Prognose hypotheekrente 2020 (verwachting)

Prognose hypotheekrente 2020 (verwachting) Wat is de prognose en verwachting voor de hypotheekrente in 2020 na de daling van de hypotheekrente 2019? Hoe kunt u het beste reageren op de verwachte wijziging van de rente. Als we een tijd van inflatie tegemoet gaan, zal dat ook een hogere rente gaan betekenen. De Europese Centrale Bank streeft naar een inflatie het hele jaar boven de 2 procent, maar dat cijfer wordt in 2020 niet bereikt. Bent u ook op zoek naar een scherpe rente, wacht dan niet te lang met een huis te kopen in 2020. De rente is in 2020 nog laag, maar rentestijgingen worden wel verwacht.

Wat gaat de rente in 2020 doen?

De spaarrente en de bankafspraken Basel 3

Basel 3 is een verzameling van afspraken waaraan banken zich internationaal moeten houden om onnodige risico's uit te sluiten. Basel 3 zal een verhoging van de lange rente betekenen die relevant is voor de hypotheekrente. Tot nu toe mag een bank u voor lange tijd geld uitlenen en dat financieren met kort geld. Zo kunnen banken grotere winsten maken. Met ingang van Basel 3 zal een bank lang geld ook zelf moeten dekken met lang geld en volstaat de lagere korte rente dus niet meer. Banken moeten zodra geld bij de ECB stallen rente betalen (negatieve rente) en zullen die tegenvaller aan de klant willen doorberekenen.

Prognose Europese Centrale Bank

Om de economie een impuls te geven heeft de Europese Centrale Bank, ECB, de rente tot dusverre laag gehouden, de bank lijkt dit ook in 2020 te gaan doen maar er zijn ook een paar haviken die vinden dat de bank al ver genoeg is gegaan. Als prijsstijgingen steeds duidelijker worden, lijkt een stijging van deze rente in het verschiet te liggen. Overigens is de hypotheekrente meer gerelateerd aan de lange rente en minder aan de korte rente die door de ECB wordt vastgesteld. De economische activiteit en verwachte risico's op langere termijn bepalen vooral de lange rente.

Prognose hypotheekrente en spaarrente 2020

Het jaar 2020 lijkt meer verandering aan te kondigen voor de inflatie en de rente:
  • De schulden in de wereld zijn groot.
  • Er is veel geld bijgedrukt in de wereld.
  • De prognose is dat de economie en wereldhandel zin de tweede helft van 2020 zullen aantrekken.
  • De inflatie mogelijk trekt aan.
  • De kosten gaan voor banken omhoog.
  • Het opkopen van obligaties door de ECB gaat maar door en dat betekent dat er meer geld in omloop is, wat een opwaarts effect heeft op de prijzen.

Allemaal zaken die zorgen voor inflatie, een mogelijk een stijgende rente, spaarrente en hypotheekrente. Een drukkend effect op dit geheel heeft een lagere economische groei in de wereld (corona).

U hebt een lening en schulden

Vele landen in de wereld hebben schulden uitstaan. Vele mensen hebben leningen en schulden. Als er inflatie optreedt is dat meestal gunstig voor wie schulden heeft. Wie immers in 2020 nog een schuld heeft van 100.000 euro zal na enige jaren van inflatie zien dat de schuld een stuk minder waard is geworden, omdat die in feite wordt opgegeten door de inflatie. Als ik nu een brood kan kopen voor 2 euro, weet ik zeker dat na een paar jaar met forse inflatie de prijs van mijn brood een stuk hoger zal zijn, waardoor ik met mijn 2 euro van vandaag straks minder kan doen. Meestal is dit gunstig voor wie tegen de hogere rente spaart, maar de schaduwkant is vooral de ontwikkeling van de hypotheekrente en rente op andere leningen.

Verwachting en prognose hypotheekrente 2020

De rente is niets anders dan de prijs van geld. Als het geld door inflatie minder waard wordt, zal ook de hypotheekrente omhoog gaan. Hoeveel en hoe snel is van vele factoren afhankelijk. Wat dat voor u betekent, hangt vooral af of u al een lening of hypotheek hebt, en of dat met een vaste rente of een variabele rente is. Na de daling in de eerste helft van 2020 zal de lange rente vanaf begin 2021 waarschijnlijk oplopen en dus stijgen. In 2020 wordt geen rentestijging verwacht, zeker niet als corona verder doorzet.

Variabele hypotheekrente

Bij een stijgende rente zal de variabele hypotheekrente omhoog gaan. Netto, na aftrek van de belasting, kan dit effect nog enorm meevallen. Zeker voor wie een hoger inkomen heeft.Maar als de stijging zich gaat voort zetten, wordt het verstandig om de hypotheekrente voor een bepaalde periode vast te zetten. Vraag bij uw eigen bank naar de mogelijkheden zonder boeterente.

Vaste hypotheekrente

De mensen met een vaste hypotheekrente vinden een stijgende rente meestal niet erg. De schuld wordt immers relatief minder waard en van de stijgende rente merken ze niets totdat de rentevaste periode afloopt en ook met de hogere hypotheekrente worden geconfronteerd. Ook hier werkt de hypotheekrenteaftrek dempend. Als uw huis overwaarde heeft, kunt u vaak een lagere rente bedingen. Vraag meerdere offertes aan en als u een verdere stijging van de rente verwacht, kiest u het beste voor een lange looptijd van 10, 20 jaar om de rente vast te zetten.

Wat voor een rentevaste periode hypotheek

Hoe langer de rentevaste periode hoe minder risico u neemt. Een aantal criteria bepalen of u beter kunt kiezen voor een korte rente vaste periode of een lange:

welke rentevaste periode:ja doen, als:
korte periode met vaste rente
  1. Uw inkomen rentestijgingen kan opvangen.
  2. De hypotheek en rentelasten relatief laag zijn in verhouding tot uw inkomen.
  3. U een inkomensstijging verwacht.
  4. U een rentedaling verwacht.
lange periode vaste rente
  1. Uw inkomen geen stijging van de hypotheekrente kan opvangen.
  2. De prognose een hogere rente is.
  3. U wilt zekerheid.
  4. U voorziet een lager inkomen. Door pensioen, werkloosheid en dergelijke.

U wilt de hoogste spaarrente op uw spaargeld

Een hogere rente is gunstig voor spaarders als de stijging van de spaarrente groter is dan de stijging van de inflatie. U denkt dat u met de inflatie beter af bent, maar bent dat feitelijk niet, omdat uw koopkracht is gedaald. Een hogere spaarrente is te verwachten op een spaardeposito met een looptijd van een paar jaren.

Vaste rente of variabele rente

Daarmee staat u voor een dilemma. Een vaste rente op een spaardeposito is vaak hoger dan een variabele rente op een spaarrekening. Dit komt doordat u uw geld langer vast zet. Niet vast zetten van uw spaargeld betekent dan dat u een deel van de marktrente op de korte termijn misloopt, maar niet op de langere termijn. De andere kant van de medaille van een vaste rente is immers dat u straks niet profiteert van een oplopende marktrente. Dat kan betekenen dat wat eerst een hoge rente op een spaardeposito was, straks een lage rente blijkt te zijn. Een strategie om hieraan tegemoet te komen is dat u een deel van uw spaargeld voor enige tijd vast zet en een andere deel op een spaarrekening zet met een variabele rente. U spreidt zo uw geld over meerdere opties. Dit kan ook betekenen dat het verstandig wordt om van spaarbank te veranderen. Een spaarrekening is snel en eenvoudig online te openen. Als u wilt overstappen is dat eenvoudig te doen.

Prognose 2020

Algemeen wordt in 2020 een lagere economische groei verwacht. De inflatie is beperkt maar lijkt langzaam te stijgen. Inflatie zal sterker zichtbaar worden als de economische activiteit in de wereld zal toenemen en corona geen verder schade aanricht. Die inflatie is er in potentie wel (bijdrukken van geld door ECB), maar kan bij onvoldoende economische activiteit nog verscholen blijven. Een variabele rente is door de jaren heen een goedkope rente, maar deze rente is nu al historisch laag en het is twijfelachtig of de rente nog wel veel naar beneden zal gaan. Bij een economische crash wel, anders waarschijnlijk niet. Banken moeten grotere buffers aanleggen en dat kost geld. Kortom de rente zal nog wel even laag blijven, met de huidige bodem voor de hypotheekrente begin 2020 door de hogere buffers, maar daarna kan het ook hard omhoog gaan door een aanwakkerende inflatie.

De verwachting is dat de hypotheekrente in 2020 niet zal stijgen, maar mogelijk wel in 2021. De FED zal in de tweede helft van 2020 naar verwachting de rente niet verder verlagen en de ECB ook niet. De de rente is historisch gezien nog steeds aan de lage kant.

Conclusie prognose hypotheekrente 2020

Het jaar 2020 is door corona een heel ander jaar dan 2019. De groei is lager evenals de vraag naar geld. Bovendien houdt de ECB de rente laag. Een lagere wereldhandel drukt de kapitaalmarktrente en daarmee ook de hypotheekrente. heel veel geld door de ECB is bijgedrukt door geld opkopen van obligaties door de ECB. Dit geeft een opwaartse druk op de rente. Een verdere stijging van hypotheekrente en spaarrente lijkt onontkoombaar, zeker als de groei van de economie doorzet. Maar voor 2020 lijkt dat nog niet zijn weggelegd. Profiteer dus van de lage hypotheekrente in 2020, want het kan ook snel verkeren als er bijvoorbeeld een vaccin komt tegen corona.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrente 2020 omlaag en prognose spaarrente 2021Spaarrente 2020 omlaag en prognose spaarrente 2021Wat gaat de spaarrente doen in 2021 na de daling in 2020? De verwachting en prognose is dat de spaarrente later in 2021…
Wie profiteert van een historisch lage rente?Wie profiteert van een historisch lage rente?De Europese Centrale Bank houdt in 2020 de rente historisch laag, -0,5%, maar wie profiteert er van de lage rente? Welke…
Koop daarom een woning in 2020Koop daarom een woning in 2020Koop een woning in 2020 als u toch hebt gewacht met de aankoop van een eigen woning. De verwachting is dat huizenprijzen…
Koop in 2020 een eigen woningKoop in 2020 een eigen woningOok een woning kopen? De woningmarkt deed het in 2019 uitstekend en ook 2020 wordt waarschijnlijk een prima jaar, voor z…

Overwaarde woning berekenenOverwaarde woning berekenenDe overwaarde van de woning kan op diverse manieren worden bepaald, bijvoorbeeld door een taxatierapport op te laten ste…
Hypotheek verhogenHypotheek verhogenEr zijn diverse redenen om de hypotheek te verhogen, zoals een verbouwing of achterstallig onderhoud. Het verhogen van d…

Reageer op het artikel "Prognose hypotheekrente 2020 (verwachting)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-10-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!