InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Restschuld na (gedwongen) verkoop woning

Restschuld na (gedwongen) verkoop woning

Een huis verkopen met restschuld is een situatie die zich helaas steeds vaker voordoet. Er kunnen zich allerlei situaties voordoen waardoor uw inkomen daalt en u de hypotheeklasten niet meer kunt betalen. U kunt dan geconfronteerd worden met een gedwongen verkoop van de woning, waardoor u wellicht met een restschuld blijft zitten. Is kwijtschelding van de restschuld mogelijk en onder welke voorwaarden? Hoe kunt u een executieverkoop voorkomen?

Gedwongen verkoop van de woning

Als u een hypotheek afsluit, is het huis het onderpand van de lening. Als de lener zijn verplichtingen niet nakomt, mag de bank haar recht van parate executie uitoefenen. Dit houdt in dat de hypotheekverstrekker het huis gedwongen mag verkopen zonder tussenkomst van de rechter. Een gedwongen verkoop kan vergaande gevolgen hebben voor de lener. Het huis levert op een veiling doorgaans minder op om de hypotheek volledig af te lossen. De lener blijft dan met een restschuldzitten.

Huis verkopen met restschuld

De restschuld is het deel van de hypotheek dat na de (gedwongen) verkoop van de woning niet kan worden afgelost uit de verkoopopbrengst.

Restschuld kwijtschelden met NHG

Als u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) hebt afgesloten, kan de restschuld worden kwijtgescholden mits u aan de voorwaarden voldoet.
  • U hebt een hypothecaire lening met NHG afgesloten
  • U hebt er alles aan gedaan om de betalingsachterstanden zoveel mogelijk te beperken
  • U kunt de woonlasten niet meer betalen als gevolg van ontslag,echtscheiding, overlijden van de partner of echtscheiding
  • Uw hypotheekverstrekker heeft toestemming gegeven om de woning te verkopen
  • Uw woning is verkocht met de hulp van een makelaar
  • U hebt de woning netjes bewoond
  • U kunt de restschuld niet van uw eigen middelen betalen

Als u een restschuld hebt, dient de hypotheekverstrekker een verliesdeclaratie in bij de Nationale Hypotheek Garantie. De NHG zal toetsen of u in aanmerking komt voor het kwijtschelden van de restschuld. Als de NHG oordeelt dat u zelf de oorzaak bent van gedwongen verkoop, is kwijtschelding niet mogelijk. De gemiddelde schuld is 30.000 als de restschuld niet wordt kwijtgescholden door de NHG. De betalingsregelingen duren maximaal vijf jaar.

Gedwongen verkoop van de woning voorkomen

Een gedwongen verkoop van de woning is een ingrijpende situatie die u uiteraard wilt voorkomen. Wat kunt u doen om een executoriale verkoop van het huis te voorkomen? U kunt de volgende stappen doorlopen.
  • Contact opnemen met uw hypotheekverstrekker. Wellicht kunt u een regeling treffen.
  • De hulp van een makelaar inroepen. Een makelaar zal zorgen voor een zo hoog mogelijke verkoopopbrengst, zodat er geen (of weinig) restschuld ontstaat.
  • Toestemming vragen aan de hypotheekverstrekker. Als u een koper heeft gevonden, moet u de hypotheekverstrekker om toestemming vragen voor de verkoop als u de woning met verlies gaat verkopen en als gevolg daarvan uw hypotheekschuld niet af kunt lossen.

Gedwongen verkoop woning zonder NHG

Als u geen hypothecaire lening met Nationale Hypotheek Garantie hebt afgesloten voor uw woning, zult u zelf de restschuld moeten afbetalen aan de bank. Indien u meer dan één schuldeiser heeft, loopt u het risico failliet te worden verklaard, met de schuldsanering als mogelijk gevolg.
Gerelateerde artikelen
Financiering restschuld eigen woningFinanciering restschuld eigen woningSinds 1 januari 2015 zijn de regels voor de renteaftrek van restschulden en de schenkingsvrijstelling bij restschulden v…
Restschulden 10 jaar aftrekbaar maar onbetaalbaarRestschulden 10 jaar aftrekbaar maar onbetaalbaarEind 2012 stonden er 800.000 koophuizen onder water. Deze huizen zijn niet te verkopen zonder er restschulden aan over t…
Hoe restschuld hypotheek betalen? Via restschuld fonds?Hoe restschuld hypotheek betalen? Via restschuld fonds?Een restschuld op de woning, een onderwaterhypotheek? Het huis wordt verkocht met een restschuld op de hypotheek en die…
Gedwongen verkoop met restschuld en schuld wegwerkenGedwongen verkoop met restschuld en schuld wegwerkenAls het economische mindere tijden zijn - zoals tijdens een recessie en krimpende markt - dan zijn mensen niet meer gene…
Huis verkopen met restschuldHuis verkopen met restschuldEen huis verkopen met een restschuld is een situatie die zich helaas steeds vaker voordoet. Door de dalende huizenprijze…
Bronnen en referenties
  • NHG

Reageer op het artikel "Restschuld na (gedwongen) verkoop woning"

Reacties

John, 06-01-2018 22:00 #3
Hoe om ik erachter of de bank nog de eigenaar is van mijn restschuld of dat deze is doorverkocht aan een incassobureau?

Piet, 25-10-2016 19:35 #2
Ik moet mijn huis verkopen van mijn ex partner. Ik betaal zelf de rente van de hypotheek dat wil zeggen dat de hypotheek niet minder wordt, het huis staat ook nog op haar naam, en dat wil ze niet meer. Er zit een rest schuld op van 35.000 euro, hoe moet het verder?

Hans, 18-04-2013 21:18 #1
Huis staat te koop na scheiding, nu woon ik weer samen, wordt bij eventuele verkoop
het inkomen van mijn nieuwe vriendin, die verder niks met mijn oude woning of relatie
te maken heeft ook meegerekend?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 31-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 3
Schrijf mee!