InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Berekening maandlasten hypotheek

Berekening maandlasten hypotheek

Berekening maandlasten hypotheek Het is erg verstandig een berekening van de maandlasten van een hypotheek te maken voor je de hypotheek afsluit. Wanneer je op te hoge maandlasten uitkomt en maandelijks een hoog bedrag moet aflossen wordt het namelijk erg lastig om ontspannen de maand door te komen. Maandlasten berekenen kan je tegenwoordig op verschillende websites laten doen. Maar waar zijn de maandlasten nu precies op gebaseerd?

Berekening maandlasten hypotheek

Wanneer je overweegt een hypotheek af te sluiten is het verstandig om de maandlasten die je kan verwachten bij een bepaalde hypotheek te berekenen. Wanneer de maandlasten te hoog zijn of wanneer je in de knoei komt met andere vaste lasten is het niet verstandig de betreffende hypotheek aan te vragen. Er zijn diverse websites waar je maandlasten berekenen kan. Maar waar op worden de maandlasten van een hypotheek nu eigenlijk gebaseerd? Onderstaande factoren spelen een grote rol.

Hoogte van de hypotheek

In de eerste plaats worden de totale lasten natuurlijk bepaald door de hoogte van de hypotheek. Wanneer je een hoger hypotheekbedrag afgesloten hebt moet je immers ook meer terug betalen.

Hypotheekvorm

Er bestaan verschillende manieren om een hypotheek af te lossen. Deze hebben elk voordelen en nadelen wat betreft de maandlasten. Bij een aflossingsvrije hypotheek kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om een bepaald deel van de hypotheek aflossingsvrij te lenen. Dit betekent dat je gedurende de looptijd van de hypotheek naast de rente slechts een deel van de hypotheek aflost, waardoor je maandlasten lager zullen zijn. Het kan echter ook voordelig zijn om de hypotheek af te lossen, onder andere omdat na aflossing het vermogen in de woning zit en daarmee belastingvrij is.

Looptijd van de hypotheek

Wanneer je een hypotheek afsluit is de looptijd van de hypotheek over het algemeen 30 jaar. Dit betekent dat je in 30 jaar de hypotheek aflossen moet. Je kan in sommige gevallen echter kiezen voor een langere of kortere looptijd van de hypotheek. Dit heeft als resultaat dat je er langer of juist minder lang over doet om de hypotheek af te lossen, wat invloed heeft op de hoogte van je maandlasten.

Rentevaste periode

Bij het afsluiten van een hypotheek kies je er voor de hypotheekrente voor een bepaalde periode vast te zetten. Hoe langer je de rente vast zet, hoe hoger je maandlasten doorgaans zijn. Het kan dus voordelig zijn de hypotheekrente voor een kortere periode vast te zetten. Hiermee loop je echter wel het risico dat wanneer je rentevaste periode voorbij de hypotheekrentes sterk gestegen zijn en dat je maandlasten alsnog fors stijgen. Of de hypotheekrentes zullen gaan stijgen is echter lastig van te voren te voorspellen, waardoor een korte rentevaste periode een risico vormt dat zichzelf daarentegen wel sterk kan terug winnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Berekening maandlasten hypotheek"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 02-08-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek
Schrijf mee!