InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek oversluiten: voordelen & nadelen

Hypotheek oversluiten: voordelen & nadelen

Hypotheek oversluiten: voordelen & nadelen De meest voorkomende reden waarom mensen hun hypotheek oversluiten is een lagere rente die geldt voor de nieuwe hypotheek. Wat zijn de voordelen en nadelen van het oversluiten van de hypotheek?

Oversluiten van hypotheek

Het oversluiten van een hypotheek is het aangaan van een nieuwe hypotheeklening, waarbij de oude wordt afgelost. In bepaalde situaties kan het aantrekkelijk zijn om de hypotheek over te sluiten naar een andere hypotheekvorm of onder te brengen bij een andere hypotheekverstrekker. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer er een hypotheekvorm op de markt komt die gunstiger voorwaarden heeft dan de huidige hypotheekvorm, zoals een lagere rente.

Wanneer hypotheek oversluiten?

Een gunstig moment om de hypotheek over te sluiten, is wanneer de rentevaste periode bijna afloopt. Anders kan het oversluiten van een hypotheek zeer onvoordelig zijn, omdat de bank boeterente in rekening brengt.

Het is dan ook van belang om een afweging te maken. Wegen de voordelen van oversluiten op tegen de nadelen? Een hypotheek oversluiten is een beslissing waar goed over na moet worden gedacht.

Nadelen hypotheek oversluiten

Bij het oversluiten van de hypotheek krijg je te maken met een aantal kosten:
  • Taxatiekosten. De hypotheekverstrekker zal vrijwel altijd vragen om een nieuw taxatierapport. Makelaars berekenen een tarief van ongeveer 0,175% van de getaxeerde waarde van de woning.
  • Notariskosten. De hypotheekakte brengt notariskosten met zich mee. Het gemiddelde is €1100.
  • Afsluitkosten. De afsluitkosten bedragen meestal 1% over het hypotheekbedrag.
  • Boeterente. Als je de hypotheek oversluit, loopt de hypotheekverstrekker rente-inkomsten mis over de rentevaste periode die nog resteert. De hypotheekinstelling brengt dan boeterente in rekening om de gemiste rente te compenseren.

Rekenvoorbeeld kosten hypotheek oversluiten

Als de woning getaxeerd wordt op 200.000, ziet de kostenverdeling er als volgt uit:
  • Taxatiekosten: €350
  • Notariskosten: Gemiddeld €1100
  • Afsluitkosten: €2.000
  • Boeterente: €4.000 (fictief)
De totale kosten komen dan neer op €7.450.

Voordelen hypotheek oversluiten

  • Het belangrijkste voordeel is de rente die je maandelijks bespaart. De voordelen kunnen door het renteverschil vaak groter zijn dan de kosten voor het oversluiten van de hypotheek. Het isd dan ook van belang om de terugverdientijd te bepalen. Hoe lang duurt het voor het voordeel van de lage rente uitstijgt boven de kosten?
  • De voorwaarden van de nieuwe hypotheek zijn beter
  • Verbetering van de huidige hypotheekvorm
  • Extra ruimte voor uitgaven zoals verbouwing
  • Hypotheek oversluiten voor meer “rentezekerheid”. Als je bang bent voor rentestijgingen, kun je de hypotheek oversluiten om zeker te zijn van een lage rente.
  • De kosten voor het oversluiten van de hypotheek zijn fiscaal aftrekbaar
  • De boeterente is eveneens aftrekbaar van de belasting
Gerelateerde artikelen
Dure lening oversluiten: Goedkopere lening of hypotheekWanneer de rente laag is, kan het heel gunstig zijn om een dure hypotheek of lening over te sluiten. Op dit moment zijn…
Oversluiten spaarhypotheek of leningOversluiten spaarhypotheek of leningMet het goedkoop oversluiten van uw hypotheek of lening kunt u in 2019 veel geld verdienen. Het oversluiten van lening o…
Hypotheek oversluiten: BoeterenteHypotheek oversluiten: BoeterenteHet oversluiten van een hypotheek kan veel kosten besparen op de lange termijn, maar op de korte termijn zullen er waars…
Boeterente berekenen, hoeveel ben ik kwijt?Boeterente berekenen, hoeveel ben ik kwijt?Om de boeterente te berekenen bepaal je het verschil tussen de actuele hypotheekrente en de hypotheekrente die je nu bet…
Bronnen en referenties
  • http://www.hypotheker.nl/Hypotheken/Ik+heb+extra+geld+nodig/Ik+wil+mijn+hypotheek+oversluiten/
  • http://www.huis-hypotheek.nl/hypotheken/hypotheek-oversluiten

Reageer op het artikel "Hypotheek oversluiten: voordelen & nadelen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 10-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!