Prognose verwachting huizenprijzen 2020 (woningmarkt 2020)

Prognose verwachting huizenprijzen 2020 (woningmarkt 2020) Wat gaan de huizenprijzen 2020 en woningmarkt 2020 doen na het herstel in 2019? Wat is de prognose en verwachting voor de hypotheekrente en de huizenmarkt 2020? Moet u nu wel of niet een eigen huis kopen en hypotheek afsluiten? Gaan de huizenprijzen omhoog? Het effect van de verlaging van de lage hypotheekrente is al zichtbaar in de cijfers. Ook starters kunnen profiteren van de huidige woningmarkt, ook al wordt dat met de stijgende huizenprijzen wel lastiger. Hogere huizenprijzen betekenen een afnemende restschuld, ze kunnen de doorstroming bevorderen (voor wie van groot naar klein gaat) en zijn gunstig voor wie een woning met winst wil verkopen. Boven de vraagprijs bieden blijft ook in 2020 risicovol. De woningmarkt 2020 is een verkopersmarkt, daar verandert corona (het virus) naar verwachting weinig aan.

Inhoud

Ontwikkeling van de huizenprijzen sterk afhankelijk van de regio en locatie

Iedereen heeft het over de huizenprijzen, maar het maakt nogal wat uit om wat voor huis het gaat. Wie praat over huizenprijzen bedoelt een gemiddelde prijs van een eigen woning of appartement. En dan vaak nog over een gemiddelde voor geheel Nederland. Eigenlijk hebt u daar niet zoveel aan. We zien dat de prijzen in sommige regio’s nog goed betaalbaar zijn, terwijl in Amsterdam bijvoorbeeld, maar ook steeds meer in Rotterdam en Den Haag, de krapte regeert en het heel moeilijk is om aan een betaalbare woning te komen. Nederland geeft een gedifferentieerd beeld. Waar in de huizenprijzen daalden, daalden ze niet overal even hard. Waar de huizenprijzen stegen en de transacties toenamen, deden ze dat vooral in de Randstad. De doorlooptijd bij het aanbieden van een koopwoning is het kortst in Amsterdam, Utrecht, Noord- en Zuid-Holland. Het langst bleef een woning in Drenthe, Groningen en Friesland te koop staan. Dit gedifferentieerde beeld wordt ook in 2020 minder verwacht, want personen die in de Randstad geen betaalbare woning kunnen vinden zullen uitwijken naar andere delen van Nederland en meer in een grotere periferie kijken.verwacht. De woningmarkt 2020 zal nog steeds aantrekken, maar niet overal even hard.

Prognose huizenprijzen 2020 en woningmarkt 2020 populair

Vooral in het begin van het jaar hebben allerlei experts wel een prognose voorhanden en die varieert van een stabilisering van de prijzen tot een gematigde stijging. De realiteit is dat dingen veranderen die van invloed zijn op de prijs van onroerend goed. Maatregelen van het kabinet, de ontwikkeling van de hypotheekrente, het groeiende vertrouwen van de consument en de ontwikkeling van de economie.

Jubelton bij schenkingen en lage overdrachtsbelasting

Zo heeft het kabinet Rutte de overdrachtsbelasting verlaagd naar 2% en studeert op een verdere verlaging voor starters op de woningmarkt. Het effect daarvan is duidelijk merkbaar. Er zijn veel meer bezoeken en men wil de gewenste woning niet mislopen. Een lagere overdrachtsbelasting helpt daarbij. Logisch, want de verlaging scheelt veel in de portemonnee, zeker als het om een relatief duur pand gaat. Vier procent korting op een pand van 500.000 euro is toch 20.000 euro minder belasting. En voor starters die een goedkopere woning kopen, spreken we toch ook al snel over een paar duizend euro verschil. De verlaging van de overdrachtsbelasting zal de vraag naar huizen doen toenemen en daarmee gunstig zijn voor de huizenprijzen. De keerzijde is uiteraard dat een eigen woning voor een aantal mensen onbetaalbaar zal worden. Dan is er nog de jubelton van ruim 102.000 euro die bij het schenken zeer aantrekkelijk is. Wie zelf geld tekort komt en een beroep kan doen op deze schenking, zal eerder een gepaste koopwoning vinden en financieren.

Hypotheekrente 2020 laag

De hypotheekrente is in 2019 zeer laag en een lage hypotheekrente wordt ook in 2020 verwacht, misschien iets hoger dan in 2019 maar nog steeds relatief laag. Als de economie aantrekt en de ECB later in 2020 de rente verhoogt, zal de hypotheekrente omhoog gaan, maar niemand die grote rentestijgingen verwacht. Een hogere hypotheekrente zal minder goed zijn voor de huizenmarkt, maar daar staat tegenover dat u dan beter nu een hypotheek kunt afsluiten tegen de lage huidige rente dan wachten tot het moment dat de hypotheekrente echt omhoog gaat. Dit effect geeft een opwaartse druk op de huizenprijs 2020, terwijl velen de huizenmarkt bestormen om er niet naast te grijpen. De extra vraag uit 2019 zal zich in 2020 voortzetten en goedkope woningen schaarser maken.

Inflatie 2020

De inflatie is zeer beperkt en ook voor 2020 verwacht het Centraal Planbureau een gematigde inflatie. Als grondstoffen duurder worden en dus ook het bouwen van huizen meer kost, zullen de huizen in waarde stijgen en in ieder geval hun hoge prijs behouden. Waardedalingen zin nog niet in de voorspellingen zichtbaar, in tegendeel.

Financiering restschuld 2020 met 15 jaar aftrek

Wie nog een restschuld heeft, heeft vaak moeite om de financiering rond te krijgen en zal waarschijnlijk wachten met verhuizen. Om wat aan de doorstroming te doen heeft het kabinet de periode dat de rente op een restschuld aftrekbaar is, verlengd naar 15 jaar. Dit maakt de financiering van de restschuld eenvoudiger en zal het verhuizen stimuleren. Overigens geldt de restschuldregeling met 15 aftrek voor de woningen die voor 2018 werden verkocht en waarvan u de restschuld ook in 2019 en 2020 nog met u meesleept. Dit stimuleert de doorstroming in 2020 en verhoogt daarmee de huizenprijzen 2020. Dit kan in sommige gebieden tot verdere schaarste leiden.

Huizenmarkt 2020

De verlaging van de overdrachtsbelasting loopt structureel door. Dat is positief voor de prijzen. Negatief is de beperking van de hypotheekrenteaftrek. Positief is dat de hypotheekrente laag is, wat extra kopers trekt. In 2020 hebben vooral de topinkomens een lagere hypotheekrenteaftrek van maximaal, maar voor de meesten verandert er in 2020 weinig ten opzichte van 2019. Als dan de economie nog iets wil aantrekken, dan zal dat de woningmarkt in 2020 en de huizenprijzen zeker ten goede komen. In 2020 komen er wel nieuwe regels voor de hypotheekrenteaftrek. Tot slot is huren zeker niet altijd goedkoop te noemen en kan kopen veel voordeliger zijn.

Slot verder herstel woningmarkt 2020 zeer waarschijnlijk

Natuurlijk zijn er altijd risico’s, maar er zijn nu ook duidelijk tendensen die leiden tot hogere huizenprijzen in heel het land en meer vraag naar een koopwoning. Wie eerst alleen nog in de Randstad zocht naar een betaalbare woning, zal nu ook meer en meer buiten de Randstad gaan kijken wat ervoor zorgt dat de huizenprijzen ook elders in het land verder gaan stijgen. Bekijk ook de huizensites om te zien of er wat bij zit. Het jaar 2019 was een goed jaar voor de verkopers op de woningmarkt en dat lijkt het jaar 2020 ook te worden. Ook als de hypotheekrente wat zou stijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Restschuld 2020 en 2021 financierenRestschuld 2020 en 2021 financierenOok met een restschuld kunt u in 2020 en 2021 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier…
Hypotheekregels en financiering eigen woning 2020Hypotheekregels en financiering eigen woning 2020Weer is er hypotheeknieuws, weer zijn er nieuwe regels voor de eigen woning in 2020. In hoofdzaak gaat het om veranderin…
Wet Hillen afgeschaft (hypotheekrenteaftrek)Wet Hillen afgeschaft (hypotheekrenteaftrek)De Wet Hillen is in 2019 afgeschaft. Het kabinet Rutte 3 neemt voor de woningmarkt een aantal fiscale wijzigingen die gr…
Hypotheekrenteaftrek 2021 omlaagHypotheekrenteaftrek 2021 omlaagDe hypotheekrenteaftrek gaat ook in 2021 omlaag. Het kabinet wordt daarbij geholpen door stijgende huizenprijzen, de ver…

Aftrekbare kosten hypotheek 2020 en 2021Aftrekbare kosten hypotheek 2020 en 2021Gebruik alle aftrekbare kosten bij het afsluiten van een hypotheek eigen woning in 2020 en 2021 bij uw belastingaangifte…
Hypotheek aflossen met beleggingenEen paar jaar geleden was het bijna gebruikelijk om een beleggingshypotheek af te sluiten. Vaak werd deze hypotheekvorm…

Reageer op het artikel "Prognose verwachting huizenprijzen 2020 (woningmarkt 2020)"

Reactie

Frankvanes, 24-10-2011 13:19 #1
Vanaf begin 2012 zal de woningmarkt waarschijnlijk in zijn geheel over de kop en ik voorzie voorgerekende waardedalingen van minimaal 25 tot 32 procent. De eerste waardedalingen zullen zich naar verwacht voordoen in de hogere prijsklasses vanaf 350.000 euro. Hierna zullen waarschijnlijk de lagere prijsklasses meegetrokken worden. Vraag is en blijft wat de rente gaat doen. Reactie infoteur, 07-10-2020
Veel zal afhangen van de maatregelen in Europa. Vandaag is er een stap gezet om de euro te ondersteunen met een aantal maatregelen. Als dat succesvol is ( de beurzen reageren vandaag enthousiast), zou ik niet zo somber willen zijn. Zeker niet voor de huizen in de grote steden, want daar zijn nog steeds tekorten, terwijl de aanwas van stedelingen toeneemt.
De huizenprijzen stijgen fors in de grote steden en vooral Amsterdam en Utrecht, maar ook daarbuiten. Wel is belangrijk wat de hypotheekrente de komende jaren zal doen en hoe lang de coronacrisis gaat duren:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/120435-prognose-hypotheekrente-2021.html

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 21-03-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Woningmarkt 2020
Reacties: 1
Schrijf mee!