InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Verbouwing financieren met hypotheek, spaargeld of lening

Verbouwing financieren met hypotheek, spaargeld of lening

Verbouwing financieren met hypotheek, spaargeld of lening Er zijn verschillende mogelijkheden om een verbouwing te financiering. U kunt een verbouwing financieren met een hypotheek (of een krediethypotheek) of door de inbreng van spaargeld. U kunt ook een persoonlijke lening afsluiten. Wat is een voordelige manier om een verbouwing te financieren? Wat zijn de voordelen en nadelen van de inzet van spaargeld en het afsluiten van een hypotheek of lening? En wanneer zijn de kosten van een verbouwing fiscaal aftrekbaar?

Verbouwing financieren: mogelijkheden

Op welke manier u de verbouwing financiert, is sterk afhankelijk van uw persoonlijke situatie. U kunt een tweede hypotheek afsluiten, uw spaargeld aanbreken of een lening afsluiten bij de bank of een andere kredietverstrekker. In dit artikel worden de mogelijkheden voor het financieren van een verbouwing op een rijtje gezet, inclusief de voordelen en nadelen.

Verbouwing financieren met hypotheek

Een hogere inschrijving van de hypotheek heeft als voordeel dat u profiteert van de hypotheekrenteaftrek. Als de verbouwing leidt tot verbetering van uw (hoofd)woning, dan mag u het hypotheekbedrag aftrekken. Een ander voordeel is dat de rente van een hypothecaire lening doorgaans lager is dan de rente van een persoonlijke lening. Dat komt doordat een hypotheek zekerheid biedt aan de geldverstrekker. Het nadeel is dat een verhoging van de hypotheek leidt tot hogere maandlasten. De vraag is of u voldoende draagkracht hebt om deze woonlasten te betalen.

Wanneer u de hypotheek verhoogt, sluit u in feite een tweede hypotheek af. U krijgt dus te maken met extra kosten voor de uitbreiding van de hypotheek, zoals notariskosten en afsluitprovisie. Deze kosten kunnen behoorlijk oplopen.

Hogere inschrijving voor verbouwing

Als u al een koopwoning hebt en wilt verbouwen, kunt u controleren bij het Kadaster of u een hogere inschrijving hebt dan het hypotheekbedrag. Als dat het geval is en als dit bedrag nog niet is gebruikt, kunt u extra geld opnemen zonder tussenkomst van de notaris.

Verbouwing financieren met spaargeld

U kunt er ook voor kiezen om uw spaargeld aan te spreken om de verbouwing te bekostigen. Als het bedrag dat u aan spaargeld bezit hoger is dan de drempel van de vermogensrendementsheffing in box 3, dan is het interessant om uw spaargeld in te zetten voor de verbouwing. Anders zou u namelijk belasting betalen over het bedrag.

Het nadeel van het inzetten van het eigen vermogen is dat u niet profiteert van de hypotheekrenteaftrek. Daar staat tegenover dat uw maandlasten redelijk constant blijven.

Verbouwing financieren met krediethypotheek

Als u een krediethypotheek afsluit om de verbouwing te financieren, spreekt u met uw geldverstrekker een kredietlimiet af. Tot dit bedrag kunt u geld opnemen. U bepaalt zelf hoeveel en wanneer u aflost en betaalt alleen rente over het opgenomen bedrag. De lening mag boetevrij worden afgelost en de rente van de krediethypotheek is fiscaal aftrekbaar.

Verbouwing financieren met lening

De looptijd van een persoonlijke lening is meestal twintig jaar. Een lange periode. U zult dus nog lange tijd geconfronteerd worden met de financiële gevolgen van de verbouwing. Als de lening is afgesloten voor verbetering van de hoofdwoning, dan is de rente fiscaal aftrekbaar. Maar u moet zich afvragen of een verbouwing de investering waard is, ook gezien het gegeven dat het de rente voor een persoonlijke lening hoog is vergeleken met de hypotheekrente.
Gerelateerde artikelen
NHG & verbouwingNHG & verbouwingAls u de woning verbouwt of verbeteringen aan de woning aanbrengt, kunt u in aanmerking komen voor financiering met NHG.…
Hoe kun je een verbouwing financieren?Hoe kun je een verbouwing financieren?Een verbouwing financieren kan op meerdere manieren. Je kunt een tweede hypotheek nemen of een geldlening voor de verbou…
Geld lenen voor een verbouwingAls je wilt verbouwen in je huis kun je hiervoor op verschillende manier geld lenen. Je kunt een verbouwing natuurlijk o…
Lening afsluiten voor een verbouwingLening afsluiten voor een verbouwingU kunt een verbouwing financieren met een tweede hypotheek, maar u kunt ook kiezen voor een vorm van krediet. De rente o…
Liever verbouwen met eigen geldDe tijden dat er massaal tweede en derde hypotheken afgesloten werden om een verbouwing te financieren liggen achter ons…
Bronnen en referenties
  • Nibud
  • SNS Bank
  • Consumentenbond

Reageer op het artikel "Verbouwing financieren met hypotheek, spaargeld of lening"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 04-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!