InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Een betaalbare woning vinden

Een betaalbare woning vinden

Een betaalbare woning vinden Na jaren van stijgende huizenprijzen lag de huizenmarkt van 2009 tot 2013 nagenoeg stil. Door de gedaalde rente voor hypotheken, variërend van 2,85% voor één jaar vast tot 4,75% voor 20 jaar vast (met NHG), worden de bordjes 'Te koop' weer wat sneller gewisseld in 'Verkocht'. Ideaal moment voor het vinden van een betaalbare woning.

Het ideale moment om te kopen

Een bezoekje aan de site van funda.nl maakte in de afgelopen periode duidelijk dat huizen maanden, ja soms zelfs jaren te koop stonden en dat de eigenaren met 40.000 of 50.000 in prijs moesten zakken, voordat die verkocht werden. Als we het CPB mogen geloven zijn we begin 2013 weer terug op het prijspeil van 1999, een prijsniveau dat ook nog eens niet voor inflatie gecorrigeerd is. Maar Minister Dijsselbloem had het in mei 2013 over concrete voortekenen dat de woningmarkt op korte termijn weer zou aantrekken. De ideale gelegenheid om te kopen dus.

Als je een huis te verkopen had, was het in de voorbije jaren ook niet het juiste moment. Tenzij je van plan was om iets nieuws te kopen. In dat geval kreeg je minder maar hoefde je ook minder te besteden.

Huren of kopen, de voor- en nadelen

Een eerste beslissing die u moet maken, is of u wilt huren of kopen. Elke keuze heeft zo zijn specifieke voordelen.
  • Als u huurt hoeft u zich niet te bekommeren om zaken zoals het onderhoud van de woning of het afsluiten van een hypotheek. Ook heeft u niet de zorg voor verkoop van het pand als u ooit besluit om een betrekking te aanvaarden in een andere uithoek van het land;
  • Als u koopt, is het grootste voordeel de aftrekbaarheid van de hypotheekrente van uw belastbaar inkomen, evenals de notariskosten, de afsluitkosten voor de hypotheek, de kadastrale inschrijving en taxatiekosten.

Het vinden van een betaalbare woning

Als u besluit om een huis te kopen, zult u waarschijnlijk de hulp van een makelaar inroepen. Die heeft kennis van het aanbod en kent bovendien de lokale voorschriften en bestemmingsplannen. Naast praktische zaken die u in gedachten moet houden bij het zoeken van een huis, zoals de nabijheid van winkels, een school, openbaar vervoer, snelwegen, uw kantoor, is er ook de vraag wat u redelijkerwijs mag verwachten bij een bepaalde prijs.

De meesten onder ons dromen wellicht van een riant herenhuis, maar dat valt waarschijnlijk niet binnen ieders budget. Want het is nog niet zo gemakkelijk om een betaalbaar huis te vinden met deze eigenschappen:
  • een grote tuin;
  • voldoende parkeergelegenheid;
  • een ruime keuken;
  • vijf slaapkamers;
  • meerdere badkamers;
  • gelegen in het centrum;
  • restaurants op loopafstand.

Als u in het centrum van de stad wil wonen, bent u meestal aangewezen op een huis dat al enkele eeuwen geleden gebouwd werd. Wie de authenticiteit daarvan kan waarderen, moet smalle kamers, steile trappen en een bescheiden keuken op de koop toe nemen. In het verleden betaalden huiseigenaren namelijk belasting naar gelang de breedte van hun huizen, zodat die smal, lang en in de hoogte werden gebouwd.

Maar u bent natuurlijk niet verplicht om een huis in de stad te kopen. Wie kiest voor een optrekje buiten de grote stad, heeft uiteraard meer kans om iets te vinden wat voldoet aan bovenstaande criteria, maar ook dan is men niet altijd goedkoop uit.

De koopprijs

Heeft u eenmaal besloten wélk huis u wil kopen, dan kan uw makelaar u adviseren welke prijs u moet bieden. Op dit moment kunt u op veel locaties nog volstaan met een prijs die 20% onder de vraagprijs ligt.

Heeft u eenmaal overeenstemming bereikt over de prijs, dan zijn er twee andere aspecten die uw aandacht moeten hebben:
  • Op de eerste plaats het maken van een financieringsvoorbehoud. U bedingt daarbij een periode van vier tot zes weken om de financiering te regelen voor het aankoopbedrag, de eventuele bouwplannen en 10% bijkomende kosten;
  • Een tweede aandachtspunt is dat u 3 werkdagen de tijd heeft om van gedachten te veranderen. U hoeft daarover geen nadere uitleg te geven.

Extra kosten bij aankoop

Houd bij het kopen van een huis altijd in gedachten dat u bovenop de overeengekomen koopprijs nog eens 10% extra moet betalen. Die 10% houden verband met een verscheidenheid aan onvermijdbare kosten, zoals taxatiekosten, notariskosten, afsluitsluitkosten hypotheek, overdrachtsbelasting, makelaarscourtage, enz.

Met andere woorden, hoe duurder het pand is, hoe meer de extra kosten bedragen; Tien procent is voorwaar geen kleinigheid! Vooral als u ook nog een de aanschaf overweegt van nieuwe apparatuur, vloerbedekking of gordijnen. Of als u een nieuwe badkamer of een nieuwe keuken wil laten installeren. Uw budget moet uiteraard wel toereikend zijn om al die wensen te betalen.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHuis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHet kopen van een huis is een beslissing die de nodige kennis en tijd vergt. Als leek zijn de verschillende stappen die…
Huis kopen: tips om te onderhandelen over de koopprijsHuis kopen: tips om te onderhandelen over de koopprijsAls je denkt je droomwoning gevonden te hebben, is de volgende stap het onderhandelen met de verkoper over de koopprijs.…
Koop op lijfrente: definitie, voordelen & nadelenKoop op lijfrente: definitie, voordelen & nadelenDe meeste mensen gaan een hypotheek aan om een huis te kopen. Geld lenen bij de bank is de bekendste vorm om een woning…
Huis kopen: waarop letten voordat je een woning koopt?Huis kopen: waarop letten voordat je een woning koopt?Het kopen van een huis kan een beslissing zijn die voor de meeste mensen zorgen en stress met zich meebrengt. Een woning…
Voor wie een huis wil kopenHet kopen van een huis is niet zomaar het kopen van een pak suiker. Het is spannend en leuk, maar er komt heel wat bij k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een betaalbare woning vinden"

Reactie

Fleuren W., 21-05-2013 09:17 #1
Graag de paginas over hypotheekrente aanpassen. u staat bovenaan de hitlijst in google, met verouderde info!

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 21-05-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!