InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Restschuld na verkopen eigen huis

Restschuld na verkopen eigen huis

Restschuld na verkopen eigen huis U kunt een overwaarde overhouden na het verkopen van uw eigen huis, maar u kunt ook geconfronteerd worden met een restschuld. Zijn hier fiscale mogelijkheden voor? Kan de Nationale Hypotheek Garantie hierin iets betekenen? De bezitters van een eigen huis zijn tot de kredietcrisis van 2008 verwend. De huizenprijzen leken alleen maar omhoog te kunnen, maar inmiddels is duidelijk geworden dat de huizenprijzen ook kunnen zakken. De huizenprijzen zijn vanaf 2008 tot en met het jaar 2011 jaarlijks lager geworden. De huizenbezitters die hun huis hebben gekocht in het jaar 2003 of nog eerder zullen nog niet in de problemen komen, maar kopers vanaf 2003, moeten vrezen voor de ontwikkelingen op korte termijn.

De fiscale behandeling van overwaarde uit uw huis

Een gerealiseerde overwaarde uit een verkochte woning, moet weer ingebracht worden in een nieuw aan te kopen huis. Doet u dat niet, dan is de hypotheekrente in uw nieuwe hypotheek niet volledig aftrekbaar. Verkopers die geen ander huis kopen, kunnen het bedrag vrij besteden. De overwaarde zal niet belast gaan worden in box 1 (inkomsten uit eigen huis of arbeid), maar in box 3. De bedragen tellen dus mee in het bepalen van uw vermogen. Indien u vermogen bezit boven de vrijstelling (ongeveer 21.000 per belastingplichtige) moet u 1,2% belasting betalen over het meerdere.

De fiscale behandeling van een restschuld na het verkopen van uw eigen huis

De overwaarde wordt belast in box 3, de resterende schulden na verkoop van het huis vallen ook in box 3. Het bedrag mag in mindering worden gebracht op uw vermogen. De rente die u eventueel moet betalen over deze schuld is niet meer fiscaal aftrekbaar. U bent namelijk niet meer in het bezit van een eigen huis op basis waarvan de rente aftrekbaar is.

Hoe ontstaan restschulden?

Bij het verkopen van de eigen woning moet de verkoopopbrengst gebruikt worden om de hypotheek mee af te betalen. Door dalende waarde van onroerend goed, kan het gebeuren dat de verkoopopbrengst niet voldoende is om de hypotheek mee af te betalen. Indien de verkoop toch gaat plaatsvinden, moet de resterende schuld door de voormalige huizenbezitters worden terugbetaald aan de bank die de hypotheek verstrekt heeft.

Een restschuld ondanks een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG)

Het NHG is geen verzekering tegen een restschuld. De NHG kan worden aangesproken bij een gedwongen verkoop, waarbij de koopsom uit de executieverkoop niet voldoende opbrengt om de hypotheek ermee af te betalen. De NHG kan de restschuld pas overnemen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Bij het vrijwillig verkopen van uw huis met een restschuld kunt u de NHG niet aanspreken.

Betalingsregeling afspreken met de bank

Na het verkopen van uw huis met een restschuld, moet u afspraken maken met de bank over de manier van terugbetaling. In principe is dit niet meer mogelijk op basis van een hypothecaire regeling, het onderpand is namelijk niet meer in uw bezit. De bank heeft er ook baat bij om een goede regeling af te spreken. In het geval de schuldenaren failliet worden verklaard, zal de bank mogelijk niets van het geld terug zien.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Restschuld na verkopen eigen huis"

Reacties

Anita, 12-12-2011 01:39 #2
Mijn vraag luid het volgende. Graag wilde wij onze woning verkopen. Ook hebben wij een koper gevonden. Maar volgens de bank kan het huis niet worden verkocht en de akte bij de notaris kan ook niet gepaseerd worden omdat er een restschuld blijft. Kan dit klopen? ik las hierboven dat je een woning toch kunt verkopen ondanks dat je met een restschuld achter blijft. Nou is het zo dat ik bij de bank ben geweest om te kijken of ik die restschiuld kan omzetten naar een personlijke lening, maar de bank weigerd dat en wil niet aan werken. Mijn vraag is kan ik toch mijn woning laten paseren bij de notaris ondanks dat het resterende restschuld dat over blijft? Reactie infoteur, 12-12-2011
Anita, de bank zou toch eerst mee moeten werken met de verkoop. De bank blokkeert de verkoop uit angst de restschuld niet weer terug te krijgen. De bank moet zich echter ook beseffen dat er soms gaan andere mogelijkheden zijn. Toch maar weer in gesprek gaan met de bank over een oplossing.

Herma, 07-08-2011 14:20 #1
Hallo ik heb een vraag over restschuld door verkoop huis van mijn dochter. De relatie tussen haar en haar vriend is verbroken en het huis is verkocht met restschuld. Het huis hebben ze samen gekocht en ook samen hebben ze daar voor getekend. Nu er restschuld is komt de bank alleen bij haar verhaal halen. Mijn dochter moet de restschuld alleen betalen en dit is een behoorlijk groot bedrag. De bank zegt dit niet te kunnen splitsen? Waarom eigenlijk niet? Mijn dochter heeft een minimum inkomen en loopt door de omstandigheden die zij op financieel gebied niet meer kan opbrengen onder bewindvoering. Zij krijgt elke week een bedrag om te leven de rest wordt voor haar betaald. Ook heeft zij de zorg voor haar kind waarvan de exvriend de Vader is. Deze exvriend heeft een Baan en begint weer met een nieuwe start zonder de restschuld die hij toch ook moet betalen. Nou is mijn vraag wat mijn Dochter hieraan kan doen zodat alles eerlijk wordt verdeeld en zij niet alleen voor de rest schuld opdraaid. Wij als Ouders kunnen dit ook niet opbrengen om te betalen. Graag hoor ik van U of hier een passende oplossing voor is.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 2
Schrijf mee!