InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Prognose hypotheekrente 2018 en 2019 (verwachting)

Prognose hypotheekrente 2018 en 2019 (verwachting)

Prognose hypotheekrente 2018 en 2019 (verwachting) Wat is de prognose en verwachting voor de hypotheekrente 2018 en 2019 na de daling van de hypotheekrente 2017? Hoe kunt u het beste reageren op de verwachte wijziging van de rente 2019. Als we conform prognose een tijd van inflatie tegemoet gaan is dat gunstig voor onze schulden als u de variabele rente op lening of hypotheek omzet in een vaste rente. Bij het sparen kunt u dan juist beter wel overstappen naar een variabele rente. De Europese Centrale Bank streeft naar een inflatie het hele jaar boven de 2 procent, maar dat cijfer is in 2018 nog niet bereikt. Bent u ook op zoek naar een scherpe rente, wacht dan niet te lang met een huis te kopen in 2019. De rente is in 2019 nog laag, maar rentestijgingen worden wel verwacht.

Wat gaat de rente in 2018 en 2019 doen?

De spaarrente 2018 en de bankafspraken Basel 3

Basel 3 is een verzameling van afspraken waaraan banken zich internationaal moeten houden om onnodige risico's uit te sluiten. Basel 3 zal een verhoging van de lange rente betekenen die relevant is voor de hypotheekrente. Tot nu toe mag een bank u voor lange tijd geld uitlenen en dat financieren met kort geld. Zo kunnen banken grotere winsten maken. Met ingang van Basel 3 zal een bank lang geld ook zelf moeten dekken met lang geld en volstaat de lagere korte rente dus niet meer. Ook banken moeten zodra de ECB de rente verhoogt dan duurder financieren en zullen dit doorberekenen aan de klant.

Prognose Europese Centrale Bank

Om de economie een impuls te geven heeft de Europese Centrale Bank, ECB, de rente tot dusverre laag gehouden, de bank lijkt dit ook in 2019 te gaan doen maar er zijn ook een paar haviken die vinden dat de bank al ver genoeg is gegaan. Als prijsstijgingen steeds duidelijker worden, lijkt een stijging van deze rente in het verschiet te liggen. De opstanden en onlusten in het Midden Oosten en Afrika leidden tot een hogere olieprijs, maar tegelijkertijd zal het aanbod van olie door onder andere Iran en de VS groot blijven. Trekt de economie niet aan, dan zullen we lagere prijzen aan de pomp en in de winkel zien.

Prognose hypotheekrente en spaarrente 2019

Het jaar 2019 lijkt meer verandering aan te kondigen voor de inflatie en de rente:
  • De schulden in de wereld zijn groot.
  • Er is veel geld bijgedrukt in de wereld.
  • De prognose is dat de economie en wereldhandel zullen aantrekken.
  • De inflatie trekt aan. Volgens Robeco gaan we naar de 4% de komende jaren.
  • De kosten gaan voor banken omhoog.
  • Het opkopen van obligaties door de ECB droogt op door wijziging van beleid.
  • De euro staat relatief laag.

Allemaal zaken die zorgen voor inflatie, een stijgende rente later in 2019, spaarrente en hypotheekrente. Een drukkend effect op dit geheel heeft een lagere economische groei in China en het ruim geld beleid (monetaire financiering is nog steeds ruim) van de ECB.

Hypotheekrenteaftrek 2019

De aftrek van hypotheekrente wordt sinds 2013 beperkt voor de nieuwe hypotheken. De hypotheekrenteaftrek wordt beperkt tot de aftrek bij een annuïteit. Dat is duurder, maar betekent ook dat u kapitaal opbouwt en op den duur minder hypotheekrente hoeft te betalen. Voor de hogere inkomens is er een belastingaftrek tegen 49%.

Hypotheekrenteaftrek 2018 en 2019

Wat in 2017 verandert is dat voor de hogere inkomens er een belastingaftrek is tegen 49,5% in 2018 tegen 49,0% in 2019.

Prognose bankiers

Bankiers geven nu als prognose voor de hypotheekrente dat:
  • De hypotheekrente voor een rentevaste periode van meer dan 5 jaar 0,5% zal stijgen.
  • Hypotheken met een kortere variabele rente licht zullen stijgen.

Ik heb een lening en schulden

Vele landen in de wereld hebben schulden uitstaan. Vele mensen hebben leningen en schulden. Als er inflatie optreedt is dat meestal gunstig voor wie schulden heeft. Wie immers in 2018 nog een schuld heeft van 100.000 euro zal na enige jaren van inflatie zien dat de schuld een stuk minder waard is geworden, omdat die in feite wordt opgegeten door de inflatie. Als ik nu een brood kan kopen voor 2 euro, weet ik zeker dat na een paar jaar met forse inflatie de prijs van mijn brood een stuk hoger zal zijn, waardoor ik met mijn 2 euro van vandaag straks minder kan doen. Meestal is dit gunstig voor wie tegen de hogere rente spaart, maar de schaduwkant is vooral de ontwikkeling van de hypotheekrente en rente op andere leningen.

Verwachting en prognose hypotheekrente 2019

De rente is niets anders dan de prijs van geld. Als het geld door inflatie minder waard wordt, zal ook de hypotheekrente omhoog gaan. Hoeveel en hoe snel is van vele factoren afhankelijk. Wat dat voor u betekent, hangt vooral af of u al een lening of hypotheek hebt, en of dat met een vaste rente of een variabele rente is. Na de daling in 2018 wordt in 2019 een stijging verwacht.

Variabele hypotheekrente

Bij een stijgende rente zal de variabele hypotheekrente omhoog gaan. Netto, na aftrek van de belasting, kan dit effect nog enorm meevallen. Zeker voor wie een hoger inkomen heeft.Maar als de stijging zich gaat voort zetten, wordt het verstandig om de hypotheekrente voor een bepaalde periode vast te zetten. Vraag bij uw eigen bank naar de mogelijkheden zonder boeterente.

Vaste hypotheekrente

De mensen met een vaste hypotheekrente vinden een stijgende rente meestal niet erg. De schuld wordt immers relatief minder waard en van de stijgende rente merken ze niets totdat de rentevaste periode afloopt en ook met de hogere hypotheekrente worden geconfronteerd. Ook hier werkt de hypotheekrenteaftrek dempend. Als uw huis overwaarde heeft, kunt u vaak een lagere rente bedingen. Vraag meerdere offertes aan en als u een verdere stijging van de rente verwacht, kiest u het beste voor een lange looptijd van 10, 20 jaar om de rente vast te zetten.

Wat voor een rentevaste periode hypotheek

Hoe langer de rentevaste periode hoe minder risico u neemt. Een aantal criteria bepalen of u beter kunt kiezen voor een korte rente vaste periode of een lange:

welke rentevaste periode:ja doen, als:
korte periode met vaste rente
  1. Uw inkomen rentestijgingen kan opvangen.
  2. De hypotheek en rentelasten relatief laag zijn in verhouding tot uw inkomen.
  3. U een inkomensstijging verwacht.
  4. U een rentedaling verwacht.
lange periode vaste rente
  1. Uw inkomen geen stijging van de hypotheekrente kan opvangen.
  2. De prognose een hogere rente is.
  3. U wilt zekerheid.
  4. U voorziet een lager inkomen. Door pensioen, werkloosheid en dergelijke.

Ik wil de hoogste spaarrente op mijn spaargeld

Een hogere rente is gunstig voor spaarders als de stijging van de spaarrente groter is dan de stijging van de inflatie. U denkt dat u met de inflatie beter af bent, maar bent dat feitelijk niet, omdat uw koopkracht is gedaald.

Vaste rente of variabele rente

Daarmee staat u voor een dilemma. Een vaste rente op een spaardeposito is vaak hoger dan een variabele rente op een spaarrekening. Dit komt doordat u uw geld langer vast zet. Niet vast zetten van uw spaargeld betekent dan dat u een deel van de marktrente op de korte termijn misloopt, maar niet op de langere termijn. De andere kant van de medaille van een vaste rente is immers dat u straks niet profiteert van een oplopende marktrente. Dat kan betekenen dat wat eerst een hoge rente op een spaardeposito was, straks een lage rente blijkt te zijn. Een strategie om hieraan tegemoet te komen is dat u een deel van uw spaargeld voor enige tijd vast zet en een andere deel op een spaarrekening zet met een variabele rente. U spreidt zo uw geld over meerdere opties. Dit kan ook betekenen dat het verstandig wordt om van spaarbank te veranderen. Een spaarrekening is snel en eenvoudig online te openen. Als u wilt overstappen is dat eenvoudig te doen.

Prognose 2019

Algemeen wordt in 2019 een wat lagere economische groei verwacht. Tegelijkertijd stijgt de inflatie langzaam. De inflatie zal sterker zichtbaar worden als de economische activiteit in de wereld zal toenemen. Die inflatie is er in potentie wel (bijdrukken van geld door ECB), maar kan bij onvoldoende economische activiteit nog verscholen blijven. Een variabele rente is door de jaren heen een goedkope rente, maar deze rente is nu al historisch laag en het is twijfelachtig of de rente nog wel veel naar beneden zal gaan. Bij een economische crash wel, anders waarschijnlijk niet. Banken moeten grotere buffers aanleggen en dat kost geld. Kortom de rente zal nog wel even laag blijven, met de huidige bodem voor de hypotheekrente begin 2019 door de hogere buffers, maar daarna kan het ook hard omhoog gaan door een aanwakkerende inflatie.

De verwachting is dat de hypotheekrente in 2018 verder toenemen. De FED zal naar verwachting de rente verder verhogen. Het bijdrukken van geld door de FED en ECB lijkt einde en dus kan de rente nog maar één kant op: omhoog. Overigens spreken we dan over een hogere rente maar is de rente historisch gezien nog steeds aan de lage kant.

Conclusie prognose hypotheekrente 2018 en 2019

Het jaar 2018 is voorbij. Het jaar 2019 lijkt een wat ander jaar te zijn, omdat de groei wat lager lijkt uit te komen. Dat staat tegenover dat het elke maand met nieuw geld opkopen van obligaties door de ECB is gestopt. Zeker nu zoveel geld is bijgedrukt door de Europese Centrale Bank ECB wordt een opwaartse druk op de rente verwacht.Een verdere stijging van hypotheekrente en spaarrente lijkt onontkoombaar, zeker als de groei van de economie doorzet. Wellicht is dit nog niet voor de eerste helft van 2019 weggelegd, maar voor de tweede helft. Ook de renteverhogingen in de VS zullen de rente in Europa niet lang ongemoeid laten. Profiteer dus van de lage hypotheekrente in de eerste helft van 2019, want het kan verkeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrente 2018 omlaag en prognose spaarrente 2019Spaarrente 2018 omlaag en prognose spaarrente 2019Wat gaat de spaarrente doen in 2019 na de daling in 2018? De verwachting en prognose is dat de spaarrente 2019 kan oplop…
Prognose en verwachting huizenprijzen en woningmarkt 2019Prognose en verwachting huizenprijzen en woningmarkt 2019Wat gaat de woningmarkt in 2019 doen en wat is de prognose voor de huizenprijzen 2019? In 2017 stegen de huizenprijzen,…
SNS plafondrente hypotheekSNS plafondrente hypotheekProfiteer van uw bestaande plafondrente hypotheek in 2019. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt…
Vooruitbetaalde hypotheekrente 2019 fiscaal aftrekbaarVooruitbetaalde hypotheekrente 2019 fiscaal aftrekbaarHet principe van de vooruitbetaalde hypotheekrente houdt in, dat u dit jaar al een deel van de hypotheekrente van volgen…
Prognose verwachting huizenprijzen 2019 (woningmarkt 2019)Prognose verwachting huizenprijzen 2019 (woningmarkt 2019)Wat gaan de huizenprijzen 2019 en woningmarkt 2019 doen na het herstel in 2017 en 2018? Wat is de prognose en verwachtin…

Reageer op het artikel "Prognose hypotheekrente 2018 en 2019 (verwachting)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!