InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De goedkoopste hypotheek

De goedkoopste hypotheek

De goedkoopste hypotheek De goedkoopste hypotheek was in de voorbije 10 jaar zonder twijfel de hypotheek met variabele rente. Maar hoe variabele rente voor hypotheken tot stand komt, wordt door banken onvoldoende uitgelegd. En ook wordt er nauwelijks gewezen op de risico's van variabele rente bij het afsluiten van een hypotheek.

Goedkoopste hypotheek is hypotheek met variabele rente

Niet alleen is het de goedkoopste hypotheek, een hypotheek met variabele rente is ook te beschouwen als een eerlijker vorm van financiering dan een hypotheek met vaste rente. We betalen dan immers voor het geld wat het daadwerkelijk kost.

Hoewel hypotheken met variabele rente in ons land duidelijk in de minderheid zijn, komen ze vanaf 2001 bij een hypotheekvergelijking duidelijk als winnaar naar voren. Het tarief voor hypotheken met variabele rente wordt doorgaans berekend op basis van de actuele rente (bijvoorbeeld Euribor + 0,5%) en niet op basis van speculatieve rekenscenario's bij banken.

Bij rentevaste hypotheken betaalt u de gebruikelijke opslagen, risicopremies en marges die een bank nu eenmaal moet rekenen omdat men altijd het "worst-case-scenario" moet incalculeren. Bij een directe vergelijking moest men voor de afgelopen 10 jaar dus vaststellen dat een hypotheek met variabele rente veel goedkoper was dan een hypotheek met vaste rente.

In landen als Spanje en de Verenigde Staten is de hypotheek met variabele rente dan ook veel meer in trek dan bij ons. Die rente kan dan gebaseerd zijn op verschillende rentetarieven zoals Libor of Euribor.

Rente hypotheken: hoe wordt variabele rente bij hypotheken vastgesteld?

Doorgaans zijn variabele-rente-hypotheken gebaseerd op Euribor, het rentepercentage dat banken elkaar onderling voor kortlopende leningen in rekening brengen. Indien banken geld lenen van andere banken, kunnen zij dat geld onder meer aanwenden om particulieren aan een hypotheek te helpen. Feitelijk is Euribor voor banken dus de inkoopprijs voor kortlopend geld.

Sinds de financiële crisis is het euriborpercentage flink gezakt, maar consumenten hebben daarvan nauwelijks geprofiteerd. De informatievoorziening door hypotheekverstrekkers is vaak onder de maat en klachten daarover hebben niet altijd tot de gewenste duidelijkheid geleid. Dikwijls wordt verzuimd om aan te geven op welk rentetarief de hypotheekrente is gebaseerd en welke opslagen er worden toegepast.

Welke rentevaste periode moet u kiezen?

Welke rentevaste periode men moet kiezen is voor veel aankomende huiseigenaren een dilemma. Banken verstrekken een groot deel van hun kredieten in de vorm van hypothecaire leningen. Een belangrijke beslissing die hypotheeknemers bij hun renteberekeningen moeten nemen, is de keuze van de juiste rentevaste periode. Hypotheekverstrekkers bieden wat dat betreft een scala aan mogelijkheden: van variabel tot dertig jaar vast.

Als huizenkopers kiezen voor een hypotheek met een korte rentevaste periode, volgt de hypotheekrente vaak het Euribortarief. Als het Euribortarief stijgt, stijgt de hypotheekrente mee en omgekeerd. Vaak is er zelfs sprake van een direct verband. Bij een hypotheek met variabele rente wordt dan de Euriborrente betaald (in de regel 1 of 3 mnd. Euribor) met een vaste opslag van bijvoorbeeld 1%.

Is hypotheek met variabele rente ook de komende jaren goedkoper?

Of een hypotheek met variabele rente ook voor u interessant is, hangt af van meerdere factoren. Belangrijk is de vraag of u grote schommelingen in uw hypotheeklasten kan opvangen. Wie dergelijke schommelingen niet prettig vindt, kan beter kiezen voor een langere rentevaste periode.

Historisch gezien waren mensen die in de afgelopen 10 jaar consequent vasthielden aan variabele rente dus goedkoper uit. Maar of dat ook voor de toekomst zo blijft is nog maar de vraag. Dat hangt namelijk ook samen met de te verwachten inflatie. En omdat de verschillen tussen vaste en variabele rente de afgelopen jaren steeds geringer zijn, prefereren veel consumenten een lange rentevaste periode.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
SNS plafondrente hypotheekSNS plafondrente hypotheekProfiteer van uw bestaande plafondrente hypotheek in 2019. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt…
Hypotheek met variabele rente wordt duurderHypotheek met variabele rente wordt duurderLet op de hypotheek met een variabele rente in 2019, want die wordt mogelijk duurder door een belangrijke aanpassing van…
Wat is een variabele hypotheekrente?Wat is een variabele hypotheekrente?Bij het afsluiten van een hypotheek, hebt u de keuze uit verschillende lengtes van rentevaste periodes. U kunt ook kieze…
Euribor hypotheek: Waarom een hypotheek met variabele rente?Euribor hypotheek: Waarom een hypotheek met variabele rente?Bij de Euribor hypotheek heb je een hypotheek met variabele rente, die direct meebeweegt met de markt. Hierdoor kies je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De goedkoopste hypotheek"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Bonafide adviseur
Schrijf mee!