InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek voor schepen en woonboten

Hypotheek voor schepen en woonboten

Hypotheek voor schepen en woonboten Wonen op een boot is langzaam aan een hype aan het worden. Steeds meer mensen willen het gevoel van vrijheid ervaren door op een woonboot of schip te gaan wonen. En er zijn plaatjes van boten bij. Tweederde van alle schepen in Nederland zijn gefinancierd. Dat kan relatief eenvoudig met een persoonlijke lening. Maar, omdat door de grote vraag jachten en schepen momenteel zekerheid en waardevastheid garanderen, zijn er een aantal banken die een schip als onderpand accepteren: de scheepshypotheek.

Privé-gebruik of eigen woning

Het maakt voor de financiering nogal een verschil of u het schip voor privé-doeleinden gebruikt of dat het feitelijke uw eigen woning is. En dat vooral in relatie tot de aftrekbaarheid van de rente op uw inkomen. Leningen al dan niet als hypotheek ingeschreven voor privé-doeleinden vallen in box 3 van de inkomstenbelasting, terwijl de rente over de financiering van de eigen woning in box 1 mag worden afgetrokken van uw inkomen; wat leidt tot minder belasting.

De scheepshypotheek

Dit is in Nederland verreweg de goedkoopste manier om een schip te financieren. En net als met de financiering van een woning, zijn er verschillende hypotheekvormen. Ook de behandeling is min of meer gelijk: u geeft het schip in onderpand, dat behoudt zijn waarde en biedt de geldverstrekker voldoende zekerheid. Net als de hypotheek van de woning, regelt u de hypotheek via de notaris. De notaris vestigt de hypotheek op het registergoed (het schip). Om een registergoed te kunnen zijn, dient het schip te zijn gebrandmerkt. Dat wil zeggen dat er een registratienummer wordt aangebracht en het schip in het kadaster wordt ingeschreven. Dit kan voor alles wat vaart, tot zelfs een surfplank aan toe.

Mogelijkheden en voorwaarden

Uiteraard is de wijze waarop de financiering tot stand komt, afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Maar voor de geldverstrekker is de scheepshypotheek een doodnormale financieringsvorm. U kunt dus uw wensen en verlangens met opgeheven hoofd kenbaar maken, net als bij een woninghypotheek. Onderstaand geef ik u de randvoorwaarden aan, waarbinnen de hypothecaire financiering zich in grote lijnen dient te bewegen.

  1. Maximale verstrekking 90% van de aanschafwaarde van uw schip;
  2. Financiering van nieuwe, maar ook gebruikte schepen;
  3. Minimum hypotheekbedrag 25.000,-;
  4. Boetevrij aflossen binnen de hypotheekstructuur mogelijk;
  5. Meestal vier hypotheekvormen:
  6. Spaarhypotheek;
  7. Beleggingshypotheek;
  8. Lineair dalende hypotheek;
  9. Annuitair dalende hypotheek.
  10. Gekoppelde risicoverzekering om bij overlijden de hypotheek (deels) in te kunnen lossen;
  11. Ligplaats in Nederland;
  12. Ook voor ondernemers.

Renteaftrek ja of nee?

Dat hangt er van af. Allereerst zal de vraag opkomen of het schip uw vaste woon- en verblijfplaats wordt. En het antwoord op deze vraag hangt weer af van uw ligplaats. De fiscus maar ook de hypotheekbank wil dat u een vaste ligplaats heeft. Zij staat weliswaar toe dat u een klein deel van het jaar (bijvoorbeeld om vakantie te houden) met uw schip de ligplaats verlaat en op de Nederlandse binnenwateren aan het toeren slaat. In dat geval is er een gelijkstelling met de renteaftrek op de financiering van uw eigen woning. Meestal hebben we hier te maken met woonboten die nooit meer van de kant komen, of grotere binnenvaartschepen. Mocht u daarnaast ook nog een eigen woning aan de wal hebben, waar een hypotheek op rust, dan is de rente die u daarvoor betaalt niet (meer) aftrekbaar. Immers u mag alleen de rente aftrekken van de woning die tot uw hoofdverblijf dient. Dus of het een, of het ander.
Voldoet u niet aan deze eis, dan is de rente op de lening over de financiering of de hypotheek niet aftrekbaar in box 1. De lening zelf valt in box 3 en kan verrekend worden met andere vermogensbestanddelen in box 3.

Beperkte groep aanbieders

Het aantal financieringsinstelling dat scheepshypotheken aanbiedt, is beperkt. Hier en daar een plaatselijke Rabobank, Fortis en Frieslandbank, ING met zijn Desk Maritiem en verzekeraar Avéro Achmea zijn zo ongeveer de enige instellingen die het product scheepshypotheek voeren. Vroeger had je nog de Scheepshypotheekbank NV, dat later de naam veranderde in Nedship Bank en onder de Rabovlag in Nederland actief was. Maar dit jaar is deze bank door Rabo afgestoten en verkocht aan Deutsche Verkehrsbank AG.

Expertise belangrijk

Het hypotheekproces is wat ingewikkelder dan het standaardproces van woningfinanciering. Richt u zich daarom tot een adviseur met ervaring op dit gebied. Dat scheelt een hoop narigheid en ergernis tijdens het proces.
© 2007 - 2018 Hypotheekinfo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Woonboot: voordelen, nadelen & kosten woonbootWoonboot: voordelen, nadelen & kosten woonbootHet wonen op een woonboot of watervilla is hip en wordt vaak geromantiseerd. Wat zijn de voordelen en nadelen van een wo…
Lening woonboot, woonark of stacaravanLening woonboot, woonark of stacaravanOok bij een lening afsluiten voor uw woonboot, stacaravan, woonark, watervilla of woonvilla is de rente in 2018 soms fis…
Woonboot, watervilla of woonark kopen: Tips voor de aankoopWoonboot, watervilla of woonark kopen: Tips voor de aankoopEen huis van steen op eigen grond is iets anders dan een watervilla. Een woonboot of woonark kopen is dan ook iets ander…

Reageer op het artikel "Hypotheek voor schepen en woonboten"

Reacties

Ria, 21-06-2016 15:07 #3
Het is heel erg moeilijk om nog een scheepshypotheek te krijgen. Misschien nog bij ABN AMRO, maar niet hoger dan 100000,-. Wel op een woonboot, omdat die aan de kant "verankerd" is. Er mag dan niet mee gevaren worden, dus niet met je schip op vakantie.

Aad Seesing, 16-06-2016 10:51 #2
Ik ben alleenstaand. Recentelijk mijn schip verkocht. Woon al 23 jaar op 'n schip. Ik heb mijn schip verkocht met een restschuld van 20.000,-. Ik ben gepensioneerd. Heb een jaarinkomen waarmee ik 'n hypotheek zou kunnen krijgen van 225.000,-. Ik heb momenteel geen lasten. Ik heb een voorlopige koopovereenkomst voor de aankoop van een schip dat recentelijk is getaxeerd op 115.000,-. Schip is geregistreerd in scheepskadaster en gebrandmerkt. Schip heeft een recentelijk hellingrapport. Ik zoek een hypotheekverstrekker.

Coppin Peter, 21-01-2013 13:52 #1
Beste ik ben binnenschipper van beroep met eigen schip. Door een echtscheiding heb ik mijn schip noodgedwongen stil moeten leggen in april 2011. Nu wil ik mijn schip terug opstarten maar zoek daarvoor een krediet van 7000 euro. Het schip is mijn brood en dak. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Vriendelijke groeten

Infoteur: Hypotheekinfo
Gepubliceerd: 10-08-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 3
Schrijf mee!