InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Levenhypotheek: voordelen & nadelen

Levenhypotheek: voordelen & nadelen

De levenhypotheek lijkt op de beleggingshypotheek, maar kent een aantal wezenlijke verschllen. Zo loopt er naast de aflossingsvrije lening een levensverzekering, waarin gespaard wordt voor de aflossing aan het einde van de looptijd. Wat zijn de voordelen en nadelen van de levenhypotheek?

Wat is de levenhypotheek?

De levenhypotheek is een variant op de beleggingshypotheek, maar is in feite een combinatie van een aflossingsvrije hypotheek en een levensverzekering. De “levenhypotheek” dankt zijn naam dan ook aan de ingebouwde levensverzekering. De levensverzekering zal op termijn zorgen voor kapitaalopbouw. Door middel van de levensverzekering wordt er “gespaard” voor de aflossing.

Aflossen levenhypotheek

De lening wordt afgelost aan het einde van de looptijd of bij het overlijden van de verzekerde, het geld dat vrijkomt uit de levensverzekering. Bij de levenhypotheek wordt belastingvrij vermogen opgebouwd. De hypotheekrente is aftrekbaar.
Gedurende de looptijd van de levenhypotheek lost u niets af. Dat heeft een positieve uitwerking op de hypotheekrenteaftrek en op uw netto hypotheeklasten.

De levenhypotheek: voor wie?

De levenhypotheek is een geschikte hypotheekvorm voor mensen met een bovenmodaal inkomen of mensen die verwachten dat hun inkomen gaat toenemen. Daarnaast is de levenhypotheek interessant voor mensen die beleggen te riskant vinden, maar sparen niet voldoende rendabel.

Voordelen levenhypotheek

  • Opbouw van belastingvrij vermogen: gedurende 15 of 20 jaar is het mogelijk om een belastingvrij kapitaal op te bouwen
  • Fiscale vrijstellingen
  • Geen verplichte aflossing tijdens de looptijd
  • Vaste maandelijkse lasten, die bestaan uit rente en premie
  • Uitkering van de gespaarde of belegde premies is in principe belastingvrij (mits aan de voorwaarden voldaan is)
  • Fiscaal voordelige hypotheek: omdat er niets wordt afgelost, wordt de belastingaftrek in stand gehouden
  • Gegarandeerd rendement, namelijk het verzekerde kapitaal dat in de levensverzekering zit

Nadelen levenhypotheek

  • Levensverzekering is niet altijd transparant wat kosten betreft
  • De levenhypotheek brengt een beleggingsrisico met zich mee
  • Meestal is een overlijdensverzekering verplicht
  • Het eindkapitaal is tot op zekere hoogte belastingvrij, maar niet volledig
  • Geen keuzemogelijkheden voor de belegging
  • Een deel van de uitkering is niet gegarandeerd, maar afhankelijk van een winstuitkering waarvan de hoogte niet vaststaat. Het deel dat wel gegarandeerd is, is doorgaans 60% van het gedekte hypotheekbedrag.

Levenhypotheek afsluiten

De meeste hypotheekverstrekkers hebben een levenhypotheek in hun assortiment. Het is raadzaam om een adviseur in te schakelen bij het afsluiten van de levenhypotheek. Hij maakt een selectie uit een groot aantal levenhypotheken en geeft daarvan de offertes. Na het bekijken van alle voorstellen kunt u een beslissing maken. Alternatieven voor de levenhypotheek zijn de spaarhypotheek en de beleggingshypotheek.
Gerelateerde artikelen
ABN Amro: hypotheekrente en hypotheekvormenABN Amro: hypotheekrente en hypotheekvormenDe ABN Amro Hypotheken Groep is in Nederland een van de grootste aanbieders van hypotheken en biedt een ruime keuze uit…
Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLevenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen levenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij de hypotheek die je op je huis neemt gekoppeld wordt aan je levensverzek…
Combinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenCombinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe naam zegt het al: wanneer je een combinatiehypotheek neemt dan combineer je twee hypotheekvormen in één geheel. Er zi…
Wat is een levenhypotheekWat is een levenhypotheekEen levenhypotheek is een slimme spaarhypotheek met een gegarandeerd rendement en een verzekerd kapitaal bij leven. Het…
Bronnen en referenties
  • Hypotheekvormen.info De Hypotheker Mister Money

Reageer op het artikel "Levenhypotheek: voordelen & nadelen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 19-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!