InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Voldoet uw hypotheek nog wel in tijd van waardevermindering?

Voldoet uw hypotheek nog wel in tijd van waardevermindering?

Voldoet uw hypotheek nog wel in tijd van waardevermindering? In een tijd van veranderende hypotheekregels en waardevermindering van woningen is het van groot belang dat een hypotheek wel blijft passen bij iemands inkomen. Maar zon hypotheek moet ook passen bij de waarde van de woning, ook als die daalt. Noch inkomen, noch waarde van een woning zijn namelijk waardevast.

Verhuizing of oversluiting van een hypotheek

Omdat er zoveel veranderingen zijn als het om hypotheken gaat in 2012 en veel zekerheden op dat gebied al lang geen zekerheden meer zijn, is het belangrijk dat bij een verhuizing of oversluiting van een hypotheek duidelijkheid ontstaat over de nieuw ontstane situatie. Er kan namelijk bij verhuizing of oversluiting een tekort ontstaan en dat kan voor grote problemen zorgen.

Financieel adviseur zou regelmatig moeten adviseren over de hypotheek: vooral nadat hij al is afgesloten

Een financieel adviseur zou mensen met een hypotheek op dat soort zaken moeten wijzen. Ook, of vooral, nadat een hypotheek is afgesloten. Helaas doen veel hypotheekverstrekkers dat niet en gaan zij voor het snelle geld door een hypotheek af te sluiten en de provisie op te strijken. Maar een goed adviseur onderscheidt zich door ook op andere momenten te wijzen op het belang van de beste hypotheekregeling van dat moment door verschillende wijzigingen.

Zelf je hypotheek onder de loep nemen

Zelf de vinger aan de pols houden is overigens ook erg verstandig. Daarvoor zijn twee zaken heel belangrijk. Dit zijn:
Vergelijk de huidige waarde van de woning met de hoogte van de hypotheek. Die waarde van de woning kan bekeken worden door te kijken naar de waarde van recent verkochte woningen die vergelijkbaar zijn met uw huis. De Kadastertelefoon levert deze informatie en is bereikbaar op 0900 202 0201. Ook makelaars kunnen daarover hun licht laten schijnen. Vergelijk die waarde met de hoogte van de huidige hypotheek.

Nieuwe woning: maximaal 104 procent van de prijs kunnen lenen

De nieuwe hypotheekregels schrijven voor dat bij de aankoop van een nieuwe woning maximaal 104 procent van de prijs, plus overdrachtsbelasting mag worden geleend. Mensen met een hogere lening moeten om dat probleem te takelen een oplossing bedenken zodat ze wel aan de eisen voldoen.

Aflossen betekent voldoen aan de 104 procent regeling

Door een deel van de hypotheek af te lossen kunnen mensen toch voldoen aan die 104 procent regeling. Maar ook dat kan weer op verschillende manieren. Zo zijn er verschillende manieren om te zorgen voor die aflossing:
  • Met beleggingen
  • Door een spaarverzekering
  • Door een spaarrekening

De helft van de hypotheek aflossen op de einddatum

Wie in ieder geval de helft van de hypotheek wil aflossen op het einddoel, zal voortdurend moeten kijken of er ook zaken bijgesteld moeten worden onder de geldende (nieuwe) regels. Regelmatig kijken of het bedrag nog klopt met wat er nodig is, is voorwaarde. Ook kan het nodig zijn om de hypotheekvorm te wijzigen. Bij de eigen bank is het vaak gemakkelijk en gratis om een beleggingshypotheek om te zetten naar een vorm die veel minder risico in zich draagt zoals een spaarhypotheek of een annuïteitenhypotheek.

In 2012 kan minder geleend worden dan in 2011

In 2012 kan met hetzelfde inkomen minder geleend worden dan in 2011. Dat heeft gevolgen voor het oversluiten van de hypotheek bij een andere bank om zo betere tarieven of voorwaarden te krijgen. Wie in zeg 2010 met datzelfde inkomen nog 200.000 euro kon lenen, kan nu uitkomen op een veel lager bedrag. Dat betekent dus dat de inkomensvoorwaarden zijn veranderd en het is belangrijk om daarvan op de hoogte te zijn.

Wat kun je nog lenen anno 2012 onder de nieuwe regels?

Omdat de regels zo aangescherpt zijn en je dus minder kunt lenen met je inkomen, is het belangrijk om te berekenen wat er maximaal geleend kan worden. Door het inkomen af te stemmen op de hoogte van de (nieuwe) hypotheek wordt voorkomen dat er opeens te weinig geld is bij een verhuizing of bij een oversluiting.
Gerelateerde artikelen
Overbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woningOverbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woningJe huis staat te koop én je hebt een nieuwe woning gekocht. Dan ben je tijdelijk eigenaar van twee woningen en heb je, n…
Hypotheken: welke soorten zijn er?Je wil een huis kopen. Daarvoor neem je een hypotheek. Je beseft dat je hiervoor in ieder geval rente moet betalen, maar…
Hypotheek: aflossingsvrij verdwenen en marktwaarde bepaaltHypotheek: aflossingsvrij verdwenen en marktwaarde bepaaltDe regels voor het verstrekken van een hypotheek zijn sinds augustus 2011 verscherpt. Dit betekent dat het niet meer zo…
Bronnen en referenties
  • Kadastertelefoon
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Voldoet uw hypotheek nog wel in tijd van waardevermindering?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 10-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!