Op zich een goede zaak, omdat de staat graag het eigen woning bezit stimuleert. Bovendien kost de hypotheekrenteaftrek het rijk weliswaar geld, maar staan daar ook allerlei extra inkomsten en belastingen eigen huis tegenover.

Bezuinigen op de hypotheekrenteaftrek, via annuïtaire hypotheek (annuïteiten) of lineaire hypotheek

Bezuinigen op de hypotheekrenteaftrek kan in beginsel op vele manieren:
  • De aftrek verder beperken in de tijd;
  • De aftrek nog maar mogelijk maken tegen uiteindelijk 30% of 40%;
  • Geen volledige hypotheekrenteaftrek meer toestaan als niet ook wordt afgelost, maar een annuïteit of lineaire aflossing verplicht stellen.

De aftrek verder beperken in de tijd, nu is het nog dertig jaar

Momenteel is de hypotheekrente van een eigen huis maximaal 30 jaar aftrekbaar. Die dertig jaar kan verder worden beperkt. Eerst naar 25 jaar, daarna misschien 20 jaar. De vraag is of dit ook voor bestaande hypotheken kan en gelukkig zit dit zit nog niet in de plannen.

De aftrek mogelijk maken tegen 30%

Iemand met een hoger inkomen kan bijna de helft van de aftrekpost hypotheekrente, dat is de betaalde hypotheekrente minus het eigenwoningforfait, terug kan krijgen van de Belastingdienst. Bij de jaarlijkse belastingaangifte of maandelijks. Dat kan al met al een grote belastingteruggave zijn. Het is denkbaar om het maximale percentage waartegen de aftrek mag plaats vinden, geleidelijk te verlagen naar 30% zoals in box 3. Maar let op, er is al een verlaging ingezet voor hogere inkomen: in 2016 is de hypotheekrenteaftrek nog maar maximaal 50,5%, in 2017 tegen 50% en in 2018 ten slechts 49,5%.

Geen volledige hypotheekrenteaftrek meer toestaan, maar annuïtair of lineair, de verschillen

Een mogelijkheid is ook om, welke hypotheek u ook heeft, te doen alsof u een annuïteitenhypotheek hebt. U behoudt dan uw hypotheek en de Belastingdienst geeft met tabellen aan wat er met een annuïteit fiscaal aftrekbaar is. In het Lente akkoord staat als eis voor de renteaftrek op nieuwe hypotheken dat tenminste annuïtair moet worden afgelost. Lineair mag dus ook.

Gevolgen hypotheekrenteaftrek annuïtair of lineair voor rente en renteaftrek

De gevolgen van de systematiek zijn groot. Omdat er wordt afgelost respectievelijk wordt verondersteld dat wordt afgelost, loopt de hypotheekrenteaftrek snel terug. Wie in het eerste jaar nog 4000 euro aan hypotheekrenteaftrek heeft, ziet dat na 10 jaar dalen naar 3.000 euro, halveren na 20 jaar en daarna loopt de aftrek helemaal snel terug. Lineair gaat dat nog sneller dan annuïtair.

Beperken hypotheekrenteaftrek Regeerakkoord Rutte 2

Het kabinet Rutte 2 heeft besloten dat voor nieuwe gevallen de hypotheekrenteaftrek:
  • Alleen aftrekbaar is bij annuïteit of lineaire hypotheek;
  • De maximale aftrek wordt jaarlijks met 0,5% minder tot uiteindelijk een belastingtarief van 38% voor de hogere inkomens;
  • Het maximale tarief voor aftrek daalt elk jaar met 0,5%;
  • De rente op de restschuld is maximaal 10 jaar als hypotheekrente aftrekbaar;
  • Er is een overgangsregeling voor bestaande hypotheken.

Men zegt dat het daarbij blijft, maar of dat ook zo is zal de toekomst uitwijzen. Zoals aangeven zijn er nog genoeg mogelijkheden om de schatkist verder te vullen.

Box 1 vrijstelling KEW in 2017 en 2018

De KEW blijft ook in 2017 en 2018 gehandhaafd voor bestaande hypotheken. Bij verkoop van uw woning mag u het opgebouwde kapitaal belastingvrij gebruiken om uw hypotheek af te lossen, de tijdsklemmen zijn daarbij verdwenen. Is het opgebouwde kapitaal hoger dan de hypotheek, dan gaat u wel over een deel van het uitgekeerde kapitaal belasting betalen. Bij verhuizing kan soms de hypotheek ook worden meegenomen naar de volgende woning.

Slot beperking hypotheekrenteaftrek en de nieuwe regels 2016, 2017 en 2018

Een beperking van de hypotheekrenteaftrek doet pijn. Hoeveel pijn dat geeft, hangt af van uw situatie. Het is dan ook niet raar dat dit eind 2012 een grote stimulans was om nog snel een nieuwe hypotheek af te sluiten tegen de oude voorwaarden. De besluiten van het kabinet zijn immers alleen van toepassing op de nieuwe gevallen. Wie al vóór 2013 een hypotheek heeft, valt daar dan niet onder. Hogere inkomens hebben in 2018 een aftrek tegen maximaal 49,5% en dat wordt elk jaar 0,5% minder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek op basis van huurHypotheek op basis van huurHoeveel hypotheek kunt u in 2018 krijgen op basis van uw maandelijkse huur? Anders gezegd, stel u betaalt nu aan huur 80…
Woning verbouwen in 2018 met hypotheekrenteaftrek?Woning verbouwen in 2018 met hypotheekrenteaftrek?Kunt als u uw woning wilt verbouwen in 2018 nog gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek of moet een verbouwing met eig…
Annuïteit: hoeveel aflossing bij annuïteiten hypotheekAnnuïteit: hoeveel aflossing bij annuïteiten hypotheekSinds de hervorming van de renteaftrek is de annuïteiten hypotheek een populaire manier van financiering geworden. Dit k…

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek 2017, 2018 annuïtair of lineair"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lineaire hypotheek
Schrijf mee!