InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De non conforming hypotheek is wel wat duurder

De non conforming hypotheek is wel wat duurder

De non conforming hypotheek is wel wat duurder Niet iedereen heeft een vast arbeidscontract en niet iedereen komt zonder spat door de BKR-toetsing heen. Toch kunnen ook zij voor een non conforming hypotheek in aanmerking komen. De kosten zijn wat hoger door een verhoogd risico voor de bank, maar u krijgt zo wel de financiering van uw woning rond.

Voor wie is de non conforming hypotheek?

De non conforming hypotheek is voor huishoudens in de markt gezet die lastiger aan een hypotheek kunnen komen. Naar verluidt worden betrokkenen wel degelijk goed gescreend, en zal bij achterstandenmeldingen bij de BKR, bekeken worden of de achterstanden meteen kunnen worden afgelost en meegefinancierd in de nieuwe hypotheek.

De hypotheekaanbieder

Zoals bij alle leningen en kredieten geldt dat de vergoeding hoger zal zijn naarmate het risico hoger is. Wie een vlekkeloos blazoen heeft, zal veel goedkoper uit zijn als hij goed onderhandelt. Dat neemt niet weg dat er een categorie personen is die moeilijker bemiddelbaar is. Doordat men geen vaste baan heeft, of door schulden als gevolg van een scheiding, ziekte of anderszins. Ook zij willen soms een huis kopen. Voor hen is er de non conforming hypotheek. De populariteit van de hypotheek is stijgende. En laten we duidelijk zijn, ook mensen met een variabel inkomen kunnen zeer betrouwbare betalers zijn. Anderzijds kunnen zeer betrouwbare betalers, buiten hun schuld, onbetrouwbare betalers worden.

De non conforming hypotheek

Momenteel krijgen hypotheekverstrekkers een slechte smaak in de mond, wanneer wordt verwezen naar de subprime markt in de VS. Terecht, maar daar werden vaak ook Non Docs verkocht. Dat wil zeggen dat men een hypotheek kreeg zonder hypotheekcontract. Zoiets is in Nederland slecht denkbaar. Momenteel zijn er een paar aanbieders:
  • Elq en Sparck. Dit zijn dochterondernemingen van de Amerikaanse zakenbanken Lehman Brothers en Citygroup.
  • Bemiddelaar Hypotrust.

Kosten en risico

De hypotheekrente van een non conforming hypotheek is tot zon 0,5 % punt hoger dan elders. Dat is de opslag die u betaalt voor het feit dat u een hoger risicoprofiel heeft. Ook bij deze vorm van hypotheekverschaffing heeft niemand er voordeel bij om te hoge kredieten te verschaffen:
  • De verstrekker niet, omdat hij niet in de problemen wil komen zoals in de VS gebeurt. Daarom zal een duidelijke risico afweging plaats vinden,
  • De klant niet, omdat hij dan zijn huis kan kwijt raken, en zeker niet meer bij een ander aan de bak zal komen voor een hypotheek. Het is voor deze categorie juist de kans om schoon schip te maken en te tonen een betrouwbare klant te zijn. Tegelijkertijd is dit ook het moment om goed inzichtelijk te krijgen hoe de problemen het beste kunnen worden aangepakt,

Slot

De markt van de non conforming hypotheek is nog relatief klein. Daarom zullen de schrikbeelden uit de VS niet zo snel in ons land zichtbaar zijn. Dit neemt niet weg dat de markt goed in de gaten moet worden gehouden. Regelmatige rapportages over tussentijdse uitval en de successen, en vooral openheid kunnen de non conforming hypotheekmarkt sturen richting een volledig geaccepteerde markt. Want daar is zeker vraag naar.
Gerelateerde artikelen
Risico hypotheek niet meer AmerikaansRisico hypotheek niet meer AmerikaansGo where the money flows, moet het Amerikaanse Lehman Brothers gedacht hebben. Nu het in de VS in verband met de hypothe…
Voor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenarenVoor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenarenOndanks schulden is het in 2007 geen probleem om een hypotheek te krijgen. In Nederland kan je ondanks een BKR-codering…
Start van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VSStart van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VSIn de Verenigde Staten zijn huizeneigenaren met een subprime oftewel non-conforming hypotheek in de problemen geraakt, n…
Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLevenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen levenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij de hypotheek die je op je huis neemt gekoppeld wordt aan je levensverzek…

Reageer op het artikel "De non conforming hypotheek is wel wat duurder"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!