InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > NHG & verbouwing

NHG & verbouwing

NHG & verbouwing Als u de woning verbouwt of verbeteringen aan de woning aanbrengt, kunt u in aanmerking komen voor financiering met NHG. Er gelden echter bepaalde voorwaarden.

Wat is de Nationale Hypotheek Garantie?

De Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is een garantie die u kunt krijgen bij het afsluiten van een lening voor de aankoop of de verbouwing van een woning. Als u gedwongen bent om uw woning te verkopen tegen een lager bedrag dan de waarde van uw hypotheek, ontstaat er een restschuld. Als u geen schuld heeft aan de gedwongen verkoop van de woning (bijvoorbeeld bij arbeidsongeschiktheid, een scheiding of werkloosheid) kan het Waarborgfonds u de schuld kwijtschelden. De NHG is dus eigenlijk een soort verzekering voor de woning.

Nationale Hypotheek Garantie (NHG) & verbouwing

De Nationale Hypotheek Garantie kan ook van pas komen bij de financiering van een verbouwing, groot onderhoud of isolatie. In sommige gevallen is het mogelijk om een verbouwing of verbetering aan de woning met de Nationale Hypotheek Garantie te financieren.

Verbouwing met NHG

Wanneer is het mogelijk om een verbouwing te financieren met NHG? Het moet gaan om een verbouwing of verbetering van de woning waardoor uw huis in waarde stijgt, zoals de aanleg van een dakkapel, het vernieuwen van de keuken en het verfraaien van uw tuin. Het belangrijkste criterium is dat het gaat om verbouwing en/of verbetering aan de woning.

Voorwaarden verbouwing/verbetering financieren met NHG
De volgende algemene voorwaarden zijn van kracht als u een verbouwing of verbetering van de woning met NHG wilt financieren:
  • Verklaring verbouwing of kwaliteitsverbetering
  • NHG kostengrens
  • Depotverlichting

Verklaring verbouwing of kwaliteitsverbetering

De kosten voor verbouwing of verbetering van de woning moeten blijken uit een taxatierapport, een bouwkundig rapport of een door uzelf opgemaakte specificatie.

NHG kostengrens

Het totaalbedrag van de hypotheeklening inclusief kosten (zoals notariskosten, afsluitkosten en kosten voor verbouwing/verbetering van de woning) mag niet boven 265.000 uitkomen.

Depotverlichting

Als de totale kosten voor verbouwing of verbetering van de woning meer dan 2.500 zijn, wordt het bedrag in bewaring gehouden door de bank. Als u middels facturen kunt aantonen dat de verbouwing (geheel of gedeeltelijk) is uitgevoerd, betaalt de bank het geld terug.

NHG & isolatie

De NHG kunt u ook gebruiken voor het isoleren van uw woning. Energiebesparende voorzieningen kunnen namelijk worden meegefinancierd met NHG. De volgende voorzieningen zijn energiebesparend:
  • Spouwmuurisolatie
  • Zonnepanelen
  • Warmtepomp
  • HR ++ beglazing
  • Warmtepomp
  • Dakisolatie
  • Vloerisolatie
  • HR-ketel

Hypotheek zonder NHG

Als u een hypotheek hebt afgesloten zonder NHG, kunt u toch in aanmerking komen voor NHG bij verbouwing of verbetering van uw woning. U kunt dan bijvoorbeeld een aanvullende hypotheek afsluiten. Het belangrijkste criterium is dat u investeert in de kwaliteitsverbetering van uw woning.
Gerelateerde artikelen
Lening afsluiten voor een verbouwingLening afsluiten voor een verbouwingU kunt een verbouwing financieren met een tweede hypotheek, maar u kunt ook kiezen voor een vorm van krediet. De rente o…
Geld lenen voor een verbouwingAls je wilt verbouwen in je huis kun je hiervoor op verschillende manier geld lenen. Je kunt een verbouwing natuurlijk o…
Wat zijn de voordelen van NHG?Als u een woning koopt met NHG, levert dit verschillende voordelen op. U betaalt aanzienlijk minder hypotheekrente. Bove…
Verbouwing financieren met hypotheek, spaargeld of leningVerbouwing financieren met hypotheek, spaargeld of leningEr zijn verschillende mogelijkheden om een verbouwing te financiering. U kunt een verbouwing financieren met een hypothe…
Rente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijnRente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijnEen doorlopend krediet kan gebruikt worden ter financiering van een verbouwing aan de woning. Onder voorwaarden is de re…
Bronnen en referenties
  • Nationale Hypotheek Garantie hypotheekshop.nl

Reageer op het artikel "NHG & verbouwing"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 06-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!