InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen?

Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen?

Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen? Een woning kopen is in de eenentwintigste eeuw zo duur geworden dat het voor veel mensen met een laag inkomen onbegonnen werk is om een hypotheek te krijgen. Zeker voor jonge mensen die aan het begin van hun loopbaan staan en nog een laag inkomen hebben, is dit extra lastig. Jonge volwassenen hebben ook nog niet veel spaarkapitaal en vaak is het vinden van een vaste baan erg moeilijk en onzeker. Om dit op te lossen is er de formule van de startershypotheek, die de mogelijkheid biedt aan starters op de woningmarkt om een huis te financieren. Dankzij deze hypotheekformule kunnen jonge volwassenen op weg worden geholpen bij de aankoop van een eerste woning. Wat zijn de voordelen en nadelen van de startershypotheek?

Hypotheek voor jonge mensen

Voor de meeste mensen die een woning willen kopen, is een cash betaling onmogelijk. Daarom gaat de meerderheid van de kopers een hypotheek aan. Een hypotheek is een lening die een bank je toestaat om je huis te kunnen betalen. De woning dient als onderpand voor als je die lening niet zal kunnen terugbetalen op lange termijn. Eens je hypotheek afbetaald, word je eigenaar van je woning. Tegenwoordig ligt de kostprijs van een woning zo hoog dat het voor jonge mensen uiterst moeilijk is om met beperkte middelen een huis te kunnen kopen.

Wat is een startershypotheek?

Om die reden is er de mogelijkheid ingevoerd om een startershypotheek aan te gaan. Dat is een hypotheek voor jonge mensen, starters, die een huis willen kopen maar die nog maar beperkte financiële middelen hebben. Starters zijn jongeren die hun eerste stappen willen zetten op de woningmarkt. Het gaat dan vooral om jonge mensen die aan het begin van hun loopbaan staan en nog geen spaarkapitaal hebben kunnen opbouwen. Een startershypotheek is geen specifieke hypotheekvorm op zich, maar slaat vooral op de groep mensen die de hypotheek afsluiten.

Startershypotheek: toekomstgericht

Een startershypotheek richt zich op jonge mensen zonder ruime financiële middelen, maar met een veelbelovende toekomst. Denk bijvoorbeeld aan jongeren met een universitair diploma of jongeren met een vaste baan die vooruitzichten hebben op een relatief snelle loonsverhoging in de nabije toekomst. De bank zal in haar beoordeling om de startershypotheek al dan niet toe te kennen rekening houden met die toekomstperspectieven. Het belangrijkste criterium is of de bank denkt dat de jongere in de toekomst financieel sterker zal staan waardoor de kans op afbetaling van de hypotheek groter zal worden.

Voordelen startershypotheek

Starters op weg geholpen

Doordat de woningen tegenwoordig zo duur zijn, kunnen veel jongeren niet eens een hypotheek aangaan. Dankzij de startershypotheek wordt jongeren met een beloftevolle toekomst toch de mogelijkheid geboden om zich te lanceren op de woningmarkt en een huis te financieren.

Hypotheek op jongere leeftijd

De startershypotheek maakt het mogelijk om al op relatief jonge leeftijd een woning te kunnen financieren. Je hoeft dus niet te wachten tot je een ruim kapitaal hebt opgebouwd om een huis te kunnen kopen. Dit betekent dat je intussen ook geen geld hoeft te verkwisten aan het huren van een woning. Met de hypotheek op je woning kan je meteen aan je toekomst bouwen.

Nadelen startershypotheek

Druk en stress op je loopbaan

Doordat de bank ervan uit gaat dat je toekomstperspectieven interessant genoeg zijn om je een startershypotheek aan te bieden, wordt ook van je verwacht dat je in de toekomst je inkomen zal kunnen verhogen. Dit kan een druk zetten op je beroepsleven en je loopbaan. Stel dat je verwachte promotie of loonsverhoging uitblijft, dan kan je gevaar lopen op betalingsproblemen.

Eventuele afhankelijkheid van de ouders

Sommige banken zijn relatief streng als het aankomt op het verlenen van een startershypotheek. Ze nemen dan ook het zekere voor het onzekere en vragen dat de ouders tekenen als medeschuldenaar. Dit kan voor de jongere extra stress betekenen doordat hij of zij voorlopig ook financieel afhankelijk is van zijn ouders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.startershypotheekonline.nl/, bezocht op 26/10/2015.

Reageer op het artikel "Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!