InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Particuliere erfpacht 2017 en 2018, nieuwe criteria

Particuliere erfpacht 2017 en 2018, nieuwe criteria

Particuliere erfpacht 2017 en 2018, nieuwe criteria Voor een huis met particuliere erfpacht kan het in 2017, 2018 en 2019 moeilijker om een hypotheek te krijgen. Dit wordt langzamerhand anders volgens de banken. Ook met een particuliere erfpacht kan door de nieuwe criteria 2012 een hypotheek worden afgesloten, maar of dat lukt? Tot voor kort was een hypotheek afsluiten voor een huis met particuliere erfpacht nauwelijks meer mogelijk. Wat zijn die nieuwe regels en criteria voor een hypotheek? Ook het kopen met de erfpacht van Duokoop is een vorm van particuliere erfpacht.

Particuliere erfpacht met hypotheek is extra lastig

In Nederland staan tienduizenden woningen op grond van particulieren die de grond aan de koper van een huis verpachten. U kunt dan denken aan particuliere erfpacht bij kerken, universiteiten, boeren en Staatsbosbeheer. In de praktijk blijken de contracten die met deze particulieren zijn gesloten niet erg duidelijk, onzeker en vaak duur te zijn. In een tijd waarin banken terughoudend zijn met het verstrekken van hypotheken, waren deze woningen met particuliere erfpacht nauwelijks met een hypotheek te financieren. Alle huizen met particuliere erfpacht werden over één kam geschoren. Een ongewenste situatie dus voor tienduizenden Nederlanders.

Criteria particuliere erfpacht 2012 - 2017, 2018 en 2019, nieuwe regels

Om hier wat aan te doen hebben de banken gezamenlijk onder de koepel van de Vereniging van Banken NVB criteria opgesteld waaraan een particulier erfpachtcontract volgens de banken moet voldoen. Als een bestaand contract aan deze criteria voldoet is ook het huis op deze grond in principe te financieren. Deze eisen zijn ingegaan vanaf november 2011 in voor bestaande contracten. Voor nieuwe contracten zullen nog criteria worden opgesteld die hiervan kunnen afwijken.

Looptijd van het erfpachtrecht

Onderscheid wordt gemaakt tussen erfpachtrechten van vóór 1-1-1992 en die uit de periode 1-1-1992 en 1-4-2012. Een bank zal een contract van vóór 1-1-1992 extra bestuderen, omdat toen de rechten van de erfpachter groter waren dan sindsdien het geval is. Zo kan met een dergelijk contract de erfpachter de erfpacht eenvoudiger opzeggen. De banken willen zekerheid en zitten niet te wachten op onzekere afspraken. Als u een erfpachtcontract hebt van na 1 januari 1992 dat bovendien niet tijdelijk is, is er voor een bank geen reden om op deze gronden een hypotheek te weigeren.

Canon en canonaanpassing

In alle gevallen zal de bank ook bekijken of de gevraagde vergoeding voor de erfpacht redelijk is, gegeven de waarde van de grond. Uit het contract moet duidelijk worden wat de actuele canon is en wat de verwachte lastenontwikkeling wordt ook als de canon in de loop tijd wordt aangepast. Als er een jaarlijkse index wordt gebruikt, moet duidelijk zijn welke dat is en hoe die wordt toegepast. Bovendien moet de hoogte aan de aanpassing voor de bank aanvaardbaar zijn.

Geen verplichting tot koop van de grond

Sommige erfpachtcontracten verplichten de pachter om de grond na enige tijd te kopen wat tot extra lasten leidt. De bank zal bij de verplichting tot koop afzien van financiering.

Eenzijdig andere erfpachtvoorwaarden afdwingbaar

De bank zal ook de voorwaarde dat de eigenaar de erfpachtvoorwaarden eenzijdig mag veranderen als belemmering voor het verstrekken van een hypotheek zien.

Materiële aantasting genotsrecht is niet toegestaan

De erfpacht moet zodanig zijn dat de pachter de grond mag gebruiken alsof het zijn eigendom, zonder beperkingen van het genotsrecht.

Slot criteria particuliere erfpacht 2017, 2018 en 2019

Al deze criteria zijn bedoeld om onzekerheden weg te nemen en duidelijk te krijgen wat de lasten voor de koper met particuliere erfpacht in de praktijk zullen zijn. Nogal wat contracten voor erfpacht zullen niet aan deze eisen voldoen. Wanneer dat wel het geval is, hoeft het afsluiten van een hypotheek niet langer een probleem te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Erfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldErfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldWie in 2016, 2017 of 2018 weinig hypotheek op zijn huis heeft, kan met de Wet Hillen zijn hypotheek voordelig aflossen e…
Wat zijn genotsrechten?Wat zijn genotsrechten?Beperkte rechten zijn rechten afgeleid uit een meer omvattend recht, die laatste is bezwaard met een beperkt recht. Bepe…
Wat is erfpacht en moet je erfpacht afkopenWat is erfpacht en moet je erfpacht afkopenVeel huizen in Nederland staan ook in 2016, 2017 en 2018 niet op eigen grond, maar op grond met erfpacht. Wat is erfpach…
Erfpacht, eigen grond en erfpacht afkopenErfpacht, eigen grond en erfpacht afkopenErfpacht, wat is dat? Wanneer je een huis gaat kopen, kom je de term erfpacht tegen, zo ook 'erfpacht afkopen.' Bij het…
Aftrekbare kosten eigen woningAftrekbare kosten eigen woningWoningbezitters kunnen bepaalde kosten aftrekken in box 1: inkomsten uit werk en woning. In veel gevallen is de eigen wo…

Reageer op het artikel "Particuliere erfpacht 2017 en 2018, nieuwe criteria"

Reacties

R. J. Muller, 21-09-2017 20:55 #8
Is het mogelijk een canon zodanig te verhogen na 25 jaar dat deze trend houdt met de fors gestegen grondprijs; het gaat om particuliere erfpacht die wel ieder jaar is verhoogd met % van de consumptieve uitgaven volgens CBS. Reactie infoteur, 22-09-2017
Beste R. J. Muller,
Een verhoging van de erfpachtcanon door een gestegen grondprijs is mogelijk, maar wel afhankelijk van de voorwaarden uit het erfpachtcontract. Overigens is een indexering aan de consumptieprijzen en een verhoging door gestegen grondprijzen deels dubbelop.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Vonderen, 01-02-2017 16:29 #7
Ik heb eigen huis zonder hypotheek, erfpacht is afgekocht tot 2037, zal ik erfpacht afkopen en daar hypotheek op nemen belasting aftrekbaar. zodat het huis evt. later makkelijk verkocht kan worden of niets doen.wat is verstandig.? Reactie infoteur, 02-02-2017
Beste Van Vlonderen,
Wat u het beste kunt doen, hangt van allerlei factoren af. Bijvoorbeeld, is het aanbod van de gemeente een redelijk bod of duur? Het is ook niet op voorhand gezegd dat een huis op eigen grond beter verkocht zal worden, immers de vraagprijs zal ook hoger worden. Anderzijds de hypotheekrente is momenteel nog laag, wat financiering relatief eenvoudig maakt. De erfpachtcanon afkopen betekent een zorg minder, maar u krijgt er wel een hypotheek voor terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sonja, 10-06-2016 20:29 #6
Ik heb me ingeschreven om een huisje te kopen waarop particuliere erfpacht rust van 1 euro per jaar. de bank kan deze hypotheek niet verstrekken omdat de hypotheek op oranje zou staan. Bij welke geldverstrekker/bank zou een hypotheek op groen kunnen staan tegenwoordig? Reactie infoteur, 11-06-2016
Beste Sonja,
Het beste vraagt u bij een aantal hypotheekverstrekkers een hypotheek aan. Niet duidelijk is uit uw vraag waarom de hypotheek op oranje staat en hoelang de erfpacht 1 euro blijft (eeuwigdurend?).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Helma, 18-09-2015 19:37 #5
De erfpacht van onze woning zal worden verhoogd van 544,00 naar 3.500,00. Het is een eeuwigdurende erfpacht. Kunnen wij deze verhoging aanvechten.

Met vriendelijke groet,

Helma Reactie infoteur, 20-09-2015
Beste Helma,
Dat hangt er van af. Als u de grond in erfpacht hebt van de gemeente zal hier een gemeentelijk besluit aan te grondslag liggen. U kunt het wel altijd aanvechten als er een foute berekening is gemaakt. Bij een particuliere verpachter moet worden bekeken of dit conform de regels is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fiona, 25-07-2015 16:25 #4
Geachte Zeemeeuw,
Bedankt voor uw reactie.
Is er een standaard berekening voor zodat ik het zelf kan controleren, of moet ik daarvoor iemand inschakelen die daarvoor gespecialiseerd in is?

Met vriendelijke groet,

Fiona Reactie infoteur, 25-07-2015
Beste Fiona,
Het begint met een onderbouwing door de verhuurder. Die kunt u vervolgens zelf controleren of een ander laten beoordelen.
Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Fiona, 24-07-2015 14:21 #3
Geachte dames/heren,

Mijn schoonmoeder is vorige maand overleden. Haar zoon woonde bij haar. Het koophuis stond op haar naam. Haar zoon blijft daar wonen, want hij heeft het huis geerft. Zij betaalde 135 euro grondrecht per jaar. Nu schijnt het dat het grondrecht verhoogd wordt naar rond de 200 euro per maand, dat is wel bijna 20x zoveel! Mag dat?

Met vriendelijke groet,

Fiona Reactie infoteur, 25-07-2015
Geachte Fiona,
Als dit erfpacht van de gemeente is, bepaalt de gemeenteraad wat de nieuw bedragen voor de erfpacht zijn. Het kan echter geen kwaad om te bekijken of de vernieuwing juist is berekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alparslan Deniz, 18-10-2014 19:13 #2
Ik woon in Zaandam en heb een eengezinswoning met erfpacht gekocht in 2006 van ZVH en betaal 307 euro alleen aan erfpacht los van de hypotheek, op dit moment is het bijna onmogelijk om het af te kopen omdat er een bedrag genoemd wordt dat ik het onmogelijk kan financieren, ik weet me dus geen raad meer, ik ga gewoon feit, is er iemand die mij kan helpen? Reactie infoteur, 19-10-2014
Beste Alparslan Deniz,
Weet u dat de erfpacht is wel fiscaal aftrekbaar is en afkopen niet altijd de beste oplossing is:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/83994-particuliere-erfpacht-2014-nieuwe-criteria.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. I. Boonstra Hofstee, 04-02-2014 15:32 #1
Geachte heer, mevr,

Ik heb een appartement ( bouwjaar 1965 ) in Schiedam geërfd, hierop zit geen hypotheek.
Ik kan de erfpacht afkopen, deze loopt af 2039. De woning wordt nu verhuurd aan mijn dochter. Is het voor mij verstandig?

Vriendelijke groet,
Marja boonstra hofstee Reactie infoteur, 04-02-2014
Geachte M. I. Boonstra Hofstee,
Dat hangt ervan af. Na afkoop is er geen erfpacht meer. Dat heeft het nadeel dat er geen aftrek meer is en het voordeel dat u van de kosten van erfpacht af bent. Als u het geld waarmee u afkoopt niet direct voor andere zaken nodig hebt, is het grootste voordeel misschien nog wel dat u zich geen zorgen meer hoeft te maken over de toekomstige lasten. De verkoopwaarde van het huis neemt iets toe, wat een voordeel maar ook een nadeel kan zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-10-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Erfpacht en erfpachtcanon
Reacties: 8
Schrijf mee!