InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis kopen zonder hypotheek

Huis kopen zonder hypotheek

Huis kopen zonder hypotheek Een huis kopen zonder hypotheek in 2017, het gebeurt regelmatig. Of u gebruikt eigen spaargeld, gebruikt misschien een lening of schenking van de en hoeft niet langs de notaris. Ook een huis zonder een hypotheek heeft voordelen. Zeker nu de hypotheekrenteaftrek beperkt is en u anders aan allerlei regels moet voldoen. Met een lage spaarrente wordt ook het aflossen van de hypotheek een stuk aantrekkelijker gemaakt. Wat zijn de voordelen van een woning kopen zonder hypotheek?

Voordelen van een huis zonder hypotheek

Huis kopen zonder hypotheek heeft vele voordelen

Een huis kopen zonder hypotheek geeft rust. U hoeft niet na te denken over een hypotheekrenteaftrek die verdwijnt. Al dan niet geleidelijk. U hoeft geen hypotheekadviseur te betalen en de notaris verdient niet aan een hypotheekakte. Kortom, de kosten voor het kopen van een huis zijn een stuk lager. Bovendien betaalt u over uw vermogen in een hypotheekvrij eigen huis geen belasting in box 1 van de inkomstenbelasting. Zo woont u dus goedkoop. Een huis zonder hypotheek kopen gaat ook sneller, de koopakte kan sneller bij de notaris passeren zonder financieringsvoorbehoud.

Hypotheekrenteaftrek 2017

De hypotheekrenteaftrek is maximaal tegen 50% in 2017, maar velen onder ons moeten het doen met 40,8% of minder. Dat wil zeggen dat u altijd nog meer dan de helft van de hypotheekrente zelf betaalt. Leuk die belastingteruggave, maar uiteindelijk kost de hypotheek u geld. Zonder hypotheek, hebt u die zorgen niet.

Variabele rente hypotheek kan ook omhoog

De hypotheekrente staat meestal voor een bepaalde periode vast, maar daarna moet er weer een nieuwe rente worden afgesproken. Niemand kan in de toekomst kijken, niemand weet wat dan de rente zal zijn en ook niet of uw inkomen tegen die tijd hoog genoeg zal zijn. Maar de hypotheekrente kan natuurlijk ook omhoog, zonder hypotheek hoeft u zich ook hierover niet druk te maken.

Restschuld eigen huis

Wie een hoge hypotheek heeft, loopt kans op een restschuld wanneer het huis verkocht wordt. Wie het huis al een tijd in zijn bezit heeft loopt minder risico, maar als u de laatste jaren een huis hebt gekocht of dat binnenkort gaat doen, wordt het allemaal een stuk onzekerder. Geen hypotheek of een lage hypotheek vermindert dit risico. Uw woning is dan letterlijk uw woning en niet van de bank.

Ik heb spaargeld

Wie spaargeld heeft, kan het beste een rekensom maken. Bekijk hoeveel rendement u maakt op uw spaargeld. Via sparen of beleggen. Trek daar de vermogensrendementsheffing vanaf en vergelijk dat eens met de netto hypotheekrente die u betaalt. Is de netto hypotheekrente hoger en hebt u niet binnenkort geld nodig om een grote aankoop te doen, dan is een extra aflossing van de hypotheek aantrekkelijk. U betaalt dan minder belasting in box 3 en verlaagt uw maandelijkse woonlasten.

Rekenvoorbeeld voor 2017

Stel u krijgt 0,5% spaarrente en betaalt 6% aan hypotheekrente. Stel u zit in de belastingschijf met 40,4%. Dan is toch meteen duidelijk dat uw netto spaarrente veel en veel lager is dan de netto hypotheekrente van 3,6%. Die hypotheeklast is feitelijk nog hoger door het huurwaardeforfait dat u als inkomen moet bijtellen en de woonlasten verhoogt. De hypotheek aflossen of kopen met een lagere hypotheek is bij een lage spaarrente dus voordelig.

Ik heb geen spaargeld

Als u geen spaargeld hebt, kunt u zich afvragen of u er wel goed aan doet om een huis te kopen. Maar ook dan zijn er oplossingen. In dat geval komt de aloude annuïteitenhypotheek om de hoek, eventueel aangevuld met 50% aflossingsvrij. Op deze manieren spaart u voor de aflossing van uw hypotheek en neemt de nationale hypotheekgarantie in vele gevallen de eventuele restschuld voor eigen rekening. En dat geeft ook rust.

Hypotheek zonder notaris

Om een woning te kunnen kopen is een notaris nodig die de overdracht van de woning regelt en inschrijft, maar voor een hypotheek is niet per se een notaris nodig. Niet als u alles met eigen geld koopt en ook niet als u geld leent bij familie of vrienden. Dat zijn onderhandse leningen die u wel bij de Belastingdienst kunt aangeven voor hypotheekrenteaftrek, maar waarbij de notaris niets hoeft te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De voors en tegens van hypotheekrenteaftrekHypotheekrenteaftrek is een belastingmaatregel, ter bevordering van het bezitten van een eigen huis. Door deze maatregel…
Overgangsregeling huis kopen in 2012 met hypotheek in 2013Overgangsregeling huis kopen in 2012 met hypotheek in 2013In 2013 veranderen de fiscale regels voor hypotheekrenteaftrek voor een nieuwe hypotheek. Wat gebeurt er volgens de Bela…
Vrij van hypotheek: hypotheek doorhalen?Vrij van hypotheek: hypotheek doorhalen?Wat betekent uw hypotheek doorhalen en royeren in 2016 of 2017? Wat zijn de gevolgen voor de belasting? Stel uw hypothee…

Reageer op het artikel "Huis kopen zonder hypotheek"

Reactie

Snarf, 09-06-2015 12:49 #1
Indien halverwege het jaar het huis hypotheekvrij gemaakt wordt, wat gebeurt er dan met eigen woningforfait over de maanden waarbij geen hypotheek meer is? Reactie infoteur, 09-06-2015
Beste Snarf,
Zolang uw woning uw eigen woning is, geldt ook het volledige eigenwoningforfait. Alleen als een woning voor een deel van een jaar uw bezit, kan de bijtelling tot een aantal maanden worden beperkt. Het is wel zo dat dat u eerder gebruik kunt maken van de regeling geringe eigenwoningschuld:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/135228-geringe-eigenwoningschuld-hebben.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek extra aflossen
Reacties: 1
Schrijf mee!