InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar 2015, 2016 en 2017

Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar 2015, 2016 en 2017

Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar 2015, 2016 en 2017 Uw woning verkopen met een restschuld in 2016 of 2017. Een restschuld is helaas niet altijd te voorkomen. Gelukkig is de rente is wel tien jaar fiscaal aftrekbaar en vanaf 2015 zelfs vijftien jaar. Ook bij een gedwongen verkoop van uw woning, bijvoorbeeld door een scheiding. Maar u kunt een restschuld op uw hypotheek misschien beperken door uw restschuld door te rollen of overhevelen. Ook bij een papieren restschuld kan een bank u verplichten om eerder een deel van de hypotheek af te lossen. Bij een volgende hypotheek mag de restschuld volgens de regels worden meegefinancierd, maar banken werken daar niet altijd aan mee. Banken bekijken vooral of er genoeg inkomen is om de restschuld mee te verhuizen naar een ander huis. Vanaf 1 januari 2014 mag u de restschuld meefinancieren met de Nationale Hypotheekgarantie.

Wat is een restschuld op een hypotheek?

Een restschuld op uw hypotheek houdt in dat uw huis met verlies is verkocht waardoor de hypotheek hoger is dan de verkoopprijs van de woning. Uw woning had geen overwaarde, maar een onderwaarde. Bij de restschuld moet u de hypotheek in ruime zin nemen, dat wil zeggen inclusief de kosten die u gemaakt hebt om de hypotheek af te sluiten. Dat is inclusief:
  • Kosten van de notaris;
  • Kosten van de hypotheekakte;
  • Taxatiekosten huis;
  • De overdrachtsbelasting.

Gelukkig zijn dit voor een deel aftrekbare kosten hypotheek in 2015 en 2016, maar dan nog is een deel toch altijd voor eigen rekening.

De goedkoopste hypotheek afsluiten

Iedereen is op zoek naar de goedkoopste hypotheek en de laagste maandlasten. Dat betekent ook dat een belangrijk deel van de hypotheek aflossingsvrij is, want zonder de maandelijkse aflossing betaalt u minder aan maandelijkse woonlasten. Maar daar zit ook een keerzijde aan. Wie kiest voor een aflossingsvrije hypotheek, loopt meer risico om op enig moment zijn huis met een restschuld te moeten verkopen. Bovendien is sinds 2013 voor nieuwe hypotheken een aflossing vereist. Daarmee is het risico voor nieuwe hypotheken met een restschuld wat beperkt, maar het is er nog steeds. Gelukkig trekken de huizenprijzen wat aan en kunt u door de wat lagere maandlasten als gevolg van een dalende hypotheekrente misschien vrijwillig meer aflossen en zo het risico op een restschuld in de toekomst verkleinen. Wat zijn nu zoal de mogelijkheden?

Meerdere hypotheken combineren, deels aflossingsvrij en deels niet

Wie minder risico wil lopen bijvoorbeeld, lost wel maandelijks zijn hypotheek af of kiest voor een combinatie van hypotheken. Een deel aflossingsvrij en een deel met verplichte maandelijkse aflossing. De tijden dat de stijging van de huizenprijzen zorgde voor een verkoopwinst zijn voorlopig voorbij. Dat betekent ook dat u er goed aan doet om uw keuze voor de financiering wat aan te passen.

Restschuld voorkomen of doorrollen in 2015, 2016 of 2017

Als uw inkomen voldoende is, bestaat de mogelijkheid om uw oude restschuld door te rollen naar de nieuwe hypotheek. U neemt een hogere hypotheek op het nieuwe huis om de restschuld daarmee af te lossen. Dat is een elegante oplossing, maar heeft wel fiscale gevolgen. De hypotheekrente op de doorgerolde schuld is maximaal 10 jaar fiscaal aftrekbaar, vanaf 2015 is dat 15 jaar. Daarna mag u de restschuld in mindering brengen op uw spaargeld en vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. Meer toelichting hierop vindt u in het artikel lening, schulden en belasting betalen.

Nationale Hypotheekgarantie en restschuld, kwijtschelden van restschuld

Ook troost is er voor wie zijn huis gedwongen heeft gekocht met de Nationale Hypotheekgarantie. In dat geval laat de NHG u niet met de restschuld zitten, maar neemt de restschuld van u over.

Hypotheekadviseur om advies vragen

Vraag uw bank of hypotheekadviseur om voor u een paar scenario’s door te rekenen, zodat vooraf duidelijk is na hoeveel jaar het risico op een restschuld geweken is. Overigens is een restschuld slechts op papier een restschuld zolang u uw woning niet verkoopt. Vergelijk het met de koerswinsten op de beurs die pas geld opleveren als u verkoopt en anders niet meer zijn dan een papieren winst.

Hoeveel risico lopen met hypotheek?

Overigens maakt niet iedereen zich even druk over zijn hypotheek. Dan is er een buffer waaruit kan worden geput als er toch moet worden verkoopt of is betrokkene niet zo gevoelig voor risico’s. Een goed voorbeeld is de beleggingshypotheek. De beleggingshypotheek kan een goede hypotheek zijn, zolang het ook goed gaat op de beurs, maar het kan ook mis gaan. Wie van een beleggingshypotheek of een mogelijke restschuld slecht slaapt, kiest dus een veilige traditionele hypotheek. Een goed voorbeeld daarvan is de annuïteitenhypotheek of de lineaire hypotheek. Een keerzijde is dat die hypotheekvormen leiden tot hogere maandlasten.

Duitse hypotheek in Nederland afsluiten

Wie geleidelijk zijn hypotheek wil aflossen en niet te veel hypotheekrente wil betalen, kan sinds kort ook een Duitse hypotheek afsluiten in Nederland. Goedkoop, degelijk en de kans op een restschuld is zo veel kleiner. U bouwt namelijk vermogen op in plaats van alles uit te geven aan de hoge Nederlandse hypotheekrente. Dit systeem geldt inmiddels in Nederland vanaf 2013 voor nieuwe hypotheken.

Commissie Van Dijkhuizen

De Commissie Van Dijkhuizen kwam begin 2013 met de eindrapportage over een vernieuwd belastingstelsel met minder belastingschijven en allerlei fiscale vereenvoudigingen. Daarbij was er ook special aandacht voor de restschuld. De commissie is van mening dat u de restschuld bij aanschaf van een nieuwe huis moet kunnen meefinancieren, waarbij de rente gedurende twaalf jaar aftrekbaar is. Hieraan is inmiddels gehoor gegeven.

Restschuld 2013 en restschuld 2012

Nieuw is dat met ingang van 29 oktober 2012 tot en met 31 december 2017 de rente op uw restschuld die in deze periode is ontstaan gedurende 10 jaar fiscaal aftrekbaar is als hypotheekrente. Daarmee is de schuld niet afgelost, maar worden de kosten van de lening wel wat lager.

Restschuld 2014, 2015, 2016 en 2017 en Nationale hypotheekgarantie NHG

Als uw restschuld voortkomt uit de verkoop op een huis dat een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie had, dan mag u die vanaf 1 januari 2014 volledig meefinancieren onder de NHG garantie. Althans voor zo ver u onder de maximaal toegestane kostengrens blijft. Het deel dat daar bovenuit komt is anders zonder NHG garantie. De kostengrens bedraagt per 1 juli 2016 € 245.000. Bekijk ook of u uw restschuld met NHG kunt financieren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaarHoge rente restschuld fiscaal aftrekbaarIn 2013 en 2014 is een huis waarschijnlijk vaak met een restschuld verkocht, in 2016 en 2017 is dat risico een stuk klei…
Executiewaarde of overwaarde, onderwaarde en woz-waardeExecutiewaarde of overwaarde, onderwaarde en woz-waardeWat is uw huis nu echt waard in 2016 of 2017, wat is de waarde en de overwaarde? Wat is de executiewaarde of overwaarde…
Restschuld 2017 financierenRestschuld 2017 financierenOok met een restschuld kunt u in 2017 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier om de re…
Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Is er een restschuld van uw hypotheek bij verkoop van uw eigen woning, dan staat de hypotheek onder water bij de bank. W…
Restschuld en scheidingRestschuld en scheidingEen huis dat onverkoopbaar is door onderwaarde maakt een scheiding nog moeilijker. Een huis met restschuld en dan nog ee…

Reageer op het artikel "Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar 2015, 2016 en 2017"

Reacties

Johan, 07-04-2014 09:47 #2
Waarom zou de rente over de meegefinancierde restschuld niet aftrekbaar zijn?
"Restschuld voorkomen of doorrollen, De hypotheekrente op de doorgerolde schuld is niet fiscaal aftrekbaar. Voor dat deel zijn de bruto hypotheeklasten tegelijkertijd de netto hypotheeklasten." Reactie infoteur, 09-06-2017
Beste Johan,
Die rente is in 2014 maximaal 10 jaar fiscaal aftrekbaar en niet 30 jaar. Vanaf 2015 is de hypotheekrente op een restschuld maximaal 15 jaar aftrekbaar.

M., 05-04-2014 17:41 #1
Restschuld 2014 en Nationale hypotheekgarantie NHG. Het is alleen jammer dat er nog geen bank ik die hier aan mee werkt en je bij NHG alleen maar te horen krijgt dat hun het wel voor elkaar hebben en ze niet over de banken gaan. Reactie infoteur, 06-04-2014
Beste M,
Ja, u bent ook altijd van de medewerking van de bank afhankelijk.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 15-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Belastingaangifte 2017
Reacties: 2
Schrijf mee!