Een betaalbare woning vinden anno 2020

Een betaalbare woning vinden anno 2020 Een betaalbare woning vinden is in Nederland anno 2020 een groot probleem. Met name in de Randstad en tal van grote gemeenten is het aanbod beperkt. En dat geldt zowel voor koopwoningen als voor huurwoningen. Er is sprake van een aanzienlijke druk op de woningmarkt. Het woningaanbod kan zich onvoldoende aanpassen en toenemende vraag leidt tot fikse prijsstijgingen. Met name middeninkomens, starters en studenten kunnen maar moeite een geschikte woonruimte vinden.

Vraag en aanbod meer in balans sinds coronacrisis

De huizenmarkt draaide begin 2020 nog op volle toeren. De vraag naar woningen was gigantisch. Vraag en aanbod waren absoluut niet in balans. Die buitengewone vraag is sinds de coronacrisis, althans voorlopig, tot staan gebracht. Woningzoekenden slaan het bezoeken van huizen begrijpelijk liever even over. En dat geldt al helemaal voor degenen die in financieel onzekere tijden terecht kwamen. Maar er zijn nog altijd veel potentiële kopers die zich niet laten afschrikken. Ze worden gelokt door de lage rente maar zijn wel voorzichtiger. Dit manifesteert zich in minder verkochte woningen en prijzen onder de vraagprijs.

Huren of kopen, de voor- en nadelen

Een eerste beslissing die u moet maken, is of u wilt huren of kopen. Elke keuze heeft zo zijn specifieke voordelen.
  • Als u huurt hoeft u zich niet te bekommeren om zaken zoals het onderhoud van de woning of het afsluiten van een hypotheek. Ook heeft u niet de zorg voor verkoop van het pand als u ooit besluit om een betrekking te aanvaarden in een andere uithoek van het land;
  • Als u koopt, is het grootste voordeel de aftrekbaarheid van de hypotheekrente van uw belastbaar inkomen, evenals de notariskosten, de afsluitkosten voor de hypotheek, de kadastrale inschrijving en taxatiekosten.

Het vinden van een betaalbare woning

Als u besluit om een huis te kopen, zult u waarschijnlijk de hulp van een makelaar inroepen. Die heeft kennis van het aanbod en kent bovendien de lokale voorschriften en bestemmingsplannen. Naast praktische zaken die u in gedachten moet houden bij het zoeken van een huis, zoals de nabijheid van winkels, een school, openbaar vervoer, snelwegen, uw kantoor, is er ook de vraag wat u redelijkerwijs mag verwachten bij een bepaalde prijs.

Riant herenhuis past niet in ieders budget

De meesten onder ons dromen wellicht van een riant herenhuis, maar dat valt waarschijnlijk niet binnen ieders budget. Want het is nog niet zo gemakkelijk om een betaalbaar huis te vinden met deze eigenschappen:
  • een grote tuin;
  • voldoende parkeergelegenheid;
  • een ruime keuken;
  • vijf slaapkamers;
  • meerdere badkamers;
  • gelegen in het centrum;
  • restaurants op loopafstand.

Een huis in de stad

Als u in het centrum van de stad wil wonen, bent u meestal aangewezen op een huis dat al enkele eeuwen geleden gebouwd werd. Wie de authenticiteit daarvan kan waarderen, moet smalle kamers, steile trappen en een bescheiden keuken op de koop toe nemen. In het verleden betaalden huiseigenaren namelijk belasting naar gelang de breedte van hun huizen, zodat die smal, lang en in de hoogte werden gebouwd.

Maar u bent natuurlijk niet verplicht om een huis in de stad te kopen. Wie kiest voor een optrekje buiten de grote stad, heeft uiteraard meer kans om iets te vinden wat voldoet aan bovenstaande criteria, maar ook dan is men niet altijd goedkoop uit.

De koopprijs

Heeft u eenmaal besloten wélk huis u wil kopen, dan kan uw makelaar u adviseren welke prijs u moet bieden. Op dit moment kunt u op veel locaties nog volstaan met een prijs die 20% onder de vraagprijs ligt.

Heeft u eenmaal overeenstemming bereikt over de prijs, dan zijn er twee andere aspecten die uw aandacht moeten hebben:
  • Op de eerste plaats het maken van een financieringsvoorbehoud. U bedingt daarbij een periode van vier tot zes weken om de financiering te regelen voor het aankoopbedrag, de eventuele bouwplannen en 10% bijkomende kosten;
  • Een tweede aandachtspunt is dat u 3 werkdagen de tijd heeft om van gedachten te veranderen. U hoeft daarover geen nadere uitleg te geven.

Extra kosten bij aankoop

Houd bij het kopen van een huis altijd in gedachten dat u bovenop de overeengekomen koopprijs nog eens 10% extra moet betalen. Die 10% houden verband met een verscheidenheid aan onvermijdbare kosten, zoals taxatiekosten, notariskosten, afsluitsluitkosten hypotheek, overdrachtsbelasting, makelaarscourtage, enz.

Met andere woorden, hoe duurder het pand is, hoe meer de extra kosten bedragen; Tien procent is voorwaar geen kleinigheid! Vooral als u ook nog een de aanschaf overweegt van nieuwe apparatuur, vloerbedekking of gordijnen. Of als u een nieuwe badkamer of een nieuwe keuken wil laten installeren. Uw budget moet uiteraard wel toereikend zijn om al die wensen te betalen.
Gerelateerde artikelen
Huurwoning kopenHuurwoning kopenEen huurwoning kopen is vaak aantrekkelijker dan een bestaande koopwoning te kopen. Vooral voor starters is dit de ideal…
Voor wie een huis wil kopenHet kopen van een huis is niet zomaar het kopen van een pak suiker. Het is spannend en leuk, maar er komt heel wat bij k…
Een woning huren, kopen of bouwen? Wat is het beste?Je kan er tegenwoordig niet naast kijken bouwen, huren of een huis kopen wordt enorm duur. Hoe kunnen de mensen dit blij…

Tweede hypotheek: Wat zijn de voordelen en nadelen?Een tweede hypotheek is een manier om extra geld te lenen tegen een relatief lage rente. Voor een verbouwing of voor mee…
Overbruggingshypotheek afsluitenOverbruggingshypotheek afsluitenDe overbruggingshypotheek 2020 is een tijdelijk overbruggingskrediet. Deze hypotheek is de tijdelijke financiering van u…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een betaalbare woning vinden anno 2020"

Reactie

Fleuren W., 21-05-2013 09:17 #1
Graag de paginas over hypotheekrente aanpassen. u staat bovenaan de hitlijst in google, met verouderde info!

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-07-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!