InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Single hypotheek: woning kopen als alleenstaande

Single hypotheek: woning kopen als alleenstaande

Single hypotheek: woning kopen als alleenstaande Als alleenstaande is niet makkelijk om een woning te kopen en te financieren met een hypotheek. De meeste hypotheekvormen zijn gericht op twee partners en twee inkomens en banken zullen dan ook niet happig zijn om een hypotheek te verstrekken aan een alleenstaande. Als je als single een hypotheek aangaat ligt alle financiële verantwoordelijkheid bij jou en kunnen de hypotheeklasten enorm zwaar zijn. Toch zijn er mogelijkheden voor de single die een woning wil kopen en financieren. Sommige banken verstrekken hypotheken voor twee partners maar op één inkomen, en daar maak je als single ook kans om een hypotheek te krijgen. Aangeraden is om specifiek op singles gericht advies te vragen aan een hypotheekadviseur.

Klassieke hypotheek

Koppels

Als je een hypotheek wilt aangaan, dan houden de banken en kredietverstrekkers meestal rekening met twee inkomens. De meeste hypotheekvormen die worden aangeboden zijn vooral gericht op koppels. De vragen die je gesteld worden door de bank en de hypotheekoffertes die je aangeboden krijgt zijn doorgaans afgestemd op twee partners. De beslissing om een hypotheek aan te gaan voor de financiering van een huis is dan ook makkelijker te nemen als je met z'n tweeën bent. Voor singles die een huis willen kopen liggen de zaken anders.

Regel 1/3

Banken zullen veel wantrouwiger zijn bij het beoordelen van een hypotheekaanvraag voor een single, vermits er maar één inkomen is om de maandelijkse aflossing te garanderen. De klassieke regel dat je hoogstens 1/3 van je inkomen aan je hypotheek mag besteden kan voor een single hypotheek nog strikter toegepast worden om de maandelijkse lasten niet te zwaar te maken. Best speel je op zeker en en leg je de lat niet te hoog. Een aflossingsbedrag lager dan de normale 1/3 van je inkomen is dus aangeraden.

Woning kopen als single

In de eerste plaats is het moeilijker om in je eentje te beslissen om een huis te kopen. Alle financiële verantwoordelijkheid ligt immers bij jezelf. Als je geen partner hebt, is er dus ook geen tweede inkomen en daardoor wordt het financieel natuurlijk veel zwaarder om een hypotheek aan te gaan. De rente en de maandelijkse aflossing moeten immers nog betaalbaar blijven. Als je met z'n tweeën bent kan je beschikken over twee inkomens om de maandelijkse lasten van de hypotheek te betalen, terwijl je er als single alleen voor staat. Dankzij de single hypotheek kunnen singles die willen investeren in een huis vlot een woning financieren.

Wat is de single hypotheek?

De single die een woning wil kopen met behulp van een hypotheek kan een beroep doen op de formule van de single hypotheek. Dat is een hypotheekvorm die het mogelijk maakt voor alleenstaanden om de hypotheeklast niet al zwaar te maken en te lenen tegen aantrekkelijker voorwaarden. Mensen zonder partner die toch een huis of een appartement willen kopen, kunnen op die manier een hypotheek aangaan die op maat is gemaakt van de alleenstaande.

Single hypotheek: fiscale voordelen

De single hypotheek heeft als bijkomend voordeel dat je er als alleenstaande ook fiscale voordelen uit kunt halen. Aangezien de meest hypotheekvormen gericht zijn op koppels, is dit een minder voorkomend hypotheektype. Om je goed te informeren en onder andere een zo groot mogelijk belastingvoordeel uit je hypotheek te halen, is het geen slecht idee om een beroep te doen op een hypotheekadviseur. Deze zal je persoonlijke situatie op een objectieve manier benaderen en een professioneel advies geven in verband met de mogelijkheden van de single hypotheek.

Hypotheekofferte

Op het internet zijn er verschillende kredietverstrekkers die single hypotheken aanbieden voor alleenstaanden. Zowel in Nederland als in België kan je terecht voor de single hypotheek. Online kan je een formulier invullen en een hypotheekofferte aanvragen. Het komt erop aan om goed uit te zoeken welke de voorwaarden zijn van de aangeboden hypotheek en welke de voor-en nadelen kunnen zijn. Offertes van single hypotheken zullen je al snel duidelijk maken of het kopen van een woning voor jou als alleenstaande financieel haalbaar is.

Hypotheek op één inkomen

Sommige banken sluiten hypotheken af voor twee partners maar op één inkomen, bijvoorbeeld wanneer een van de partners een royaal inkomen heeft dat ruim voldoende is om met z'n tweeën van te leven. Bij deze vorm van hypotheek die door bepaalde banken wordt verstrekt maak ook kans als single een kans om een hypotheek te krijgen. Of je als single een hypotheek krijgt, hangt in grote mate af van je maandelijks inkomen en de kostprijs van het huis dat je wilt kopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek afsluitenHypotheek afsluitenIedereen heeft wel eens gehoord van een hypotheek. Maar als je dit eenmaal zelf af moet gaan sluiten, wil je natuurlijk…
Geen hypotheek tweede woning?Geen hypotheek tweede woning?Eigen spaargeld? Het is lastig om een tweede woning met een hypotheek te kopen. De financiering van een tweede woning al…
Wat is uw rentekorting?Wat is uw rentekorting?Hebt u in 2019 relatief weinig hypotheek ten opzichte van de waarde van uw woning, dan komt u in aanmerking voor een ren…
Bronnen en referenties
  • http://rubriek.nl/geld/single-hypotheek, bezocht op 24/12/2015.
  • http://scheiden.info/hypotheek/single-hypotheek/, bezocht op 24/12/2015.
  • https://www.rabobank.nl/particulieren/hypotheek/woonvragen/kan-ik-een-hypotheek-krijgen/, bezocht op 24/12/2015.
  • http://www.immotheker.be/Immotheker3/Site_v3/Default.aspx?WPID=279&ItemID=880&L=N&MenuText=Immotheker, bezocht op 24/12/2015.

Reageer op het artikel "Single hypotheek: woning kopen als alleenstaande"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Single blijven
Schrijf mee!