InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek voor alleenstaanden: starters - en singlehypotheek

Hypotheek voor alleenstaanden: starters - en singlehypotheek

Als alleenstaande is het niet eenvoudig een hypotheek af te sluiten, omdat er eisen worden gesteld omtrent het inkomen. De singlehypotheek en de startershypotheek bieden uitkomst.

Eigen woning kopen als alleenstaande

De maatschappij is niet goed ingericht voor alleenstaanden. Zij kunnen geen gebruikmaken van kortingen of regelingen voor samenwonenden of gezinnen, zoals de kinderbijslag of het fisccaal partnerschap. De aankoop van een eigen woning is voor veel alleenstaanden ook lastig.

Hypotheek voor alleenstaanden: startershypotheek & singlehypotheek

De hoogte van uw maximale hypotheek wordt bepaald door uw inkomen en de waarde van de woning die u wilt kopen. Voor alleenstaanden met een goed inkomen is er dus geen belemmering. Maar als uw inkomen onvoldoende is om een hypotheek af te sluiten, kan de startershypotheek of de singlehypotheek uitkomst bieden.

Startershypotheek voor alleenstaanden

De startershypotheek is bedoeld voor starters op de woningmarkt: jonge mensen die voor het eerst een woning kopen en aan het begin staan van hun carrière. Vaak wordt als eis gesteld dat de ouders borg staan voor de hypotheek. Als hun kind niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, zijn de ouders hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheekschuld.

Vooral hoger opgeleide starters met een HBO- of universitair diploma op zak zijn een interessante doelgroep voor de aanbieders van de startershypotheek. Aan het begin van hun loopbaan is hun salaris nog relatief laag, maar als de bank inschat dat de starter de komende jaren meer zal verdienen, komt de startershypotheek in beeld. In de eerste instantie zijn de lasten te zwaar ten opzichte van het inkomen. Een belangrijke eis is dan ook dat er inkomensgroei plaatsvindt.

Bekende aanbieders van de startershypotheek zijn de volgende banken:
  • Rabobank
  • ING Bank
  • ABN Amro

Singlehypotheek voor alleenstaanden

Marketeers hebben een speciale hypotheek voor alleenstaanden ontwikkeld: de singlehypotheek. Dit is een hypotheekproduct dat aantrekkelijke opties aanbiedt voor alleenstaanden. Bij de singlehypotheek is er geen of een lage overlijdensrisicoverzekering bij de hypotheek. Een overlijdensrisicoverzekering keert uit aan de achterblijvende partner en/of kinderen als de verzekerde overlijdt. Een alleenstaande heeft deze verzekering niet nodig: daarom is die niet inbegrepen bij de singlehypotheek.

Aanbieders van singlehypotheek

De meeste hypotheekverstrekkers hebben een hypotheek in het assortiment die aangepast is aan alleenstaanden.

Conclusie: hypotheek voor alleenstaanden

Als alleenstaande is het niet eenvoudig om een hypotheek af te sluiten. De startershypotheek en de singlehypotheek kunnen uitkomst bieden. De startershypotheek is een geschikte hypotheekvorm voor starters van wie het inkomen (nog) niet toereikend is, maar die inkomensgroei in het vooruitzicht hebben. De singlehypotheek is een hypotheekvorm zonder overlijdensrisicoverzekering, waardoor de kosten lager zijn.
Gerelateerde artikelen
De startershypotheekHoe kan ik de beste startershypotheek met de laagste maandlasten krijgen? Door op de hoogte te blijven van de voorwaarde…
Een startershypotheek aanvragenEen startershypotheek aanvragenJongeren die hun eerste huis kopen lopen tegen een heleboel zaken aan. Zo gemakkelijk is het immers niet om je eerste wo…
Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen?Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen?Een woning kopen is in de eenentwintigste eeuw zo duur geworden dat het voor veel mensen met een laag inkomen onbegonnen…
De starters renteregeling 2017 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling 2017 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling of startershypotheek als startersfinanciering afsluiten? Starten op de woningmarkt in 2017 is…
SNS plafondrente hypotheekSNS plafondrente hypotheekProfiteer van de plafondrente hypotheek in 2017. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt niet verr…
Bronnen en referenties
  • Hypotheekindex.nl
  • Nederlands Dagblad

Reageer op het artikel "Hypotheek voor alleenstaanden: starters - en singlehypotheek"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 12-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!