InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek van Duitse bank in Nederland kan voordelig zijn

Hypotheek van Duitse bank in Nederland kan voordelig zijn

Hypotheek van Duitse bank in Nederland kan voordelig zijn De hypotheekrente in Duitsland ligt in 2018 nog steeds lager dan die in Nederland. Wanneer de aflossingsvrije hypotheken in Nederland niet meer verstrekt zullen worden is het raadzaam om eens over de grens te kijken. Per 1 juni 2013 zijn in totaal twintig Duitse instellingen hypotheken gaan verstrekken in Nederland. Het betreft annuïteitenhypotheken met een lagere rente dan Nederland kent. De Duitse hypotheken zullen niet overal in Nederland mogelijk worden, maar beslist in een groter gebied dan we denken liggen er mogelijk kansen.

Voor wie is een hypotheek bij de Duitse Bank gunstig

Voor mensen die in Duitsland wonen is het vanzelfsprekend het meest gunstig om een hypotheek te nemen bij een Duitse Bank. Maar op dit moment is het zo dat de Duitse banken ook hypotheken verstrekken aan mensen die in de grensstreek wonen, ook als het huis op Nederlands grondgebied staat. Het kan daarom aantrekkelijk zijn om eens een kijkje over de grens te nemen en de mogelijkheden te onderzoeken. Dit is niet zo vreemd omdat ook Nederlandse banken hypotheken verstrekken aan Nederlanders die in Duitsland wonen. Vanaf 1 juni 2013 is het in geheel Nederland mogelijk om een Duitse hypotheek te krijgen onder bepaalde voorwaarden. De banken zijn gevestigd in Duitsland vlak over de Nederlandse grens. De hypotheek kan verstrekt worden voor een huis wat in heel Nederland kan staan. Wel dient men de bank in Duitsland te bezoeken om de zaak te regelen.

Hoe hoog is de hypotheekrente in Duitsland

Over het algemeen kan men vaststellen dat de hypotheekrente in Duitsland ruim één procent ligt onder de hypotheekrente van Nederland. Er zijn onderling verschillen tussen de banken zoals dat ook in Nederland het geval is. Hypotheken worden niet verstrekt over de volledige waarde van de woning maar over het algemeen gaat men tot 75% van de waarde.

Hypotheekrente in Nederland

In Nederland is als gevolg van internationale ontwikkelingen de hypotheekrente sedert 2014 ook sterk gedaald. Bij een hypotheek van 85% van de koopsom en een rente die 10 jaar vast staat zal men tussen de 2 en 3% zitten. Kiest men echter voor een looptijd van 30 jaar dan is de hypotheekrente toch wel tussen de 4 en 4,3%. Het blijft dus lonend om rond te kijken en ook de mogelijkheden van een Duitse hypotheek te onderzoeken.

Is aflossingsvrij mogelijk in Duitsland

In sommige gevallen is het ook mogelijk om in Duitsland een aflossingsvrije hypotheek te verkrijgen. Alleen niet voor het totaalbedrag van de aankoop van de woning. Wanneer er echter een overwaarde in de woning aanwezig is dan zijn sommige banken bereid om een splitsing te maken. Een deel wordt dan aflossingsvrij en op een kleiner gedeelte dient men dan wel af te lossen. Deze aflossing bedraagt 1% per jaar. In sommige gevallen kan men kiezen voor aflossen middels Bausparen.

Wat is Bausparen

Het bedrag wat men aan aflossing betaalt word hierbij in een depot gestopt. Na een aantal jaren wanneer er renovaties aan het huis nodig zijn, men wil bijvoorbeeld een nieuwe keuken of verwarmingsketel dan kan het geld worden opgenomen wat men in het depot had gestopt middels aflossing. Vanzelfsprekend kan men het bedrag ook gewoon als aflossing laten staan. Over het reeds gespaarde bedrag ontvangt men jaarlijks een kleine rente en als men het geld opneemt dan betaalt men hiervoor ook een kleine rente die echter veel lager is dan de hypotheekrente.

De situatie in Nederland

In april 2011 werd door de consumentenorganisaties een petitie aangeboden bij de grote banken waarbij zij vragen om de hypotheekrente te verlagen. Immers wat in Duitsland mogelijk is zou in Nederland ook moeten kunnen want de langlopende rente op de kapitaalmarkt is erg laag. De Nederlandse banken hebben hierop geantwoord dat men in Duitsland wel veel geld moet meebrengen om een huis te kopen en zo'n situatie wenst men in Nederland niet. Dit is niet geheel terecht omdat veel starters klagen in 2016 dat zij geen hypotheek kunnen krijgen. In Duitsland moet er wel enig eigen vermogen bij aankoop zijn. Maar dit raakt de kern van de problemen zoals die in Nederland ontstaan zijn in de tachtiger jaren omdat men geld kon lenen voor méér dan de waarde van de woning. Wanneer dan de waarde van het huis daalt en men moet verkopen dan blijft men zitten met een schuld. In Nederland ging men uit van een steeds stijgende waarde van het huis.

De situatie in Duitsland

Dit heeft men in Duitsland anders aangepakt. Daar gaat men er reeds vanuit dat een woning in waarde daalt in de loop der tijd. De grondprijzen zijn er niet zo sterk gestegen en de situatie is stabieler gebleven. De woningmarkt heeft daarom in Duitsland minder geleden van de kredietcrisis dan de Nederlandse. De aflossing die men betaalt kan de waardedaling in evenwicht houden. Nu minister de Jager begin april 2011 aankondigde dat hij de aflossingsvrije hypotheken wil gaan veranderen zal bij veel mensen een schrikreactie zijn ontstaan. Het kan daarom lonend zijn eens een bezoekje te brengen aan een Duitse bank en op diverse plaatsen offertes aan te vragen.

Waarom gaan Duitse banken in Nederland hypotheken verstrekken

De Duitse banken beschikken over veel meer geld dan de Nederlandse banken. In Nederland heerst er krapte op de financieringsmarkt. Duitse banken beschikken over veel meer geld om te besteden aan Nederlandse hypotheken en zij zien kans om een nieuwe markt in Nederland te veroveren. In totaal zijn er twintig Duitse instellingen die de Nederlandse markt zullen gaan betreden waarbij de Duitse Bank, Allianz en verschillende Spaarkassen deelnemen.

Is er een addertje onder het gras

Bij het afsluiten van een Duitse hypotheek dient men er wel rekening mee te houden dat men te maken krijgt met Duitse regels. Zo zal het in de meeste gevallen lastig zijn om de hypotheek vervroegd af te lossen. Men betaalt dan een stevige boete. Het is van belang dat u zich hierover van tevoren goed laat informeren.
Gerelateerde artikelen
Hypotheek Duitse bank afsluiten in NederlandHypotheek Duitse bank afsluiten in NederlandU wilt een Duitse hypotheek in Nederland afsluiten, dat kan. De hypotheekrente is bovendien laag. U kunt bijvoorbeeld ee…
Voordelige Duitse hypotheek afsluitenVoordelige Duitse hypotheek afsluitenDuitse banken zijn actief op de Nederlandse hypotheekmarkt. Dit biedt grote mogelijkheden voor lagere woonlasten door ee…
Duitse hypotheekDuitse hypotheekEen Duitse hypotheek heeft gemiddeld 1,5% lagere rente dan normale hypotheken in Nederland. Deze hypotheek is mogelijk v…
Kan Duitse hypotheek ons redden?Kan Duitse hypotheek ons redden?Een Duits bankenconsortium heeft zich in mei 2013 bereid getoond om op de Nederlandse markt hypothecaire leningen te ver…
Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar 2018 en 2019Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar 2018 en 2019Uw verkoopt uw woning met een restschuld in 2018 of 2019. Een restschuld is helaas niet altijd te voorkomen. Gelukkig is…
Bronnen en referenties
  • Gegevens Volksbank Bad Bentheim
  • https://duitsehypotheek.net/
  • Volkskrant artikel 1 mei 2013

Reageer op het artikel "Hypotheek van Duitse bank in Nederland kan voordelig zijn"

Reactie

Elly Zonneveld, 06-06-2011 10:53 #1
Als je gaat informeren bij welke duitse bank je een hypotheek kunt afsluiten, krijg als antwoord dat het niet kan. We worden dus met een dooie mus blij gemaakt. Reactie infoteur, 06-06-2011
In de grensstreek kan men wel degelijk een duitse hypotheek krijgen op een woning die op nederlandse grondgebied staat. Ook is er een experiment gestart in Eindhoven en vorige week kwam op de TV. dat men binnenkort zowel duitse als ook hypotheken uit Denemarken in Nederland zal gaan verstrekken. Daaromn de berichtgeving even goed in de gaten houden.!

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 04-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!