InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek verkopen met de doorgeefregeling

Hypotheek verkopen met de doorgeefregeling

Hypotheek verkopen met de doorgeefregeling De maandelijkse woonlasten zijn voor een groot deel afhankelijk van de hoogte van de te betalen hypotheekrente. In sommige hypotheken is de mogelijkheid opgenomen om een hypotheek mee te verkopen met het huis. De koper kan hierdoor lagere maandlasten krijgen. Het maakt een groot verschil of de te betalen hypotheekrente 4,5 procent of 5 procent bedraagt. Uitgaande van een hypotheek van 300.000 geeft dit een maandelijks verschil van 125 bruto. Een gesloten hypotheek met een nog lang lopende rentevaste periode kan veel geld waard zijn. In bepaalde hypotheekvoorwaarden is de optie opgenomen om de hypotheek aan iemand anders door te geven (doorgeefregeling). Dit vergroot de verkoopkansen van het huis.

Uiteraard is het nog interessanter om de hypotheek zelf mee te nemen naar de volgende koophuis, maar indien u zelf gaat huren in plaats van kopen, kan doorgeven van de hypotheek een aantrekkelijk optie zijn.

In tijden met lager hypotheekrente, kiezen voor een lange rentevaste periode

Indien u de mogelijkheid hebt om de hypotheek voor een lange tijd vast te zetten tegen een gunstige hypotheekrente, moet u deze mogelijkheid zeker aangrijpen. Indien in de algemene voorwaarden is opgenomen dat de hypotheek ook nog over te dragen is naar een ander huis of naar een ander persoon, hebt u een extra reden om te kiezen voor de lange rentevaste periode. Het is goedkoper om de hypotheekrente voor een kortere periode vast te zetten, maar daar kunt u later spijt van krijgen als de marktrente gaat stijgen.

Wat houdt de doorgeefregeling in?

Zoals eerder aangegeven, kunt u deze hypotheek doorgeven aan de nieuwe eigenaar van uw huis. De kopers en verkopers kunnen hier afspraken over maken. De kopers betalen bijvoorbeeld een bepaald bedrag om deze hypotheek over te kunnen nemen. Dit voordeel kan ook worden ingebracht in de onderhandelingen met betrekking tot het huis. Deze regeling moet wel expliciet in de voorwaarden opgenomen te zijn om hier gebruik van te kunnen maken. De doorgeefregeling wordt echter steeds vaker geschrapt uit de algemene voorwaarden door de geldverstrekkers, want het biedt voor de bank nauwelijks voordelen, en er wordt weinig gebruik van gemaakt.

Doorgeefregeling interessant bij lange looptijd en zeer gunstige hypotheekrente

Het voordeel ten opzichte van de huidig geldende hypotheekrente moet wel substantieel zijn. Indien de hypotheekrente nu lager is, heeft het geen zin om gebruik te maken van de doorgeefregeling. In het geval de hypotheekrente nu hoger is, moet het wel gaan om een groot verschil. Een verschil van slechts één tiende rechtvaardigt niet de moeite die er moet worden genomen.

Bestaande hypotheek zelf meenemen over verkopen?

Indien u zelf weer een ander huis gaat kopen, kunt u de aantrekkelijke hypotheek beter zelf meenemen naar de nieuwe woning. Bij verkoop zal de hypotheek minder opleveren dan het rentevoordeel dat u zelf kunt behalen. Toch is het een interessante optie om de doorgeefregeling mee te nemen als verkoopargument van uw huis. De kopers kunnen namelijk gedurende de resterende rentevaste periode profiteren van lagere maandlasten.

Hypotheek doorgeven aan de kinderen

De doorgeefregeling kan ook gebruikt worden bij het verkopen van het huis aan uw kinderen. Op deze manier kunnen de kinderen worden geholpen aan een aantrekkelijke hypotheek.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hypotheekgids.net/veelgestelde-vragen/hypotheek-met-doorgeefregeling.html

Reageer op het artikel "Hypotheek verkopen met de doorgeefregeling"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 25-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!