InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Betalingsachterstand hypotheek

Betalingsachterstand hypotheek

In uw leven kunnen zich onverwachte situaties voordoen waardoor u de maandelijkse hypotheeklasten niet meer kunt betalen. Arbeidsongeschiktheid, echtscheiding, het overlijden van de partner of werkloosheid kunnen leiden tot betalingsproblemen en in het ergste geval tot de verkoop van uw woning. Hoe kunt u de betalingsachterstand inlopen?

Betalingsachterstand hypotheek: contact opnemen met hypotheekverstrekker

Bij dreigende betalingsproblemen is het sterk aan te raden om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw hypotheekverstrekker. Betalingsproblemen zijn meestal het gevolg van inkomensverlies, bijvoorbeeld door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Deze problemen zijn niet altijd van structurele aard.

Betalingsregeling met hypotheekverstrekker

Bij sommige hypotheekverstrekkers is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen om tijdelijk inkomensverlies op te vangen. Als u een hypotheek bij ING hebt, is er de mogelijkheid om maximaal een jaar geen hypotheekrente te betalen. Dit wordt Rentepauze genoemd. De rente moet u binnen vijf jaar terugbetalen. ABN AMRO heeft een Team Bijzondere Leningen in het leven geroepen om particulieren met betalingsachterstanden te helpen tijdens de kredietcrisis. Andere banken bieden soortgelijke regelingen aan. Informeer bij uw bank naar de mogelijkheden.

Als u werk gevonden heeft en de hypotheeklasten kunt betalen van uw inkomen, kunt u de betalingsachterstanden weer inlopen.

Verzoek voorlopige teruggaaf Belastingdienst

Bij betalingsproblemen is het mogelijk om een “verzoek voorlopige teruggaaf” in te dienen bij de Belastingdienst. Door middel van de hypotheekrenteaftrek krijgt u jaarlijks een deel van de betaalde rente terug van de Belastingdienst. Met het verzoek voorlopige teruggaaf is het mogelijk om de renteteruggaaf per maand te laten plaatsvinden.

Betalingsproblemen hypotheek: Woonkostentoeslag gemeente

Als u tijdelijk onvoldoende inkomen heeft om aan uw betalingsverplichtingen te voldoen, komt u wellicht in aanmerking voor een Woonkostentoeslag. Die kunt u aanvragen bij de gemeente. De woonkostentoeslag is speciale vorm van bijzondere bijstand: een gemeentelijke bijdrage in de woonkosten als er geen recht op huurtoeslag bestaat. De voorwaarden verschillen per gemeente.

Gemeentelijke Krediet Bank (GKB)

De Gemeentelijke Krediet Bank (GKB) is een kredietbank die “zachte” leningen (leningen met een lage rente) verstrekt aan mensen met een laag inkomen. Als u meerdere schuldeisers hebt, kan de GKB bovendien bemiddelen tussen u en de schuldeisers om een betalingsregeling te treffen die op uw inkomen is afgestemd.

Woonlastenfaciliteit (WLF)

Als een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) hebt afgesloten en als gevolg van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, echtscheiding of het overlijden van uw partner niet meer in staat bent om de hypotheeklasten te betalen, dan kunt u in aanmerking komen voor de Woonlastenfaciliteit. U moet dan ook contact opnemen met uw hypotheekverstrekker, die bepaalt of en onder welke voorwaarden u gebruik kunt maken van deze regeling. De WFL is bedoeld als overbruggingsmogelijkheid voor financieel moeilijke situaties.

Uw geldverstrekker toetst wat uw draagkracht is voor de hypotheeklasten met uw huidige inkomen. Het gedeelte dat u niet kunt betalen wordt bijgeschreven op de hypotheek tot een maximum van 9% van het totale hypotheekbedrag. U komt een terugbetalingsregeling overeen met uw geldverstrekker en betaalt het geleende bedrag in termijnen terug.

Contact opnemen met makelaar

Het laatste middel wat u kunt inzetten, is contact opnemen met een makelaar. Die kan het huis in de verkoop zetten en ervoor zorgen dat u er een redelijke, marktconforme prijs voor krijgt. Bovendien blijft verkleint u het risico op een restschuld, omdat de makelaar uw huis voor een maximale prijs zal willen verkopen. Bij executoriale verkoop daarentegen blijft u vrijwel altijd zitten met een restschuld.

Conclusie: Betalingsachterstand hypotheek oplossen

Als u problemen hebt met het betalen van uw hypotheekrente en/of aflossing, zijn er verschillende mogelijkheden:
  • Contact opnemen met de hypotheekverstrekker en een betalingsregeling treffen
  • Een verzoek voorlopige teruggaaf indienen bij de Belastingdienst
  • Een beroep doen op de Woonkostentoeslag bij de gemeente
  • Een lening afsluiten en/of bemiddeling tussen schuldeisers via de Gemeentelijke Kredietbank
  • Tijdelijk lenen boven uw hypotheek middels de Woonlastenfaciliteit (alleen voor hypotheken met NHG)

Als u alles geprobeerd hebt en als eindstation "gedwongen verkoop" in zicht is, neem dan contact op met een makelaar. Zo verkleint u het risico op een restschuld.
Gerelateerde artikelen
Beleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekBeleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekTot 2013 was het hypotheekadvies gericht op de laagst mogelijke maandlasten en maximaal fiscaal voordeel. Tegenwoordig w…
Wat is een lineaire hypotheek?Wat is een lineaire hypotheek?De lineaire hypotheek is een eenvoudige hypotheekvorm die zorgt voor een volledige aflossing van de hypotheek, maar gara…
Tijdelijk geen hypotheekrente betalenTijdelijk geen hypotheekrente betalenDoor werkeloosheid, daling van inkomsten, overlijden van de partner of een scheiding kan je soms betalingsproblemen krij…
Hypotheek en hypotheekakteHypotheek en hypotheekakteAls je een hypotheek afsluit, teken je een hypotheekakte. In de hypotheekakte staan vermeld de hoogte van de rente en de…
In tien jaar hypotheekvrijEen hypotheek heeft normaal gesproken een looptijd van dertig jaar. Door tien jaar lang diep in de buidel te tasten is h…
Bronnen en referenties
  • NHG
  • ING
  • Hypotheekrente.nl

Reageer op het artikel "Betalingsachterstand hypotheek"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 18-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!