InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis kopen: wat zijn de voordelen van een hypotheek aangaan?

Huis kopen: wat zijn de voordelen van een hypotheek aangaan?

Huis kopen: wat zijn de voordelen van een hypotheek aangaan? Het aangaan van een hypotheek kan een zware last betekenen voor wie een huis wil kopen. Zeker in een crisis waar de prijzen duurder worden kan een hypotheekaflossing erg moeilijk zijn. Maar het afsluiten van een hypotheek kan ook zijn voordelen hebben. Zo hoef je dankzij een hypotheek niet onnodig je spaargeld aan te spreken, waardoor je spaarrekening interesten kan blijven opbrengen. Ook word je na de aflossing van de hypotheek uiteindelijk eigenaar van de woning en beschik je over de zekerheid van steen. Wat zijn de voordelen van een hypotheek?

Voordelen hypotheek

Aan het afsluiten van een hypotheek zijn tal van voordelen verbonden. Een eerste voordeel van het nemen van een hypotheek is dat je eigenaar wordt van een eigen woning. Je neemt een krediet bij de bank dat je over een lange termijn afbetaalt. Echt eigenaar word je wel pas nadat het volledige bedrag van de hypotheek is afbetaald. Als je de hypotheekaflossing niet kan volbrengen, dan kan de bank beslag leggen op je huis. Los je alles mooi af binnen de vereiste termijn, dan mag je je uiteindelijk de trotse eigenaar van de woning noemen.

Investering lange termijn

Ten tweede biedt een hypotheek op je woning ook de kans om te investeren in je toekomst. Door een huis te kopen, denk je ook aan de lange termijn. Vaak wordt gezegd dat een eigen huis je beste investering is: je hebt de zekerheid van steen en eens de hypotheek is afbetaald, kan je je eigen huis bewonen, zonder je zorgen te moeten maken over het betalen van huur. Wie zijn leven lang huurt, heeft dat voordeel niet.

Kosten spreiden

Bovendien is het aangaan van een hypotheek ook erg handig om het betalen van het aankoopbedrag te spreiden in de tijd. Vastgoed is een sector van de economie waarin veel geld omgaat en de prijzen van huizen liggen nog steeds erg hoog. Dankzij een hypotheek van de bank kan je een huis kopen ook als je weinig geld op je spaarrekening hebt staan. De bank houdt vooral rekening met het totaalbudget van je maandelijkse inkomsten, die nodig zijn om te kunnen bepalen of je het maandelijks bedrag voor de hypotheekaflossing kan afbetalen. Het hebben van een goedbetaalde baan kan hierbij wel helpen. Bovendien heeft het onaangeroerd blijven van je spaargeld het voordeel dat je spaarrekening interesten kan blijven opbrengen.

Huis verkopen met winst

Wie zijn huis heeft afbetaald, kan zich fier eigenaar noemen van een eigen huis. Daarbovenop komt nog dat na verloop van tijd je huis meer waard wordt. De prijs waaraan je je huis wilt verkopen, kan dus een stuk hoger liggen dan de prijs waaraan je het gekocht hebt. Voorwaarde is wel dat de basiskwaliteit van het huis goed is en dat je het huis in de loop van de jaren goed hebt onderhouden. Het eventueel rendement van een verkoop is dus een potentieel voordeel.

Lage vaste rente

Wie een vaste rente neemt op zijn hypotheek, heeft de zekerheid dat de rente gedurende de hele looptijd dezelfde zal zijn. Als in de loop van de hypotheek de rente op de markt stijgt, kan de bank de hypotheekrente niet meer aanpassen. Op die manier haal je dus voordeel doordat je tegen een lagere rente kan lenen dan de rente die op dat moment op de markt heerst. Vooral wanneer de Europese Centrale Bank (ECB) de rente hoog houdt, kan dit voordeel spelen. Houdt de ECB de rente laag, dan kan je als je op het punt staat om een hypotheek te nemen, meteen een lage vaste rente afdwingen. Verlaagt de ECB de rente terwijl je hypotheek al loopt, dan kan het nuttig zijn om opnieuw met je bankier te onderhandelen over een lagere rente voor je hypotheek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis kopen: wat zijn de voordelen van een hypotheek aangaan?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!