InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Executiewaarde woning

Executiewaarde woning

Executiewaarde woning Executiewaarde woning: wat is excecutiewaarde? De excecutiewaarde van een woning is een begrip dat je vaak tegenkomt als het om hypotheken gaat. Wat is executiewaarde? Hoe kun je de executiewaarde van een woning bepalen? Waarom is het zo belangrijk om te weten wat de executiewaarde van een woning is? Wat is een executieveiling?

Wat is executiewaarde?

De excecutiewaarde geeft de waarde van een woning weer als het gedwongen verkocht zou moeten worden. Het is een indicatie van het bedrag dat de woning zal opbrengen bij een openbare veiling (gedwongen verkoop) van de woning. Daarbij wordt er onderscheid gemaakt in bestaande woningen en nieuwbouwwoningen.

Excecutiewaarde bestaande woning

Als het gaat om een bestaande woning, wordt de executiewaarde geschat op 80% tot 85% van de vrije verkoopwaarde. Bij een uitzondering wordt er 90% aangehouden als executiewaarde, maar dit is tamelijk zeldzaam.

Excecutiewaarde nieuwbouwwoning

Voor de executiewaarde van een nieuwbouwwoning wordt meestal 90% van de koopsom of aanneemsom gerekend, inclusief de prijs van meerwerk.

Waarom is executiewaarde belangrijk?

Waarom is de executiewaarde zo’n belangrijk begrip? De executiewaarde is een belangrijk gegeven bij het vaststellen van de maximale hypotheek. Als u geen hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie heeft, dan bepaalt de executiewaarde hoeveel hypotheek u kunt lenen. Dat is maximaal 125% van de executiewaarde van de woning. De bank wil namelijk niet teveel geld verliezen wanneer een consument niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Een gedwongen verkoop van de woning op een openbare veiling levert doorgaans minder op dan de executiewaarde, waardoor een bank verlies lijdt op de verstrekte hypotheek. Het risico wordt voor banken steeds groter naarmate zij meer van de executiewaarde afwijken. Hoe dichter de hypotheek bij de executiewaarde ligt, hoe “veiliger”.

Hypotheek & executiewaarde

De executiewaarde van de woning bepaalt samen met andere factoren, zoals uw inkomen, hoeveel hypotheek u maximaal kunt krijgen. Het rentetarief dat u gaat betalen over uw hypotheek, wordt bepaald door de hoogte van de hypotheek ten opzichte van de executiewaarde. Hoe meer er wordt geleend ten opzichte van de executiewaarde van de woning, hoe hoger de hypotheekrente zal zijn.

Vaststellen executiewaarde woning

Wie bepaalt de hoogte van executiewaarde van de woning? Voordat u de hypotheek kunt afsluiten zal een bank je om allerlei gegevens vragen, zoals de executiewaarde van de woning. Uw woning is namelijk het onderpand van de lening die zij als kredietverstrekker zullen verstrekken. Deze executiewaarde moet worden vastgesteld in een taxatierapport. U zult een taxateur, doorgaans een makelaar, in moeten huren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Taxatie.rubriek.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Executiewaarde woning"

Reactie

J. A. A. Goossens, 11-07-2013 15:00 #1
Ondergetekende heeft aan een woningbezitter met een woz waarde van Euro 163000, 2 hypotheken van totaal euro 103000 verleend. Hypotheekrente wordt al 9 maanden niet betaald. over de tweede hypotheek, achterstand euro 2600! Executiewaarde 80 % zou zijn euro 130400. hernieuwde rentebetaling lijkt uitgesloten gezien persoonlijke omstandigheden eigenaar. Wanneer mag ik tot executie overgaan of zelf een bod uitbrengen?.

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 14-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!