InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis kopen: wat zijn de nadelen van een hypotheek afsluiten?

Huis kopen: wat zijn de nadelen van een hypotheek afsluiten?

Huis kopen: wat zijn de nadelen van een hypotheek afsluiten? Zowat iedereen die een huis wil kopen, gaat daarvoor een hypotheek aan. Lange tijd werd een investering in een eigen huis gezien als vanzelfsprekend, maar door de financiële crisis van 2008 kwam daar verandering in. Een hypotheek werd in veel gevallen problematisch doordat mensen de lasten van hun maandelijkse hypotheekaflossing niet meer aankonden. De maandelijkse rente en de kosten van de hypotheek kunnen een behoorlijk hap nemen uit je maandelijks budget. Maar er zijn nog meer nadelen aan een hypotheek, zoals de psychologische last van gebonden te zijn aan de bank. Dit nadeel wordt vaak onderschat.

Nadelen hypotheek in de aandacht

Sinds de economische crisis van 2008 zijn hypotheken in een slecht daglicht komen te staan. Niet alleen als oorzaak van de huizenbubble in de Verenigde Staten, maar ook als probleembegrip op de Belgische en Nederlandse huizenmarkt. Voor veel mensen heeft de crisis ervoor gezorgd dat ze geldproblemen hebben gekregen waardoor de aflossing van hun hypotheek in het gedrang kwam. Maar niet alleen een economische crisis kan nadelig zijn voor een hypotheek.

Gebonden aan de bank

Het voornaamste nadeel van een hypotheek is dat je er voor een groot deel van je leven aan gebonden bent, en dat is dan vaak nog eens de "fleur van het leven" zoals dat zo mooi heet. Een periode waarin je wordt geacht je vrij en onafhankelijk te voelen, zelfstandig te zijn en je loopbaan uit te bouwen. Het kan frustrerend zijn om net in die periode vastgeklonken te worden aan een hypotheekaflossing. De aflossing van een hypotheek wordt doorgaans berekend over een periode van twintig of dertig jaar. Elke maand moet je een bedrag kunnen ophoesten om stap voor stap de hypotheek af te lossen. Dit brengt een psychologische druk met zich mee, een soort van last die kan gaan wegen op je geestelijk welzijn en uiteindelijk zelfs je gezondheid. Geldproblemen en de zorgen die ermee gepaard gaan kunnen op lange termijn leiden tot gezondheidsproblemen.

Financiële last

Wie een huis koopt en een hypotheek neemt, realiseert zich op het eerste zicht misschien niet altijd hoe zwaar een hypotheekaflossing kan zijn. De ongeschreven regel dat het bedrag van de maandelijkse hypotheekaflossing niet hoger mag zijn dan een derde van je maandelijkse inkomsten, wordt niet voor niets nog steeds aangehouden door de hypotheekverstrekkers. Een hypotheekaflossing kan een zware druk leggen op het maandelijks budget van het gezin.

Kosten en rente van de hypotheek

Naast het bedrag dat nodig is voor de aankoop van de woning, moet je ook nog wat anders terugbetalen aan de bank, namelijk de kosten en de rente. Voor het verstrekken van de hypotheek rekent de bank kosten en rente aan. Als hypotheeknemer is het niet makkelijk om de voordeligste rente te bedingen bij het onderhandelen van de hypotheek met je bankier. De keuze tussen een vaste en een variabele rente moet daarbij goed overwogen worden.

Praktische problemen

Een hypotheek wordt doorgaans genomen door twee partners samen, al dan niet getrouwd. In de meeste gevallen worden de hypotheeklasten samen gedragen omdat het financieel vrij zwaar is om het alleen te doen. Als een relatie stuk loopt, kunnen er dan ook heel wat praktische problemen ontstaan en moeten er vaak lastige vragen gesteld worden, zoals:
  • Wie van de partners wil in het huis blijven wonen?
  • Tegen welke prijs kan de andere partner uitgekocht worden?
  • Willen de partners het huis beiden verkopen, en zo ja, tegen welke verkoopprijs?

Het beantwoorden van deze vragen en het oplossen van de formaliteiten hierrond kunnen erg vervelend zijn, precies omdat de betrokken partners ervoor gekozen hebben om uit mekaar te gaan. Al deze vragen dienen zo rationeel mogelijk beantwoord te worden en net in een situatie waarbij emoties hoog kunnen oplopen kan dit uitermate moeilijk en pijnlijk zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De lineaire hypotheek, voor- en nadelenDe lineaire hypotheek, voor- en nadelenDe lineaire hypotheek is een hypothecaire lening waarmee de aankoop van bijvoorbeeld een huis gefinancierd kan worden. G…
Tweede hypotheek: Wat zijn de voordelen en nadelen?Een tweede hypotheek is een manier om extra geld te lenen tegen een relatief lage rente. Voor een verbouwing of voor mee…
Annuïteitenhypotheek, de beste keuze?Annuïteitenhypotheek, de beste keuze?Wanneer je van plan bent om een huis te gaan kopen, krijg je vaak te maken met een hypotheek. De Annuïteitenhypotheek is…
Overbruggingshypotheek: voordelen & nadelenOverbruggingshypotheek: voordelen & nadelenEen overbruggingshypotheek is een bijzondere hypotheekvorm die wordt gebruikt indien uw oude huis nog niet verkocht is,…
Voordelen en nadelen aflossen hypotheekVoordelen en nadelen aflossen hypotheekWanneer je een huis gekocht hebt, zal je hoogstwaarschijnlijk een hypotheek hebben, die je af moet lossen. Bij het aflos…

Reageer op het artikel "Huis kopen: wat zijn de nadelen van een hypotheek afsluiten?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Woning kopen
Schrijf mee!