InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Meer hypotheek tweeverdieners 2018 en 2019

Meer hypotheek tweeverdieners 2018 en 2019

Meer hypotheek tweeverdieners 2018 en 2019 Tweeverdieners let op, met twee inkomens is in 2017, 2018 en 2019 meer hypotheek mogelijk. Door de nieuwe voorwaarden van de Nationale Hypotheekgarantie en voorwaarden voor het verlenen van krediet is voor tweeverdieners met twee inkomens een hogere hypotheek voor de eigen woning toegestaan. Ook het inkomen van uw partner telt voor een belangrijk deel mee bij het toetsinkomen en de leennormen. Tweeverdieners hebben hierdoor een hogere hypotheek met NHG, maar daar staat tegenover dat de maximale norm voor een hypotheek in 2015 is verlaagd naar 103% en 102% in 2016. In 2017 en 2018 is dit nog maar 101% en 100%.

Meer hypotheek mogelijk voor de tweeverdieners in 2019

De Nationale Hypotheekgarantie zorgt ook voor een goedkopere hypotheek

De Nationale Hypotheekgarantie is voor vele gezinnen en vooral ook starters een belangrijke achtervang om goedkoper een hypotheek voor de eigen woning af te sluiten. De banken en verzekeraar zien een hypotheek met NHG als een verminderd risico en kunnen daardoor een lagere hypotheekrente in rekening brengen. Zo is het mogelijk om een goedkopere hypotheek met de Nationale Hypotheek Garantie af te sluiten. Het helpt ook altijd als u wat eigen geld meeneemt.

Nieuwe voorwaarden NHG voor twee inkomens 2018-2019

Nieuw in de voorwaarden van de Nationale Hypotheekgarantie is dat tweeverdieners het tweede inkomen voor voor een belangrijk deel mogen meetellen bij de berekening van wat er maximaal mag worden geleend. Anders gezegd ook de tweeverdiener krijgt een hoge woonquote toebedeeld, dat wil zeggen dat een groter deel van het vaste bruto inkomen aan hypotheeklasten mag worden uitgegeven. Hierdoor groeit direct de maximaal toegestane leencapaciteit. Een beetje afhankelijk van de hypotheekrente kan de leencapaciteit wel met 30.000 euro toenemen. In 2018 gaat dit van de helft in 2016 en 60% in 2017 naar 70% per 1 januari 2018 en 2019.

Tweeverdieners en alleenverdiener gelijk behandeld

Dat tweeverdieners en een alleenverdiener meer gelijk behandeld gaan worden is een belangrijke doorbraak die vooral door druk van Vereniging Eigen Huis tot stand is gekomen. Ten onrechte werden tweeverdieners als een verhoogd risico gezien door banken en verzekeraars. Daar lag de kromme redenering aan te grondslag dat twee inkomens ook een grotere kans betekende op het wegvallen van een inkomen, terwijl iemand even goed kan stellen dat als er bij twee inkomens een inkomen wegvalt er gelukkig nog een inkomen als achtervang dient.

Maximaal lenen voor een hypotheek

U hoeft natuurlijk niet per se maximaal te lenen voor een hypotheek, maar als u een geweldige woning hebt gezien die in uw smaak valt, is het wel prettig dat de mogelijkheid er is om een behoorlijke hypotheek af te sluiten. Houd altijd in de gaten wat uw inkomen de komende jaren zal zijn en bedenk dat de hypotheekrente in 2018 en waarschijnlijk 2019 nog wel aan de lage kant is, maar dat de hypotheekrente later ook weer kan stijgen. Bespreek met uw hypotheekadviseur dus niet alleen de hoogte van het gewenste hypotheekbedrag, maar bekijk samen ook voor hoeveel jaren u de hypotheekrente kunt en wilt vastleggen. Als u denkt dat na een paar jaar sprake zal zijn van een hogere hypotheekrente, dan loont het de moeite om voor een lange rentevaste periode te kiezen. U kunt dan een hoge hypotheek als tweeverdieners afsluiten en bent verzekerd van een lange periode van gelijkblijvende maandlasten. Zo houdt u ook in de toekomst de kosten van uw hypotheek betaalbaar.

Wat schiet u er in 2018 en 2019 mee op?

Er zijn twee effecten voor uw hypotheek. U kunt maar tot 100% lenen en moet dus eigen geld meenemen als tweeverdieners, maar het tweede inkomen telt in 2018 voor 70% (was 60% in 2017). Per saldo gaat u er naar schatting 10.000 tot 20.000 euro op vooruit in 2018 en 2019. Laat u ook zich op dit punt goed adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Meer hypotheek tweeverdieners 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Nationale Hypotheek Garantie
Schrijf mee!