InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek: kun je de volledige koopsom van je huis lenen?

Hypotheek: kun je de volledige koopsom van je huis lenen?

Hypotheek: kun je de volledige koopsom van je huis lenen? Weinig mensen zijn rijk genoeg om hun woning cash te betalen. De meeste mensen gaan een hypotheek aan om een huis te kopen. Meestal vragen de banken een basisinleg om een hypotheek toe te kennen, maar bij sommige banken kan je ook de volledige koopsom van je huis lenen. Het toekennen van de lening van de volledige koopsom hangt af van verschillende factoren zoals de grootte van het koopbedrag, je maandelijks inkomen en het beleid van de bank zelf. Om te weten welke banken de mogelijkheid bieden om de volledige koopsom voor je huis te lenen, doe je best eerst wat vooronderzoek. Na verschillende banken vergeleken te hebben ben je beter voorbereid om met je eigen bankier te onderhandelen over de voorwaarden van je hypotheek.

Huis kopen via hypotheek

Slechts weinig mensen beschikken over genoeg kapitaal om een woning te kunnen kopen. De grote meerderheid van de kopers van een woning of appartement gaan daarom naar de bank voor een lening. Na het bekijken van je leningaanvraag zal de bank je lening al dan niet goedkeuren. De bank leent je geld om de koopsom te kunnen voldoen en neemt tegelijk een hypotheek op je woning. Na terugbetaling van de lening zal je pas echt eigenaar worden van je woning.

Geld lenen

Als je een lening aanvraagt bij een bank, dan zal deze eerst enkele criteria nagaan om de aanvraag goed te keuren. Die criteria zijn bijvoorbeeld de hoogte van je maandelijks inkomen en het basiskapitaal waarover je beschikt. Dit laatste is eigenlijk gewoon het geld dat je op je spaarrekening hebt staan. Vaak willen banken je alleen een hypotheek verlenen als je eerst zelf een basisinleg doet. Dit betekent dat je zelf een gedeelte van de koopsom betaalt, zoals bijvoorbeeld 20% van het volledige aankoopbedrag van je huis.

Volledige koopsom lenen

Sommige banken bieden ook de mogelijkheid om de volledige koopsom te lenen. Dit hangt van verschillende dingen af, zoals:
  • ben je een trouwe klant bij de bank?
  • ligt je maandelijks inkomen vrij hoog?
  • hoe hoog zijn je maandelijkse uitgaven?
  • kan je rekenen op financiële steun van familie?
  • heb je eerder een exuberante of sobere levensstijl?
  • is de volledige koopsom eerder laag?
  • wat is het beleid van de bank op dit vlak?

Beleid banken

De banken kunnen nogal verschillen als het aankomt op het lenen van de volledige koopsom. Het is niet altijd zo dat trouwe klanten meer kans maken dan mensen die nog geen klant zijn bij de bank. Banken kunnen even goed wat inschikkelijker zijn speciaal om nieuwe klanten aan te trekken. Ook wat het procent van de koopprijs betreft, verschillen de banken. Bij sommige banken wordt er bijvoorbeeld extra kosten aangerekend vanaf tachtig procent van de koopprijs.

Banken vergelijken

Als je absoluut de volledige koopsom voor je huis wilt lenen, dan ga je best eerst op onderzoek uit. Vraag bijvoorbeeld in de eerste plaats bij de bank waar je trouwe klant bent wat de mogelijkheden zijn. Zij zullen je zeggen of dit mogelijk is en aan welke voorwaarden je eventueel zal kunnen lenen. Met deze informatie in het achterhoofd kan je dan bij andere banken uitzoeken of je betere leenvoorwaarden kan verkrijgen.

Onderhandelen met je bankier

Heb je een goed overzicht bekomen van wat de verschillende banken aanbieden, dan kan je teruggaan bij je thuisbank waar je klant bent. Dan kan je bekijken of de bank wil tegemoet komen aan jouw eisen en eventueel voordeliger voorwaarden zal aanbieden. Dankzij je vooronderzoek naar andere banken weet je beter hoever je kan gaan bij de onderhandelingen met je eigen bankier. Onderhandelen met je bankier over je persoonlijke hypotheek kan soms een onverhoopt resultaat opleveren, waaronder onder andere de mogelijkheid om de volledige koopsom van je huis te lenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek: kun je de volledige koopsom van je huis lenen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!