InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Overzicht hypotheek, hypotheek informatie

Overzicht hypotheek, hypotheek informatie

Hypotheek weetjes, informatie over de hypotheek. Bij het afsluiten van een hypotheek kom je allerlei vreemde termen tegen die je waarschijnlijk maar weinig zeggen. Termen als maximaal hypotheekbedrag, banksparen, hypotheek oversluiten, vervroegd aflossen, inboedelwaardemeter en de herbouwwaarde van een woning worden vaak genoemd maar nooit echt duidelijk uitgelegd. In dit artikel een overzicht van alle hypotheek zaken.

Wat is het maximale hypotheekbedrag dat je kunt lenen?

De maximale hypotheek is het bedrag dat je kunt lenen binnen verantwoorde marges. Dat wil zeggen het maximale bedrag dat je kunt dragen na aftrek van alle financiële verplichtingen van het inkomen van jou en eventueel je partner.

Maximale lening bij geldverstrekkers

Hypotheken die worden berekend volgens de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) normen komen vaak lager uit dan een maximale hypotheek berekend door geldverstrekkers. Dit komt omdat deze partij haar eigen normen hanteert. Een geldverstrekker kijkt met name naar het eigen risico. Bij de berekening wordt het risico bepaald hoe groot de kans is dat je de hypotheek niet meer kunt terugbetalen. Maar let wel op: een hogere maximale hypotheek betekent ook hogere maandlasten.

Hoeveel hypotheek heb je nodig?

Allereerst heb je geld nodig voor de koopsom van de woning. Dit is het (ver)koopbedrag dat je hebt afgesproken met de andere partij. Daarnaast heb je te maken met allerlei extra kosten. Dit zijn kosten die je maakt voor ondermeer de makelaar, de notaris, een verbouwing, de taxatie, overdrachtbelasting. Een deel van deze kosten is overigens weer terug te krijgen via de belastingdienst. Binnen het maximale hypotheekbedrag moet je dus rekening houden met deze bijkomende kosten.

Wat is banksparen?

Met banksparen bouw je vermogen op om de hypotheekschuld mee te kunnen aflossen. Naast banksparen bestaat ook de kapitaalverzekering eigen woning (KEW), dat een soortgelijke vorm betreft. Met banksparen kun je een spaarrekening eigen woning (SEW) en/of een beleggingsrecht eigen woning (BEW) vast laten leggen. De voorwaarden van banksparen zijn:
  • Minimale looptijd van 15 jaar (maximaal 30 jaar)
  • Inleg is variabel binnen de 1:10 verhouding

Hypotheek oversluiten

Wanneer kun je het beste een hypotheek oversluiten? Kijk allereerst naar de huidige hypotheekrente en de hypotheekrente waarvoor de hypotheek ooit was afgesloten. Is de huidige rentestand lager, dan zou het voordelig kunnen zijn om de hypotheek over te sluiten. Wanneer wel oversluiten:
  • de hypotheekrente is lager op het moment van oversluiten
  • de verkregen rentekorting komt te vervallen bij het aflopen van de huidige rentevastperiode
Wanneer niet oversluiten:
  • de boete voor het vervroegd aflossen van de hypotheek is hoog
  • de kosten voor de nieuwe hypotheek wegen niet op tegen het rentevoordeel

Is vervroegd aflossen voordelig?

Je kunt in de meeste gevallen de hypotheekschuld deels gaan aflossen. Het is de vraag of dit wel verstandig is. In bepaalde situaties kun je belastingaftrek krijgen als de eigen woningschuld klein(er) is. Enkele aandachtspunten:
  • Als je meer op leeftijd raakt wordt het aantrekkelijker om de hypotheekschuld te gaan aflossen. Dit komt omdat bij het opnieuw afsluiten van een hypotheek een beroep moet worden gedaan op de bijleenregeling.
  • Bij aflossen van de hypotheekschuld zit het voordeel met name in de staart. Een klein gedeelte aflossen heeft maar een minimaal effect.
  • Als je eigen opgebouwd kapitaal gebruikt voor het aflossen van de hypotheekschuld, en je hebt later weer geld nodig moet je geld bijlenen dat niet aftrekbaar is bij de belastingdienst.
  • De overheid verandert wel eens van standpunt ten aanzien van regelingen betreffende hypotheken.

Inboedelwaardemeter

Bij het afsluiten van een inboedelverzekering moet de waarde van de inboedel worden opgegeven. Vaak is dit een ruwe schatting. Het is echter ook mogelijk om de inboedelwaardemeter te gebruiken.

Herbouwwaarde woning

De herbouwwaarde van de woning is het bedrag dat je nodig hebt om de huidige woning weer helemaal op te bouwen (in de huidige staat) als deze verloren is gegaan. Vaak is de herbouwwaarde te laag in de opstalverzekering. Dit komt omdat de oorspronkelijke herbouwwaarde wel goed was geschat in de tijd dat de verzekering is afgesloten, maar de waarde van de woning door de jaren heen meer is gestegen dan de jaarlijkse indexering op de herbouwwaarde. Dan is de woning onderverzekerd. De eigenaar van de woning wordt geacht zelf in de gaten te houden of de verzekering voldoende dekkend is.
Gerelateerde artikelen
Berekening maandlasten hypotheekBerekening maandlasten hypotheekHet is erg verstandig een berekening van de maandlasten van een hypotheek te maken voor je de hypotheek afsluit. Wanneer…

Reageer op het artikel "Overzicht hypotheek, hypotheek informatie"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 27-07-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!