InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek aangaan voor een woning in het buitenland

Hypotheek aangaan voor een woning in het buitenland

Hypotheek aangaan voor een woning in het buitenland Als je naast een eerste woning nog een tweede woning wilt kopen in het buitenland, dan kan je hiervoor een extra hypotheek aangaan. Vaak wordt dit gedaan voor een vakantiewoning in het buitenland zoals bijvoorbeeld Spanje of Frankrijk. Voorwaarde is vaak dat je een relatief groot bedrag moet inbrengen of de overwaarde van je eerste huis moet gebruiken. Ook kan je de hypotheek voor je tweede woning aangaan in het buitenland zelf. Best ga je eerst te rade bij een vastgoedmakelaar in eigen land die gespecialiseerd is in buitenlands vastgoed. Op die manier kan je al een heleboel dingen te weten komen in verband met wettelijke regels en mogelijke hypotheekvoorwaarden. Dit kan je al heelwat tijd uitsparen in je zoektocht naar een geschikte buitenlandse woning en bovendien zal je dankzij deze kennis beter voorbereid zijn bij eventuele onderhandelingen over een buitenlandse hypotheek. Waarop letten als je een hypotheek voor een buitenlandse woning wilt aangaan?

Buitenlandse woning kopen

Sommige mensen kopen naast hun eerste woning nog een tweede woning in het buitenland. Het gaat dan vooral om een vakantiewoning of een appartement op een zonnige bestemming. Om die tweede woning te kunnen bekostigen willen kopers vaak een hypotheek aangaan bij hun bank. Dit is in vele gevallen mogelijk: de laatste jaren maken de banken er niet veel problemen voor om je tweede hypotheek bij hen af te sluiten. Zeker voor woningen in traditionele vakantielanden die behoren tot de Europese Unie zoals Spanje en Frankrijk is er veel flexibiliteit bij de banken.

Woning buitenland: hypotheekvoorwaarden

Het aangaan van een hypotheek op een buitenlandse woning in het buitenland is dus best mogelijk bij je bank. Daar zijn vaak wel een aantal voorwaarden aan verbonden, zoals bijvoorbeeld het gebruiken van de overwaarde van je eerste woning. Als je je vakantiewoning wilt bekostigen met een tweede hypotheek, is het inbrengen van die overwaarde vaak een vereiste, net als een extra inbreng van eigen vermogen. Zoniet zal het moeilijker worden om een hypotheek te kunnen krijgen.

Hypotheek aangaan in het buitenland

Voor een tweede woning in het buitenland kan je ook een hypotheek aangaan in het land waarin het onroerend goed gelegen is. Wel moet je er dan rekening mee houden dat er strengere voorwaarden kunnen gesteld worden voor de persoon die de hypotheek wilt aangaan. Vaak zijn ook de looptijden korter dan in Nederland en zal je de hypotheek dus sneller moeten afbetalen. Soms zal je in het buitenland een groter aanbetalingsbedrag moeten betalen voor je woning; dit kan oplopen tot 20% van de koopprijs.

Buitenlandse hypotheek: waarop letten?

Als je je vakantiewoning in het land zelf wilt afsluiten, dan zijn er bijkomende dingen om mee rekening te houden zoals:
  • plaatselijke regels in verband met hypotheken
  • specifieke voorwaarden van de hypotheekverstrekkers
  • eventuele kosten voor vertaling van de hypotheekovereenkomst
  • kosten voor een makelaar ter plaatse
  • kosten voor een onafhankelijke deskundige op het vlak van hypotheken in het land zelf
  • belastingen die je in het betreffende land moet betalen

Advies vastgoedmakelaar

Vóórdat je een hypotheek wil aangaan in het buitenland, is het handig om eens op onderzoek uit te gaan op het internet. Hierbij kan je makelaars in het buitenland contacteren en advies vragen over mogelijke hypotheekvoorwaarden. Maar je kan ook in eigen land te rade gaan bij vastgoedmakelaars die zich richten op buitenlands vastgoed. Dit kan je al een heleboel extra informatie opleveren over het investeren in een woning in het buitenland, de plaatselijke wettelijke regels voor buitenlandse eigenaars en dergelijke meer. Dankzij deze specifieke inlichtingen zal je beter voorbereid zijn in je zoektocht naar de geschikte woning in he buitenland en ben je beter gewapend bij onderhandelingen over goede hypotheekvoorwaarden. Online kan je prijsfoffertes van vastgoedmakelaars vinden die je een beeld kunnen geven van hoeveel zo een advies je kan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek aangaan voor een woning in het buitenland"

Reactie

Anton, 13-03-2015 16:04 #1
Dag,

wij zijn 7 jaar geleden naar het buitenland vertrokken en hebben ons huis in NL vanwege de prijsdaling als gevolg van de crisis niet kunnen verkopen. Het huis wordt nu verhuurd. De vaste rente (van 4,3%) voor onze op maat hypotheek komt over een jaar te vervallen (het stond 10 jaar vast) en onze bankier waarschuwt ons dat de op maat niet verder gecontinueerd zal kunnen wonen daar het niet meer onze hoofdwoning is. Klopt dit? Kent iemand de gevolgen? Ter informatie: sinds een aantal jaren hebben wij geen recht meer op renteaftrek.
Dank bij voorbaat
anton

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Vastgoed buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!