InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De kosten en baten van de hypotheekrenteaftrek

De kosten en baten van de hypotheekrenteaftrek

Sinds bekend is geworden dat de Nederlandse regering de komende jaren grootschalige bezuinigingen door zal moeten voeren, staat onder andere de hypotheekrenteaftrek sterk ter discussie. Voorstanders van het afschaffen of beperken er van voeren als belangrijkste argument aan dat het doel ervan (goedkoper wonen) niet gehaald wordt, tegenstanders beweren dat door afschap de hele huizenmarkt kan storten, in dit artikel leest u over de feiten en ideëen omtrent het veelbesproken belastingvoordeel.

Uitleg bedoeling hypotheekrenteaftrek

De hypotheekrenteaftrek is een regeling waardoor de rente over de hypotheek van een eigen huis fiscaal aftrekbaar wordt. De regeling bestaat al sinds 1893, al is de vorm sindsdien wel veranderd. Sinds 2001 is er een maximum van 30 jaar van kracht waarover gebruik gemaakt kan worden van de regeling. Tot 1 januari blijft de regeling echter hoe dan ook voor iedereen van kracht tot eind 2030. De beperking van maximaal 30 jaar geldt dus alleen voor hypotheken die na 2001 zijn afgesloten.

Bedoeling en voordelen van de hypotheekrenteaftrek

De belangrijkste doelstelling van de hypotheekrenteaftrek is het voor particulieren makkelijker maken om een eigen huis te kopen en er voornamelijk voor te zorgen dat juist de groep die het zonder dit belastingvoordeel niet had kunnen betalen, hierdoor wél een eigen huis kan kopen.

Een ander voordeel van de regeling is dat huizenbezitters er toe worden gedreven hun huis zo veel mogelijk van een lening te betalen, waardoor ze meer geld overhouden om aan andere dingen uit te geven, hetgeen goed is voor de economie.

Reeds gedane versobering van de regeling

Zoals gezegd is de regeling in de loop der jaren dus wat ingeperkt. Behalve een maximale looptijd, is sinds 2004 de zogeheten 'bijeenregeling' van kracht. Deze zorgt er voor dat de overwaarde van een verkocht huis, gebruikt dient te worden in een eventuele nieuwe hypotheek waarover rente afgetrokken wordt. Daardoor is de waarde waarover het voordeel geldt dus lager.

Politieke discussie

Al reeds enkele jaren is de hypotheekrenteaftrek een punt van discussie in de landelijke politiek, al is het bij sommige partijen een groot taboe om er aan te tornen. Onder meer het CDA, VVD en de PVV willen onder geen beding tornen aan de hypotheekrenteaftrek, onder meer het D66 is voorstander van het inperken van de regeling. Met het oog op de benodigde bezuinigingen van vele miljarden, waar alle partijen een oplossing voor moeten zullen vinden, wordt hoe langer hoe meer gesproken over het afschaffen of beperken van de regeling. De kosten van de regeling waren in 2009 liefst 11 miljard.

Argumenten tégen de hypotheekrenteaftrek

  • Tegenstanders van de regeling voeren als één van de belangrijkste argumenten aan dat deze met name gunstig uitvalt voor rijkere huizeneigenaren, omdat deze het meest profiteren van de regeling. Aangezien deze een hoger belastbaar inkomen hebben en een hogere hypotheek, kunnen zij niet alleen meer rente aftrekken, ze besparen zich hiermee ook nog eens belasting uit een hogere belastingschaal uit.
  • Een ander belangrijk tegenargument is dat het belastingvoordeel de huizenmarkt dusdanig beinvloed dat het de prijzen van huizen laat stijgen. Daardoor zou niet alleen het idee achter de regeling niet of minder ingewiligd worden, het maakt het ook voor met name starters moeilijker om een eerste huis te kopen. Door het afschaffen van de regeling zouden de huizenprijzen weer kunnen dalen.

Argumeten vóór de hypotheekrenteaftrek

  • Voorstanders van de regeling voeren aan dat de koopkracht voor huizenbezitters stijgt dankzij de regeling, aangezien ze meer geld overhouden, dit zou vervolgens ook weer goed zijn voor de economie
  • Ook voeren tegenstanders aan dat het afschaffen van de regeling er toe zou kunnen leiden dat de gehele huizenmarkt in zou kunnen storten, aangezien huizenbezitters de huidige prijzen niet meer zouden kunnen opbrengen.
  • Voor personen die momenteel gebruik maken van de regeling, zou afschaffing niet alleen een directe tegenvaller op fiscaal gebied betekenen, tevens zou de waarde van hun huis dermate kunnen zakken, dat een overwaarde in rook op gaat of de hypotheek zelfs groter dreigt te worden dan de waarde van het huis
Gerelateerde artikelen
Afschaffen hypotheekrenteaftrekAls je een hypotheek hebt afgesloten (bijvoorbeeld bij de aankoop of het onderhoud van een woning), mag je de kosten en…
Afschaffen hypotheekrenteaftrek, hoeveel stijgen de kosten?Afschaffen hypotheekrenteaftrek, hoeveel stijgen de kosten?Een huis kopen wordt mede aantrekkelijk gemaakt door de gunstige fiscale regeling van de hypotheekrenteaftrek. De regeli…
Hypotheekrenteaftrek in de politiekHypotheekrenteaftrek in de politiekDe hypotheekrenteaftrek ligt al onder schot sinds de ingang van de regeling in 2001. De hypotheekrenteaftrek is immers e…
Nieuwe regels hypotheekrenteaftrek 2013Nieuwe regels hypotheekrenteaftrek 2013De Kunduz-coalitie, bestaande uit ChristenUnie, D66 en GroenLinks (met steun van VVD en CDA), heeft een beperking van de…
Afschaffen hypotheekrenteaftrek: gevolgenAfschaffen hypotheekrenteaftrek: gevolgenDe hypotheekrenteaftrek het “H-woord” is één van de heilige huisjes van bepaalde politieke partijen, zoals de VVD en PVV…

Reageer op het artikel "De kosten en baten van de hypotheekrenteaftrek"

Infoteur: Appelflap
Laatste update: 15-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!