InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Generatiehypotheek: een huis kopen met hulp van je ouders

Generatiehypotheek: een huis kopen met hulp van je ouders

Generatiehypotheek: een huis kopen met hulp van je ouders Stel je hebt je oog laten vallen op een huis waar je al zolang van droomt maar je kan het niet betalen. Bovendien is je inkomen te laag om een hypotheek te krijgen van de bank. Om toch een huis te kunnen kopen kan je in dat geval een beroep doen op de generatiehypotheek: dat is een hypotheek waarbij de oudere generatie de jongere helpt om een hypotheek te kunnen afsluiten. Het voordeel hiervan is dat je met een laag inkomen toch een woning kan kopen. Tegelijk blijf je afhankelijk van de hulp van je ouders of grootouders. Wat zijn de kenmerken van de generatiehypotheek en welke kosten en rente worden er aangerekend?

Huis kopen

Slechts weinig mensen kunnen een huis cash aankopen zonder hypotheek. Het kopen van een huis is een dure aangelegenheid en de grote meerderheid van de bevolking gaat daarvoor dan ook een hypotheek aan. De bank leent dan geld uit aan de koper om het huis te kunnen betalen en neemt een onderpand op de woning. Iedereen droomt er wel van om een eigen huis te bezitten, maar het is niet voor iedereen even makkelijk om die aankoop te doen.

Laag inkomen

Voor sommige mensen zijn hun maandelijkse inkomsten te laag om een hypotheek te krijgen bij de bank. De bank vindt dan dat de aanvrager te weinig inkomen heeft om de hypotheek te kunnen aflossen. Het kan bijvoorbeeld gaan om mensen in de laagste inkomensniveau's. Om je maandelijkse lasten te kunnen afbetalen moet je over een redelijk inkomenniveau beschikken. Andere mogelijkheden zijn personen die als alleenstaande een woning willen kopen en alleen niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om een hypotheek te kunnen krijgen.

Wat is de generatiehypotheek?

Generaties

In dat laatste geval heb je als aanvrager de keuze: ofwel geen huis kopen, ofwel een beroep doen op de financiële hulp van familieleden, zoals ouders of grootouders. Men spreekt in dat geval van de generatiehypotheek. De generatiehypotheek betekent dat de oudere generatie de jongere generatie bijstaat bij het afsluiten van een hypotheek. Op die manier kan de jongere de kans krijgen om de aankoop van een huis te bekostigen.

Kind steunen

Dankzij de generatiehypotheek kunnen starters op de woningmarkt dus hun eerste stappen zetten als eigenaar van een huis. In plaats van jou een schenking te doen of maandelijkse bijdragen te leveren, sluiten je ouders een generatiehypotheek af samen met jou. Ouders of grootouders kunnen zo hun kinderen of kleinkinderen helpen door ze financieel te steunen met geld dat na de erfenis toch zou overgaan van generatie op generatie.

Kosten en rente

Net als bij andere hypotheekvormen moet je ook bij de generatiehypotheek goed nagaan wat de kosten zijn. Wat zijn de kosten en hoeveel is de rente van de hypotheek? Wat is het bedrag van de maandelijkse aflossing die je moet betalen? Let er ook op welke voorwaarden de bank stelt om de hypotheek te kunnen aangaan.

Nadelen generatiehypotheek

Afhankelijk

De generatiehypotheek biedt de jongere met een laag inkomen de kans om ook een eigen huis te kunnen kopen. Nadeel hiervan is dat de jongere afhankelijk blijft van zijn ouders of grootouders, voor wie dit een druk op hun budget kan betekenen. Het inkomen van de ouders of grootouders moet ook groot genoeg zijn om de generatiehypotheek te kunnen aangaan. Door deze afhankelijkheid van de jongere kan er een toestand ontstaan die druk zet op de relatie tussen ouders en kind.

Inkomensgroei

Bovendien gaat men er bij de generatiehypotheek van uit dat het inkomen van de jongere zal groeien. Men verwacht dus dat je als jongere op een keer voldoende inkomen zal hebben om de maandelijkse lasten volledig zelf te kunnen dragen. Op dat moment zal de rol van de ouders of grootouders dus uitgespeeld zijn. Om die overgang te kunnen bewerkstelligen, is de jongere dus als het ware verplicht om op termijn meer geld te gaan verdienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek met hulp van oudersHypotheek met hulp van oudersWanneer je starter bent op de woningmarkt en je wilt een eigen huis kopen, dan is dit vaak te duur, zo ook voor jonge do…
Tweede hypotheek: Wat zijn de voordelen en nadelen?Een tweede hypotheek is een manier om extra geld te lenen tegen een relatief lage rente. Voor een verbouwing of voor mee…
Hulp van ouders bij aankoop huisHulp van ouders bij aankoop huisStarters hebben veel moeite om een huis naar wens aan te schaffen. De ouders kunnen hierbij een helpende hand bieden doo…
Een huis kopen met hulp van je oudersEen huis kopen met hulp van je oudersAls je je eerste huis gaat kopen, kan het een probleem zijn om een hypotheek te krijgen die hoog genoeg is. In dat geval…
Hypotheek en hypotheekakteHypotheek en hypotheekakteAls je een hypotheek afsluit, teken je een hypotheekakte. In de hypotheekakte staan vermeld de hoogte van de rente en de…
Bronnen en referenties
  • https://www.rabobank.nl/particulieren/hypotheek/hypotheek-vergelijken/generatiehypotheek/, bezocht op 21/09/2015.
  • http://rentetarieven.com/hypotheek/generatiehypotheek/, bezocht op 21/09/2015.
  • https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/hypotheek-afsluiten/generatiehypotheek/, bezocht op 21/09/2015.

Reageer op het artikel "Generatiehypotheek: een huis kopen met hulp van je ouders"

Reactie

Astrid, 17-06-2011 17:16 #1
Ik probeer ivm een scheiding mijn huis te behouden met behulp van mijn ouders. Dit omdag mijn inkomen te laag is om een extra hypotheek te nemen om mijn ex-partner uit te kopen. Tot nog toe heb ik geen bank kunnen vinden die mij via een generatie hypotheek kan helpen. Mijn ouders hebben een hypotheekvrije woningen en willen hoofdelijk aansprakelijk zijn. Toch lukt het nog niet om een bank te vinden die mij kan helpen. Weet iemand bij welke bank ik wel zo'n hypotheek zo kunnen krijgen? Reactie infoteur, 21-06-2011
Beste Astrid,

Er zijn meerdere banken die een generatiehypotheek aanbieden, zoals bijvoorbeeld Rabobank. In theorie zijn er genoeg banken die de generatiehypotheek als concept aanbieden, maar de banken zullen steeds de persoonlijke situatie van de aanvrager bekijken
De banken nemen dus altijd een beslissing op basis van een onderzoek naar je specifieke situatie, de situatie van je ouders enz… Een aanvraag om een generatiehypotheek te krijgen zal steeds vooraf onderzocht worden. Het dus moeilijk te zeggen waar je wel zo een generatiehypotheek kan krijgen zonder op de hoogte zijn van je concrete situatie.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Reacties: 1
Schrijf mee!