InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Maximale hypotheek 2019 online afsluiten

Maximale hypotheek 2019 online afsluiten

Maximale hypotheek 2019 online afsluiten Wilt u uw maximale hypotheek 2019 berekenen en weten hoeveel geld u kunt lenen in 2018, dan kunt u dit online zelf berekenen. Online is veel goedkoper dan via een adviseur. Via het internet afsluiten van een hypotheek kan ook bij een grote bank als ABN AMRO. U ziet dan direct hoeveel u kunt lenen. Haal online het maximale uit uw huis en bereken online wat uw maximale hypotheek mag zijn. U ziet direct hoeveel hypotheek u maximaal kunt krijgen en wat dat maandelijks kost. Let op uw toetsingsinkomen, Lti en uw woonquote. Vraag ook bij een paar andere aanbieders van hypotheken een offerte aan. Kies zo de beste hypotheek, met lage rente en de meest gunstige voorwaarden.

Online in 2019 de maximale hoogte van de hypotheek berekenen

Uw maximale hypotheek is snel bepaald. U krijgt een aantal vragen voorgelegd die eenvoudig zijn te beantwoorden. Op een later moment vindt de verfijning plaats en zullen meer vragen worden gesteld. Bekende vragen zijn:
  1. Hoeveel verdient u en hebt u ook nog vermogen. Daarbij gaat het om wat u nu verdient.
  2. Bevat het inkomen vaste en eenmalige onderdelen. Zo zal iemand met een gemiddeld inkomen in loondienst eerder een bepaalde hypotheek krijgen dan iemand met een variabel inkomen waarbij provisie en eventueel fooien een belangrijke rol spelen. Het gaat dus vooral ook om de zekerheid van inkomen. De bank wil zoveel mogelijk zekerheid hebben dat u de maandlasten kunt betalen.
  3. Hebt u een partner en hoe hoog is het inkomen en vermogen van uw partner. Meestal zal de partner mee tekenen en is dus het gezamenlijke inkomen belangrijk om een maximale hypotheek te kunnen krijgen.
  4. Zijn er lopende leningen bij u of uw partner en om hoeveel geld gaat het dan.
  5. In welke economische sector zit u. Dit is van belang omdat in mindere tijden bepaalde sectoren meer onder vuur liggen dan andere.
  6. Hebt u kinderen of bent u misschien gescheiden. Dit is namelijk van invloed op het vrij besteedbare inkomen.
  7. Wat voor hypotheek wilt u. Een aflossingsvrije hypotheek bijvoorbeeld betekent dat er niet verplicht wordt afgelost en de maandlasten dus lager zijn dan wanneer wel wordt afgelost.
  8. Komt u in aanmerking voor de Nationale Hypotheekgarantie. Dit is een extra garantie voor een bank, waardoor de hypotheekrente lager is.
  9. Wat is uw betalingsgeschiedenis tot nu toe. Hebt u bijvoorbeeld u een negatieve BKR.

Inkomenstoets, welk inkomen moet u nemen

Als toetsingsinkomen mag u meetellen:
  • Uw bruto jaarsalaris plus vakantietoeslag;
  • Uw pensioen, AOW, VUT-uitkering of sociale uitkering;
  • De structurele onregelmatigheidstoeslag en toeslag voor overwerk;
  • Uw vaste dertiende maand, vaste eindejaarsuitkering en structurele provisie;
  • Ontvangen partner alimentatie;
  • Provisie en overwerk worden tot een maximaal 40% meegenomen, zeker als er sprake is van een structureel karakter.

Online uw hypotheek aanvragen, via het internet een hypotheek zonder hypotheekadvies

Als u een indruk hebt van hoeveel u met uw inkomen kunt lenen, kunt u gaan shoppen bij verschillende banken en aanbieders van hypotheken. Daarbij wordt snel duidelijk wie een lagere hypotheekrente in rekening brengt. Kijk vooral naar deze rente maar kijk ook naar de voorwaarden van bank of intermediair. Het kan zo zijn dat u nu graag een aflossingsvrije hypotheek wilt, maar over enkele jaren een beter inkomen hebt en dan vervroegd een deel van de hypotheek wilt aflossen. Dat vervroegd aflossen is niet bij iedereen toegestaan of ten koste van een boete. Is het vervroegd aflossen voor u in de toekomst belangrijk dan moet u een aanbieder kiezen die dat ook probleemloos toestaat. Via het internet een hypotheekadvies een hypotheek afsluiten kan bij ABN AMRO, let op het uurtarief bij financieel advies en provisieverbod 2019.

Hypotheek verhogen

Als u extra geld voor uw huis wilt kunt u:
  • Een bestaande hypotheek verhogen;
  • Een extra hypotheek afsluiten;
  • Hypotheek vernieuwen.

Een bestaande hypotheek verhogen is geen probleem als uw huis voldoende overwaarde heeft en uw inkomen voldoende is. Voor een extra hypotheek komt u terecht bij een 2e hypotheek. Een 2e hypotheek is meestal wel wat duurder, maar heeft het voordeel dat u die niet bij uw eigen bank hoeft af te sluiten. Ook hier moet er voldoende overwaarde van de woning zijn en voldoende inkomen. De totale hypotheek vernieuwen en oversluiten is vooral slim als de hypotheekrente inmiddels lager is dan toen in het verleden de hypotheek werd afgesloten. Een nadeel is dat u kosten betaalt over de hele hypotheek en niet alleen over het meerdere aan hypotheek.

Indicatie maximale hypotheek bij een bepaald toetsingsinkomen

Ter indicatie is onderstaande tabel samengesteld met daarin wat u maximaal zou kunnen lenen momenteel bij een bepaald inkomen:

Maximale hypotheek op basis van uw inkomen met Nationale hypotheekgarantie

Bruto jaarinkomenMaximale hypotheek
15.00041.000 euro
20.00057.000 euro
25.000103.000 euro
30.000128.000 euro
35.000150.000 euro
40.000170.000 euro
45.000192.000 euro
50.000213.000 euro
55.000239.000 euro
60.000265.000 euro
65.000302.000 euro

Woonquote 2019

De woonquote is belangrijk: het geeft aan hoeveel procent van uw inkomen aan de hypotheek mag worden besteed. Enkele voorbeelden bij een hypotheekrente van 3%:
  • Bij inkomen van 19.500 euro of lager: 10%.
  • Bij inkomen van 20.000 euro of lager: 11,5%.

Vraag uw bank hiernaar.

Wat is de LTI, loan to income

De Lti, loan to income, is de maximale hypotheek op basis van uw inkomen. In 2019 bedraagt de Lti gemiddeld 4,5. Wie dus een snelle berekening wil maken om te weten hoeveel hypotheek er maximaal mogelijk is, vermenigvuldigt zijn inkomen met 4,5. Dit geeft een eerste indruk, want de exacte berekening kan zowel hoger als lager uitvallen, de factor 4,5 is immers een gemiddelde.

Nieuwe hypotheekregels 2018 en 2019

De nieuwe hypotheekregels sinds 2011 gelden voor nieuwe hypotheken. De belangrijkste wijziging is dat totale hypotheek maximaal 100% in 2018 en 2019, dat was in 2017 nog 101% van de marktwaarde van de woning. De hypotheek mag maximaal voor de helft mag bestaan uit een aflossingsvrije hypotheek. Sinds 2013 zijn daar de beperkte aftrekbaarheid van hypotheekrente en nieuwe budgetnormen voor een nieuwe hypotheek bijgekomen en sluit u in 2018 en 2019 een hypotheek met nieuwe regels.

Is een levensverzekering altijd nodig en verplicht?

Een beetje afhankelijk van de geld verstrekker is of u wel of niet ook een levensverzekering of overlijdensrisicoverzekering moet afsluiten. Niet iedereen wil dat. Niet in de laatste plaats, omdat de verzekering extra kosten met zich mee brengt. Maar er zitten ook positieve kanten aan de verzekering: u laat de nabestaanden niet met een schuld achter voor het geval u iets mocht overkomen. Bepaal dus vooral zelf wat u wilt.

Conclusie maximale hypotheek 2019 berekenen

Natuurlijk wilt u graag weten hoeveel u maximaal zou kunnen lenen en tegen welke rente. Dat betekent niet dat u niet een lagere hypotheek kan afsluiten, maar zo weet u tenminste wat de mogelijkheden zijn. Het internet biedt u uitstekende rekentools en zonder advies is het allemaal weer goedkoper. Maak hier vooral ook gebruik van, want daarvoor zijn ze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek berekenen: hoeveel hypotheek kan je krijgenHypotheek berekenen: hoeveel hypotheek kan je krijgenAls je gaat berekenen hoeveel hypotheek je kan krijgen, moet je rekening houden met onder andere inkomen, gezinsuitbreid…
Hypotheek op basis van huurHypotheek op basis van huurHoeveel hypotheek kunt u in 2019 krijgen op basis van uw maandelijkse huur? Anders gezegd, stel u betaalt nu aan huur 80…
Hypotheek bij NIBC Direct afsluitenHypotheek bij NIBC Direct afsluitenBij NIBC Direct kunt u online direct uw hypotheek afsluiten. In 2019 is dit zeker tegen een lage hypotheekrente mogelijk…

Reageer op het artikel "Maximale hypotheek 2019 online afsluiten"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!