Hogere hypotheek 2020 met extra hypotheekrenteaftrek?

Hogere hypotheek 2020 met extra hypotheekrenteaftrek? Wilt u uw hypotheek verhogen? Wie denkt dat hij in 2020 alle hypotheekrente fiscaal kan aftrekken en terugkrijgen van de belastingdienst, vergist zich. Een hogere hypotheek of extra hypotheek betekent niet altijd extra hypotheekrenteaftrek. Nieuwe regelgeving, maximaal aftrek tegen 50% in 2020, een hypotheek aflossen, verhuizen naar een andere koopwoning, de WOZ-waarde en een restschuld zijn vaak de spelbrekers. Wie een kleine hypotheek heeft, doet er meestal goed aan om zijn hypotheek extra af te lossen.

Hogere hypotheek 2020, wat is de eigen woningschuld in 2020?

De eigenwoningschuld is de maximaal aftrekbare hoogte van de hypotheek voor de eigen woning en bestaat uit de volgende onderdelen:
  • De aankoopsom van de eigen woning woning inclusief de aankoopkosten en de meegefinancierde financieringskosten;
  • Kosten verbetering of onderhoud van uw woning;
  • Eventuele afkoop van de rechten van erfpacht, opstal of beklemming.

Van dit maximale bedrag gaat dan nog af:
  • De eigenwoningreserve, kortweg overwaarde, bij verkoop van een huis.
  • Bij een kind ook de eventuele schenking door een ouder aan een kind voor de aankoop van een eigen woning.
  • De maximaal ruim 100.000 euro schenking in 2019 of 2020. Dit bedrag moest immers aan de hypotheek worden besteed, waardoor minder wordt geleend.

Hypotheekrenteaftrek 2019 en 2020

In 2013 is sprake van een verdere beperking van de hypotheekrenteaftrek voor nieuwe hypotheken in 2013. Wie al een hypotheek heeft afgesloten in 2012 of eerdere jaren behoudt wel de totale aftrek. In 2019 en 2020 is een hypotheek met maandelijkse aflossing geboden om gebruik te kunnen maken van hypotheekrenteaftrek en die aftrek gaat dan elk jaar omlaag. Dit geldt voor een nieuwe hypotheek en elke verhoging van uw hypotheek sinds 2013. Bovendien gaat het percentage omlaag naar maximaal 46% in 2020..

Hogere hypotheek of extra hypotheek afsluiten

Vaak denken kopers van een huis dat de hypotheekrente op een hypotheek van de eigen woning altijd volledig en ook nog eens maximaal aftrekbaar is. Het tegendeel is waar. Er zijn allerlei belemmeringen voor een hogere hypotheekrenteaftrek en de belastingdienst houdt dit allemaal goed in de gaten. Ik noem u een aantal voorbeelden:
  • U hebt spijt van de maandelijkse aflossing van uw hypotheek en wilt extra geld in handen hebben.
  • U koopt een ander huis.
  • U wilt uw huis verbouwen.
  • U wilt de overwaarde in uw huis gebruiken.
  • De WOZ waarde van uw huis stijgt.
  • U wilt een oude restschuld financieren.

Aflossen van de hypotheek in 2019 en 2020

Meestal mag u van de bank 10% van de hypotheek extra boetevrij en dus zonder boeterente aflossen. Vele hypotheken hebben bovendien een maandelijkse aflossing ingebouwd, de annuïteitenhypotheek. Dat betekent dat ook de aftrek van hypotheekrente afneemt. Wie van deze afnemende hypotheekrente spijt krijgt, zou nog een extra hypotheek kunnen nemen om leuke dingen mee te doen. In dat geval is de hypotheekrente niet fiscaal aftrekbaar en leidt de hogere hypotheek niet tot meer belastingaftrek. Dat wordt anders als u met het geld uw huis gaat verbouwen. U hebt dan zes maanden de tijd om klip en klaar aan te tonen dat u een lening of hypotheek ook daadwerkelijk bent aangegaan ten behoeve van uw huis. Dan is de rente over de gedane uitgaven fiscaal alsnog aftrekbaar als hypotheekrente.

Een ander huis kopen

Stel u verkoopt uw koophuis voor 350.000 euro en u had op dat huis een hypotheek van 150.000 euro. Uw huis heeft dan een overwaarde van 200.000 euro. Stel ook dat het nieuwe huis 350.000 euro kost en u nu een hogere hypotheek neemt van 250.000 euro. In dat geval is de hypotheekrente weer niet volledig aftrekbaar. De belastingdienst hanteert dan de bijleenregeling. Volgens deze regeling bent u verplicht om de overwaarde van het oude huis van 200.000 euro weer in het nieuwe huis stoppen. Alleen over de overblijvende 150.000 euro mag u de hypotheekrente aftrekken. Dat betekent geen aftrek over de hypotheek van 250.000 euro, maar over 150.000 euro.

Eigenwoningforfait 2019 en 2020

Het eigenwoningforfait is een verplichte bijtelling bij uw belastbaar inkomen. Deze bijtelling is gebaseerd op de WOZ-waarde van de gemeente. En die bijtelling loopt fors op bij de dure huizen:

eigenwoningforfait 2019

WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager danEigenwoningforfait 2019
- 12.500 Geen bijtelling bij uw inkomen
12.500 25.000 0,25 procent bijtelling
25.000 50.000 0,35 procent bijtelling
50.000 75.000 0,50 procent bijtelling
75.000 1.080.000 0,65 procent bijtelling
1.0860.000 - 7.020 plus 2,35 procent bijtelling van de waarde die hoger is dan 1.080.000 euro

eigenwoningforfait 2020

- 12.500 Geen bijtelling
12.500 25.000 0,20 procent
25.000 50.000 0,35 procent
50.000 75.000 0,45 procent
75.000 1.090.000 0,60 procent
1.090.000 - 6.540 plus 2,35 procent voor de waarde hoger dan 1.090.000 euro

Het eigenwoningforfait in combinatie met een hogere WOZ-waarde betekenen minder hypotheekrenteaftrek in 2019 en 2020. In 2020 is het eigenwoningforfait als percentage lager, maar doordat de woningen duurder zijn geworden zal de WOZ-waarde omhoog zijn gegaan en is daarom de kans groot dat u weer meer eigenwoningforfait zult moeten betalen.

Rekenvoorbeeld

Stel dus dat uw woning in 2019 300.000 euro waard is. Dan telt u als eigenwoningforfait en huurwaardeforfait bij uw inkomen op een bedrag van 2.250 euro. Dit bedrag saldeert u met de te betalen hypotheekrente en dan ziet u meteen dat u als particulier ook 1.950 euro minder hypotheekrenteaftrek hebt:

hypotheekrenteaftrek als aftrek en eigenwoningforfait als bijtelling
stel hypotheekrente = 13.000 euro
stel eigenwoningforfait = 1.950 euro
fiscaal aftrekbaar = 11.050 euro

Door het eigenwoningforfait blijft voor iemand met een inkomen in de hoogste belastingschijf netto ruim 1.050 euro minder aan hypotheekrenteaftrek over.

Restschuld en hypotheekrenteaftrek na 30 jaar

De hypotheekrente is voor het eigen huis maximaal 30 jaar aftrekbaar. Dan dient eigenlijk ook de hypotheek zijn afgelost, maar in de praktijk is dat niet altijd het geval. Velen sluiten dan een nieuwe hypotheek af. De hypotheekrente over de nieuwe hypotheek is niet fiscaal aftrekbaar als het geld niet voor een verbouwing is. Bij een restschuld zijn er nog vier opties:
toch een restschuld hebt, kunt u de restschuld voldoen door:
  • De meenemen in de hypotheek voor de aankoop van een nieuwe huis.
  • Een persoonlijke lening afsluiten.
  • Afspraken te maken met de bank over de terugbetaling.
  • De garanties van de Nationale Hypotheekbank NHG.

Betekent verhoging hypotheek extra hypotheekrenteaftrek?

Een verhoging van de hypotheek hoeft dus niet tot extra hypotheekrenteaftrek te leiden. Allerlei zaken kunnen dit verhinderen:
  • De bijleenregeling (overwaarde eerder verkocht huis).
  • De besteding van uw extra hypotheek.
  • Er is een achterstand in de betaling van de hypotheek.
  • U voldoet niet aan de regels van de Belastingdienst.
  • U verhuurt de woning.
  • U woont er zelf niet meer.

Slot

De hypotheekrente is een belangrijke uitgave voor een huis. Niet alle hypotheekrente blijkt fiscaal aftrekbaar te zijn. Vraag uw hypotheekadviseur dus altijd om voor u te berekenen hoe de maandelijkse lasten werkelijk uitvallen. Zo weet u precies waar u aan toe bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheekrenteaftrek 2021 omlaagHypotheekrenteaftrek 2021 omlaagDe hypotheekrenteaftrek gaat ook in 2021 omlaag. Het kabinet wordt daarbij geholpen door stijgende huizenprijzen, de ver…
Aftrek hypotheekrente 2020 verder omlaagAftrek hypotheekrente 2020 verder omlaagDe hypotheekrenteaftrek 2020 is om een aantal redenen lager. Beleidsmatig wordt de hypotheekrenteaftrek 2020 beperkt, de…

Hypotheek oversluiten, hoeveel ben ik kwijt?Hypotheek oversluiten, hoeveel ben ik kwijt?Je wilt een hypotheek oversluiten maar weet nog niet precies of het wel voordeliger is. Een hypotheek oversluiten doe je…
Boeterente berekenen, hoeveel ben ik kwijt?Boeterente berekenen, hoeveel ben ik kwijt?Om de boeterente te berekenen bepaal je het verschil tussen de actuele hypotheekrente en de hypotheekrente die je nu bet…

Reageer op het artikel "Hogere hypotheek 2020 met extra hypotheekrenteaftrek?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!