InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis verkopen met restschuld

Huis verkopen met restschuld

Huis verkopen met restschuld Een huis verkopen met een restschuld is een situatie die zich helaas steeds vaker voordoet. Door de dalende huizenprijzen blijven huizenbezitters vaak met een restschuld zitten. Soms kunt u de restschuld meefinancieren met de nieuwe hypotheek. Wat zijn de gevolgen van het verkopen van een woning met verlies?

Dalende huizenprijzen

Het aanbod van koopwoningen is groter dan de vraag, wat resulteert in dalende huizenprijzen. De prijzen van woningen zijn de afgelopen drie jaar met 8,5% gedaald. In vrijwel iedere straat staan wel een aantal huizen te koop. De meeste kopers willen eerst hun huidige huis verkopen, voordat ze een nieuwe woning kopen. Er zijn gevallen bekend van woningen die al vier jaar te koop staan. Kopers laten de prijs van hun woning soms met tienduizenden euro’s zakken, zonder resultaat.

De verlaging van de overdrachtbelasting heeft effect gehad, maar slechts op korte termijn vond er een opleving plaats en nam het aantal transacties toe. Het blijkt echter geen structurele oplossing te zijn voor de problematiek in de woningmarkt.

Huis verkopen met restschuld

Het grootste probleem op de woningmarkt is het verkopen van een huis. Omdat er een netto schuld overblijft, durven particulieren hun huis niet tegen lagere prijzen te verkopen. Voor banken geldt hetzelfde. Ze hebben bijna 20.000 woningen met wanbetalers in bezit, maar de woningen worden niet geveild, omdat zij dan ook een verlies moeten incasseren bij gedwongen verkoop van de woning.

Prognose huizenprijzen 2012

Het herstel van de huizenmarkt is voorlopig niet in zicht. Ook in 2012 zullen de huizenprijzen naar verwachting verder dalen. Daarmee neemt ook het aantal verkopers dat hun huis verkoopt met een restschuld, toe.

Woning verkopen met restschuld: gevolgen

Is het mogelijk om een woning te kopen als de opbrengst lager is dan de hypotheek? Oftewel: kan een woning met een restschuld (verlies) worden verkocht? In principe is het mogelijk, maar u moet op de datum van de overdracht over voldoende financiële middelen beschikken om het verlies terug te betalen aan de bank. Anders zal de bank geen toestemming geven. Als de overdacht al rond is, kan de koper van uw woning u aansprakelijk stellen voor de geleden schade.

Woning verkopen met restschuld: oplossingen

Er zijn manieren om een restschuld op te vangen.

Restschuld meefinancieren in nieuwe hypotheek

Wellicht is het mogelijk om de restschuld mee te financieren in de nieuwe hypotheek. Voor dit deel geldt echter geen hypotheekrenteaftrek.

Doorlopend krediet of persoonlijke lening afsluiten

Als u over onvoldoende liquide middelen beschikt om uw schuld aan de bank te voldoen, dan kunt u ook een persoonlijke lening of doorlopend krediet afsluiten. Het nadeel is wel dat hier een hogere rente op rust dan bij een hypothecaire lening.

Overleggen met de bank

Banken zijn in sommige gevallen bereid om de restschuld af te boeken. Het gevolg is echter wel dat u een BKR-registratie krijgt, waardoor het moeilijker wordt om in de toekomst een lening of hypotheek af te sluiten.
Gerelateerde artikelen
Financiering restschuld eigen woningFinanciering restschuld eigen woningSinds 1 januari 2015 zijn de regels voor de renteaftrek van restschulden en de schenkingsvrijstelling bij restschulden v…
Restschuld na (gedwongen) verkoop woningEen huis verkopen met restschuld is een situatie die zich helaas steeds vaker voordoet. Er kunnen zich allerlei situatie…
Restschuld: wat betekent hypotheek of huis "onder water"?Restschuld: wat betekent hypotheek of huis "onder water"?Sinds de economische crisis van 2008 en de dalende huizenprijzen op de markt hoor je in de media vaak spreken van een hy…
Restschuld 2017 financierenRestschuld 2017 financierenOok met een restschuld kunt u in 2017 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier om de re…
Bronnen en referenties
  • Telegraaf
  • Nederlands Dagblad

Reageer op het artikel "Huis verkopen met restschuld"

Reactie

Wouter, 08-02-2013 13:30 #1
Veel restschulden zijn een gevolg van de 6% overdrachtsbelasting. Het is eigenlijk waanzinnig dat er geld geleend moet worden om een belasting te betalen aan de staat om vervolgens met een restschuld te blijven zitten. Deze restschuld moet meegefinancierd worden bij de koop van een nieuwe woning als men niet over voldoende middelen beschikt. Alsof dat nog niet erg genoeg is moet je wederom 2 % OB betalen. Dit is gewoon pure waanzin!

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 31-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!