InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Meer hypotheek tweeverdieners 2016 en 2017?

Meer hypotheek tweeverdieners 2016 en 2017?

Meer hypotheek tweeverdieners 2016 en 2017? Tweeverdieners let op, met twee inkomens is in 2016, 2017 en 2018 meer hypotheek mogelijk. Door de nieuwe voorwaarden van de Nationale Hypotheekgarantie en voorwaarden voor het verlenen van krediet is voor tweeverdieners met twee inkomens een hogere hypotheek voor de eigen woning toegestaan, omdat ook van uw partner het inkomen voor een deel meetelt bij het toetsinkomen. Tweeverdieners hebben hierdoor een hogere hypotheek met NHG, maar daar staat tegenover dat de maximale norm voor een hypotheek in 2014 is verlaagd naar 104% van de waarde en in 2015 naar 103% en 102% in 2016. In 2018 is dit nog maar 100%.

Meer hypotheek mogelijk voor de tweeverdieners?

De nationale hypotheekgarantie zorgt ook voor een goedkopere hypotheek

De Nationale Hypotheekgarantie is voor vele gezinnen en vooral ook starters een belangrijke achtervang om goedkoper een hypotheek voor de eigen woning af te sluiten. De banken en verzekeraar zien een hypotheek met NHG als een verminderd risico en kunnen daardoor een lagere hypotheekrente in rekening brengen. Zo is het mogelijk om een goedkopere hypotheek met de Nationale Hypotheek Garantie af te sluiten. Het helpt ook altijd als u wat eigen geld meeneemt.

Nieuwe voorwaarden NHG voor twee inkomens 2016-2018

Nieuw in de voorwaarden van de nationale hypotheekgarantie is dat tweeverdieners het tweede inkomen voor een derde deel mogen meetellen bij de berekening van wat er maximaal mag worden geleend. Anders gezegd ook de tweeverdiener krijgt een hoge woonquote toebedeeld, dat wil zeggen dat een groter deel van het vaste bruto inkomen aan hypotheeklasten mag worden uitgegeven. Hierdoor groeit direct de maximaal toegestane leencapaciteit. Een beetje afhankelijk van de hypotheekrente kan de leencapaciteit wel met 30.000 euro toenemen. In 2016 gaat dit als het aan het Nibud ligt van een derde naar de helft en in 2017 naar 60 procent. Goed nieuws is dat dit percentage per 1 januari 2018 omhoog gaat naar 70%.

Tweeverdieners en alleenverdiener gelijk behandeld

Dat tweeverdieners en een alleenverdiener meer gelijk behandeld gaan worden is een belangrijke doorbraak die vooral door druk van Vereniging Eigen Huis tot stand is gekomen. Ten onrechte werden tweeverdieners als een verhoogd risico gezien door banken en verzekeraars. Daar lag de kromme redenering aan te grondslag dat twee inkomens ook een grotere kans betekende op het wegvallen van een inkomen, terwijl iemand even goed kan stellen dat als er bij twee inkomens een inkomen wegvalt er gelukkig nog een inkomen als achtervang dient.

Hogere maximale hypotheek bij dubbel inkomen, normen Nibud

Dus in 2015 neemt u het inkomen van de meest verdienende partner plus het tweede inkomen voor een derde deel als inkomen op basis waarvan geleend kan worden en in 2016 en 2017 voor de helft respectievelijk 60 procent. Dat is nog niet tweemaal het inkomen van een alleenverdiener, maar wel een grote stap voorwaarts:

Effect op de maximale hypotheek tweeverdieners, bron Nibud:

inkomen 1inkomen 2maximale hypotheek 2015maximale hypotheek 2016
40.000 40.000 367.430389.000
50.000 25.000 359.775372.500
70.000 35.000 557.269 592.000

Lagere overdrachtsbelasting 2016 en 2017

Een extra voordeel is dat de overdrachtsbelasting permanent is verlaagd naar 2%. Dit telt mooi op bij de extra rentekorting die u met de NHG kunt krijgen. Daar komt nog bij dat niet alleen de bank minder risico loopt met de nationale hypotheekgarantie, maar ook de tweeverdieners zelf. Als er namelijk ooit een restschuld zou ontstaan buiten uw schuld om, dan neemt de NHG die restschuld voor zijn rekening. Een echte win-win situatie dus: meer voor minder geld dus.

Wat schiet u er in 2018 mee op?

Er zijn twee effecten voor uw hypotheek. U kunt maar tot 100% lenen en moet dus eigen geld meenemen als tweeverdieners, maar het tweede inkomen telt in 2018 voor 70% (was 60%). Per saldo gaat u er naar schatting 10.000 tot 20.000 euro op vooruit in 2018. Laat u ook zich op dit punt goed adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Meer hypotheek tweeverdieners 2016 en 2017?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Nationale Hypotheek Garantie
Schrijf mee!