InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Uw huis verzilveren, uw woning opeten in 2018 en 2019

Uw huis verzilveren, uw woning opeten in 2018 en 2019

Uw huis verzilveren, uw woning opeten in 2018 en 2019 De opeethypotheek betekent dat u in 2018 en 2019 de overwaarde van uw huis kunt opeten en benutten. Uw eigen huis als oudedagsvoorziening bijvoorbeeld. Er zijn meerdere manieren om de overwaarde van uw huis te verzilveren, zonder dat u direct uw huis hoeft te verlaten: genoemde opeethypotheek, de krediethypotheek of de mogelijkheid om uw huis te verkopen en tegelijkertijd weer te huren via een sale and lease back constructie. Een constructie om te verkopen en meteen terug te huren wordt aangeboden door de Nederlandse Vastgoed Maatschappij en Zilver Wonen Fonds. Let op de executiewaarde van uw woning.

Verzilver in 2018 en 2019 de overwaarde van uw woning

De overwaarde van uw huis verzilveren en opeten als oudedagsvoorziening

U kunt om de waarde van uw huis te verzilveren een paar dingen doen:
  • Uw huis verkopen en zelf een huis gaan huren;
  • Het blote eigendom van uw huis verkopen en het vruchtgebruik bewaren.
  • Een opeethypotheek of krediethypotheek nemen.

In dit artikel gaat het om de hypotheek.Genoeg mensen hebben een mooi huis dat in waarde is gestegen, maar tegelijkertijd onvoldoende inkomen om gemakkelijk te kunnen leven. Natuurlijk zijn er ook allerlei op de markt, waarbij u de overwaarde van uw huis kunt verzilveren, zoals de opeethypotheek.

Wat is de opeethypotheek?

De opeethypotheek is een krediethypotheek met een aantal specifieke eigenschappen. De bank berekent op basis van de executiewaarde van uw woning en de gewenste looptijd van de hypotheek een bepaald kredietplafond. U kunt dan maandelijks geld opnemen, zolang de opnamen inclusief de gedurende de looptijd te betalen rentes onder het kredietplafond blijven. De opeethypotheek is eigenlijk gelijk aan een doorlopend krediet met dien verstande dat uw huis als onderpand dient, waardoor de hypotheekrente lager is dan de rente op een gewoon doorlopend krediet.

Wat is executiewaarde?

De executiewaarde van uw woning is de waarde wanneer het huis gedwongen verkocht moet worden verkocht. Bij een bestaande woning is dat 80% tot 85% van de vrije verkoopwaarde en bij een nieuwbouwwoning 90% van de koopsom inclusief de prijs van meerwerk. Of de bank laat een taxateur langs komen om de executiewaarde vast te stellen of men gaat uit van de WOZ waarde als indicatie. De noodzaak van een nieuwe taxatie wordt groter naarmate de hypotheek hoger is.

De looptijd van een opeethypotheek

Let wel, aan het einde van de looptijd moet de hypotheek worden terug betaald, tenzij de hypotheek verlengd kan worden. De leeftijd kan daarbij een rol spelen. Sommige banken hanteren het 80e levensjaar als limiet. Bovendien zijn er kosten te betalen, zoals taxatiekosten en notariskosten. Belangrijkste nadeel is dat u aan het einde van de looptijd misschien uw huis moet verlaten. Als u meer inzicht wil krijgen in hoe snel het opeten van uw huis gaat verwijs ik u naar het artikel uw huis opeten, hoe snel gaat dat?

Sale and lease back constructie mogelijk

De sale and lease back constructie zien we veel in het bedrijfsleven. U verkoopt een goed, zoals een pand, kennis of octrooi, en huurt het gebruik ervan weer terug. Zo krijgt u in één klap een geldbedrag, waarna u maandelijks huur betaalt om het goed te mogen gebruiken. Inmiddels zijn er commerciële partijen die zo huizen kopen, zonder dat de eigenaar-bewoners het huis moeten verlaten. Ze moeten natuurlijk wel huur betalen. Door maandelijks huurpenningen af te dragen, of door met een geringere verkoopopbrengst genoegen te nemen.

Amvest HomeFree

Amvest HomeFree is bijvoorbeeld zo’n commerciële partij. Amvest keert 60 tot 90% van de waarde van de woning uit, mits lager dan 600.000 euro. Daar gaat de hypotheekschuld nog vanaf. De marge ontstaat doordat als u 90% wilt hebben de maandelijkse huur hoger is, dan bij een bedrag ineens van 60%. Daarmee ligt het financiële risico van ouder worden volledig bij de huurder, annex voormalig eigenaar bewoner. Hoe ouder u wordt, hoe meer huur u betaalt. Anderzijds hebt u geen zorgen meer over onderhoud, WOZ en dergelijke.

Torenstad Verzilverd Wonen

Torenstad Verzilverd Wonen is een samenwerkingsverband van een aantal woningbouwcorporaties. Torenstad biedt waarschijnlijk minder voor uw huis, maar garandeert dat u uw leven lang in uw huis kunt blijven wonen, zonder huur te hoeven betalen. De toekomstig te betalen huur is daarmee verdisconteerd in de verkoopprijs die u ontvangt. Een belangrijk voordeel is dat het financiële risico van ouder worden nu volledig bij Torenstad ligt. De waarde van het huis moet onder de 600.000 euro liggen.

Zilver Wonen Fonds

De werkwijze van het Zilver Wonen Fonds is vergelijkbaar met die van Amvest en de Nederlandse Vastgoed Maatschappij. U verkoopt uw huis aan het fonds en huurt de woning vervolgens terug. Het Zilver Wonen Fonds is vooral actief in de Randstad.

IQ seniorenhypotheek

De IQ senioren hypotheek is bedoeld voor mensen met een pensioen of VUT, die in het bezit zijn van een eigen huis. Met deze hypotheek kunt u in uw eigen huis kunt blijven wonen en toch over extra geld beschikken. De nieuwe hypotheek is niet hoger dan de taxatie waarde van het huis.

Roparco Opeethypotheek

De Robeco opeethypotheek wordt helaas niet meer aangeboden. Meer informatie voor een krediethypotheek vindt u wel bij andere aanbieders van de krediethypotheek, een opeethypotheek als extra inkomen.

Slot

Welke keuze u maakt is persoon- en situatieafhankelijk. Bij verkoop in ruil voor huur profiteert u niet meer van de toekomstige waarde stijgingen van het huis. Bij een opeethypotheek wel. Anderzijds kan een opeethypotheek ertoe leiden dat u het huis moet verlaten. Voor sommige ouderen is dat geen probleem, omdat ze verwachten over enkele jaren hun intrek elders te zullen nemen. Voor anderen is dat wel degelijk een ongewenst risico. Tot slot moet u goed kijken naar de bedragen die men voor het huis wil geven. Ook dat kan per aanbieder flink schelen. Het is daarom altijd verstandig, om offertes aan te vragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snel geld lenen - autoleaseAutolease – het huren van een auto – komt steeds vaker voor. Het principe van deze vorm van lenen is simpel. Bij autolea…
Kosten lease auto: Hoeveel betaal je voor een lease auto?Een eigen lease auto klinkt heel aantrekkelijk. Voortaan gratis tanken, onbeperkt kilometers maken en zelfs de kosten vo…
Soorten lease: financial lease & operational leaseSoorten lease: financial lease & operational leaseLeasen is een financieringsvorm die met name vaak voorkomt bij auto’s. U betaalt een vast bedrag per week of per maand.…
Overwaarde benutten via de omkeerhypotheekOverwaarde benutten via de omkeerhypotheekBenut de overwaarde, maar hoe? De omkeerhypotheek 2018 en 2019, omgekeerde hypotheek of opeethypotheek genoemd, is een k…
Informatie over lease en registratie bij BKRInformatie over lease en registratie bij BKRBij lease is er sprake van een kredietvorm waarbij de particuliere kredietnemer ofwel lessee duurzame consumptiegoederen…

Reageer op het artikel "Uw huis verzilveren, uw woning opeten in 2018 en 2019"

Reacties

Rob, 24-08-2018 15:14 #13
Wij, (man 66 & vrouw 63) zijn voornemens een nieuw huis te gaan bouwen en de huidige woning pas te verkopen als de nieuwe woning opgeleverd is. Hierdoor ontstaat er een tijdelijk financierings- tekort van max € 350.000,-.
Ons inkomen (resp. € 29.000 - € 22.000) is te gering voor een overbruggingshypotheek.
Is voor deze situatie een krediet hypotheek de juiste keus en waar kan ik die afsluiten?
Bouwkavel kopen € 350.000,- Hierop een huis bouwen € 500.000,-
Totale kosten € 850.000,-.
Eigen geld € 500.000,-
Financierings-gat € 350.000,- hiervoor een krediet hypotheek aangaan en deze aflossen bij verkoop huidige woning.
Marktwaarde huidige woning € 600.000,-, hypotheek vrij.

Graag uw mening.

Bij voorbaat hartelijk dank,
Rob Reactie infoteur, 27-08-2018
Beste Rob,
De overwaarde op uw huidige woning kan net genoeg zijn voor een krediethypotheek die wordt afgelost zodra uw woning is verkocht. Toch zal het niet eenvoudig zijn om de juiste bank te vinden. Wellicht kan Florius of de Rabobank u hierbij verder helpen:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/14191-opeethypotheek-huis-verzilveren-bij-florius.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cor, 11-01-2017 11:58 #12
Zeer informatieve site!
Ik heb de volgende vraag…
Ik denk aan de verzilverhypotheek om o.m. mijn nog (12 jaar) lopende hypotheek (88.000 aflossingsvrij + 90.000 belegging) af te lossen zonder hiervoor spaargeld aan te spreken. Overwaarde woning plm 200.000. Inkomen bijna 2x modaal. Leeftijd 60 jaar. Lijkt dit een goed idee?
mvg Reactie infoteur, 12-01-2017
Beste Cor,
Een hypotheek nemen om andere hypotheken daarmee af te lossen, is alleen verstandig als de nieuwe hypotheek goedkoper is. Dat zou dus bekeken moeten worden. Bij het verzilveren van een woning zet u bakstenen om in geld door uw woning te verkopen met recht van eigen bewoning of neemt u een extra hypotheek ten laste van de overwaarde van uw woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

André, 03-10-2016 22:14 #11
Geachte heer Zeemeeuw,

Is er een Nederlandse bank/financier, die een opeethypotheek /zorghypotheek financiert op buitenlands (Frans) onroerend goed, aan Nederlands ingezetenen?

Dank voor uw antwoord,

André Reactie infoteur, 04-10-2016
Geachte André,
Dat wordt lastig, misschien nog ABN AMRO:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/134985-de-buitenland-hypotheek-van-abn-amro.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

N. J. Kappelhof, 24-08-2015 11:52 #10
Wij hebben een vrijstaand huis in de directe omgeving van het centrum van Hillegom. Grondoppervlak plus minus 900 m2. Geschatte waarde tussen 600.000 en 700.000 Euro.
Wij hebben een hypotheek van 45.000 euro en een lening van 60.000 euro. Wij willen gebruik maken van de mogelijkheid om ons huis te verkopen en het dan weer te huren.
Onze leeftijd is 77 en 78 jaar.
Graag Uw advies.
Met vriendelijke groet,
Niek Kappelhof Reactie infoteur, 25-08-2015
Beste N. J. Kappelhof,
U doet er goed aan om de woonlasten die u nu hebt te vergelijken met de huur die u straks moet betalen en het netto rendement op uw spaargeld. In veel gevallen is momenteel huren duurder. Als u het geld echter snel in handen wilt hebben, is verkoop met onmiddellijke verhuur een goede optie. Zie bijvoorbeeld:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/161436-het-zilver-wonen-fonds-koopt-uw-huis.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne-Mieke Heyman, 09-07-2013 11:24 #9
Ik ben bezig om er achter te komen wat de term inhoudt van mijn huis opeten. Mijn huis is hypotheekvrij, de WOZ waarde is 155.000 euro. De bittere noodzaak om deze stap te zetten is dat ik na de dood van mijn man volkomen de bocht ben uitgevlogen, financieel gezien en nu al ruim 2 jaar bezig ben er uit te komen. Ik ben 57 jaar en de gedachte dat ik misschien nog 2 jaar in de zenuwen zit, is niet prettig. Ik ben alleenstaande, stond er om bekend dat ik op tijd mijn schulden betaalde, maar dat is nu veranderd. Alstublieft, de opeetconstructie zou voor mij een oplossing zijn. Kunt u mij helpen? Reactie infoteur, 09-07-2013
Beste Anne-Mieke Heyman,
1. Uw huis opeten is een term die ik gebruik omdat u zo de waarde van uw huis voor een deel kunt benutten om er andere zaken van te betalen. Maar dat betekent wel dat u geld leent, met uw huis als onderpand.
2. De opeethypotheek is inmiddels weer actueel, ook wel onder de naam zorghypotheek:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/114886-wat-is-een-zorghypotheek.html

3. Als u een opeethypotheek wilt afsluiten, kunt u het beste bij een paar banken offerte vragen.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Prins, 14-08-2012 10:57 #8
Goedemorgen Infoteur,
leeftijd 59, geen relatie/familie, waarde huis 600.000, -/geen hypotheek.
huis verzilveren/opeethypotheek?
welke mogelijkheden? wie/waar/hoe?

groet

graag reactie op email Reactie infoteur, 14-08-2012
Beste Prins,
Het is een kwestie van een paar offertes aanvragen. Ik heb geen email gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. van Gerwen, 09-05-2012 11:45 #7
Ben 75 jaar. Wil mijn huis gaan opeten, kan dat nog? In afwachting. Reactie infoteur, 09-05-2012
Beste R. van Gerwen,
Torenstad Verzilverd Wonen bestaat nog steeds voor mensen ouder dan 60 jaar. Maar in zijn algemeenheid is lenen op wat hogere leeftijd niet zo eenvoudig meer:

http://www.financieel.infonu.nl/lenen/66335-lenen-tot-welke-leeftijd.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Jacobs, 18-03-2011 16:31 #6
Wij hebben een huis van 350.000,00 daar staat een aflossings vrije hypotheek op, dit bedrag staat bij de ING. Ik zelf ben 75 jaar maar wil toch wat ruimer gaan leven. Heb op dit moment een netto inkomen van 35.000, per jaar, wat kan ik nu er bij op nemen? Reactie infoteur, 19-03-2011
Beste A. Jacobs,
Dit hang af van de hoogte van de hypotheek die u al hebt en eventuele andere leningen. Bij de ING wordt bij een inkomen van 35.000 euro momenteel een hypotheek gegeven van maximaal 160.000 euro. Aanvullend lenen bij de ING kan ook een probleem zijn door uw leeftijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Hilferink, 05-09-2010 16:48 #5
We hebben een huis van plm. 425.000,00 verkoopwaarde, een aflossingsvrije hypotheek van 175.000,00.
inkomen vrouwen 55 jaar 35000,00 per jaar. man wil stoppen met werken 58 jaar.
Is er een mogelijk om 75.000,00 van het eigen huis op te eten in de komende 7 jaar. tot wij 65 zijn.
na ons 65e is er naast aow een gezamelijk pensioen van plm 900,00 per maand. Reactie infoteur, 05-09-2010
Beste R. Hilferink,
Een hypotheek van 250000 lijkt wat hoog voor wanneer u 65 jaar bent, maar u kunt dit het beste vragen aan een aanbieder van hypotheken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Dirksen, 16-06-2010 14:59 #4
Mijn (bijna) ex man zit gevangen en ontvangt geen loon meer en is tevens ontslagen. Ik zit nu in ons huis met 4 kinderen (0 tot 8 jaar) en kan met mijn loon de hypotheek niet meer betalen.
het huis staat te koop en ik heb bij de bank een volmacht getekend voor de verkoop. Daarnaast komt er, als het huis verkocht is, nog een restschuld vrij.
Ziet u een mogelijkheid tot verzilveren en vooral het feit dat ik dan hier in dit huis gehuurd zou kunnen blijven wonen? Ik ben 37 jaar.
Ik hoor graag van u. Reactie infoteur, 16-06-2010
Beste M. Dirksen,
1. Uw huis verzilveren kan alleen als uw huis een overwaarde heeft, wat nu niet het geval is doordat de hypotheek hoger is dan de waarde van het huis.
2. Het huis verhuurd verkopen zal de bank wel niet willen omdat de verkoop van een verhuurd huis minder oplevert dan een leeg op te leveren huis.
3. Ik zou contact opnemen met de gemeente, uw situatie uitleggen en vragen om met spoed een huis te kunnen huren. Omdat u nog kleine kinderen heeft zal de gemeente daar waarschijnlijk aan meewerken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Damen/van Kuler, 11-08-2009 13:55 #3
Wat zijn de mogelijkheden, wanneer je huis (in Amsterdam) ongeveer € 750.000 waard is? Kan er dan niets geregeld worden? Het lijkt te stoppen bij een waarde van 600.000. wij zijn beiden net 65+ Reactie infoteur, 11-08-2009
Beste Damen/ Van Kuler,
Ik heb nog twee aanbieders van een opeethypotheek toegevoegd. Onder de waarde van het huis wordt meestal de getaxeerde waarde verstaan, maar dat kan ook de executiewaarde zijn, die weer lager is dan de werkelijke waarde van een huis in het economische verkeer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. van Hamburg, 24-03-2009 21:53 #2
Is het mogenlijk om een deel van het huis te verzilveren, mijn echtgenoot is overleden, de woning is hypotheek vrij.
Ik ben de langst-levende (vruchtgebruiker) Wijlen mijn man heeft 3 kinderen. Reactie infoteur, 25-03-2009
Beste W. Van Hamburg,
1. In beginsel is het mogelijk om elk deelbedrag te verzilveren. Zie link voor een gratis offerteaanvraag.
2. Tenzij in een testament anders is geregeld, kan de langstlevende vruchtgebruiker het huis verkopen of voorzien van hypotheek, wanneer de kinderen daartoe hun medewerking geven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. J. Simmelink, 02-10-2008 15:20 #1
Ik heb interesse in de voorwaarden van 'Verzilverd Wonen" Zijn er in Drachten (Friesland) ook mogelijkheden op dit
gebied? Reactie infoteur, 02-10-2008
Beste G.J. Simmelink,
Torenstad is op dit moment actief in Friesland, Drenthe, Twente, een groot deel van Gelderland en Noord Brabant en in een deel van Noord Holland, waaronder het Gooi. Als telefoonnummer van Torenstad Verzilverd Wonen heb ik gevonden: tel. (0575) 511 393.

Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Opeethypotheek
Reacties: 13
Schrijf mee!