InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Voor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenaren

Voor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenaren

Voor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenaren Ondanks schulden is het in 2007 geen probleem om een hypotheek te krijgen. In Nederland kan je ondanks een BKR-codering bij een aantal geldverstrekkers terecht. Deze banken verlenen ook een hypotheek aan ondernemers als zzp'ers en freelancers en mensen met een tijdelijke verblijfsstatus. Men noemt deze hypotheken een non-conforming hypotheek. De bank loopt iets meer risico, daar tegenover staat een hogere rente dan bij een 'normale' hypotheek In de Verenigde Staten zijn huizeneigenaren sinds 2007 met een dergelijke hypotheek massaal in betalingsproblemen komen. Daardoor verkeren sommige hypotheekverstrekkers in de problemen en zijn er zelfs al een aantal failliet gegaan. Dit leidde tot koersdalingen wereldwijd.

BKR

In Nederland kon je, als je geregistreerd staat bij het Bureau Krediet Registratie (BKR), een hypotheek vaak wel vergeten.

Je kunt bij het BKR om verschillende redenen geregistreerd staan. Vanwege een betalingsachterstand (A-codering) of als deze hersteld is (H-codering).

Codering

Naast de codering krijg je vaak een cijfer toegevoegd, zodat je bijvoorbeeld een A1-codering hebt wat betekent dat je een afbetalingsregeling getroffen hebt. Cijfer 2 betekent dat de geldverstrekker het geld heeft opgeëist, cijfer 3 als de schuld of een deel daarvan als verloren wordt beschouwd. Cijfer 4 betekent dat degene met de schulden onvindbaar is.

Voorheen kon je in nagenoeg alle gevallen geen hypotheek krijgen, later waren de A1 en A2 coderingen geen probleem meer.

Hypotheek

Er waren in Nederland vier partijen die hypotheken verstrekken aan mensen met betalingsachterstanden: ELQ, Sparck, Gmac en Hypotrust. De eerste drie partijen zijn onderdelen van Amerikaanse banken. De vier partijen gezamenlijk hebben al voor honderden miljoenen hypotheken verstrekt en hun omzet groeide fors.

Non-conforming hypotheken

Zij spreken overigens liever van non-conforming-hypotheken. Zij verstrekken immers ook hypotheken aan zelfstandigen, freelancers en mensen met een tijdelijke verblijfstatus. Iets wat bij andere banken moeilijk ligt. Tegenover deze ‘soepelheid’ staat wel een hogere rente dan de hypotheekrente die gemiddeld wordt aangeboden.

Beleggen

De hypotheekverstrekkers zeggen de problemen in Amerika niet in Nederland te verwachten zijn, aangezien de betalingsmoraal hier beter zou zijn. In augustus 2007 is ook het eerste pakket riskante hypotheken doorverkocht aan beleggers, terwijl in Amerika de banken grote moeite hebben om beleggers te vinden.

Groei

De groei van deze hypotheken geeft aan dat er wel degelijk behoefte is aan geldverstrekkers die mensen op basis van een BKR-codering niet direct afwijzen. Een BKR-codering is immers al snel gemaakt. Postorderbedrijven staan er om bekend binnen zeer korte termijn hun klanten met betalingsachterstand te laten registreren.

Einde BKR hypotheken

In 2008 is het steeds moeilijker geworden een non-conforming hypotheek te krijgen. De eisen waar je aan moet voldoen om een hypotheek te krijgen, werden strenger. Maar omdat bovengenoemde hypotheekverstrekkers geen geld meer konden krijgen, zijn ze één voor één in Nederland gestopt met het verstrekken van hypotheken. Zie Geen hypotheek meer voor mensen met BKR codering

In 2015 lijkt de ergste crisis achter de rug, waardoor de mogelijkheden voor zelfstandigen om een hypotheek te krijgen weer is toegenomen. Voor mensen met schulden is het echter weer behoorlijk ingewikkeld om een huis te kopen.
Gerelateerde artikelen
Geen hypotheek meer voor mensen met een BKR coderingGeen hypotheek meer voor mensen met een BKR coderingKon je in het verleden nog bij verschillende hypotheekverstrekkers een hypotheek krijgen, ondanks je BKR-codering. Door…
De non conforming hypotheek is wel wat duurderDe non conforming hypotheek is wel wat duurderNiet iedereen heeft een vast arbeidscontract en niet iedereen komt zonder spat door de BKR-toetsing heen. Toch kunnen oo…
Risico hypotheek niet meer AmerikaansRisico hypotheek niet meer AmerikaansGo where the money flows, moet het Amerikaanse Lehman Brothers gedacht hebben. Nu het in de VS in verband met de hypothe…
Start van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VSStart van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VSIn de Verenigde Staten zijn huizeneigenaren met een subprime oftewel non-conforming hypotheek in de problemen geraakt, n…
Hypotheek afsluitenHypotheek afsluitenIedereen heeft wel eens gehoord van een hypotheek. Maar als je dit eenmaal zelf af moet gaan sluiten, wil je natuurlijk…
Bronnen en referenties
  • Volkskrant 02-08-2007 "Snelle opmars van riskante hypotheek"

Reageer op het artikel "Voor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenaren"

Reactie

Victorho (infoteur), 29-03-2008 18:02 #1
Welke BKR registratie heb je als je een schuld hebt bij Dexia ivm de aandelen-lease? En heeft deze effect op een hypotheek aanvraag?

Groet,
Victorho Reactie infoteur, 29-03-2008
In principe worden schulden en kredieten slechts geregistreerd. Pas als je niet voldoet aan je maandelijkse verplichtingen (dus achterloopt met aflossen), krijg je een codering.

Afhankelijk van het soort codering kan het zijn dat een gewone hypotheekbank je geen hypotheek wil verstrekken en dat je daarvoor naar speciale partijen moet uitwijken die een hogere rente vragen.

Infoteur: Jour
Laatste update: 10-08-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!