InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrenteaftrek onder discussie: beperken of afschaffen

Hypotheekrenteaftrek onder discussie: beperken of afschaffen

Hypotheekrenteaftrek onder discussie: beperken of afschaffen De hypotheekrenteaftrek komt regelmatig in het nieuws, maar nog nooit waren ingrepen zo dichtbij. Er moet véél bezuinigd worden. Rechts, CDA, VVD en PVV, willen aftrek van de hypotheek met rust laten. De andere politieke partijen zijn voor beperking van de aftrek, bijvoorbeeld tot 500.000 euro, of volledige afschaffing. Dit klinkt heftig voor huizeneigenaren, maar schrappen kan de overheid 10 miljard euro besparen waardoor bijvoorbeeld de belasting op inkomen omlaag zou kunnen. De hypotheekrenteaftrek kost de overheid veel geld. Afschaffen of beperken kan dus een flinke besparing opleveren. In 2006 berekende het Centraal Planbureau dat een lichte beperking van de hypotheekrente de staat jaarlijks 7 miljard euro bespaart. Een zware beperking levert zelfs 10 miljard op, dat genoeg zou zijn om voor iedereen de belasting met 2,75 procentpunt te verlagen. 2,75 procentpunt over een modaal inkomen van 32.500 euro, betekent 893 euro minder belasting per persoon.

Hypotheekrenteaftrek

Veel mensen die een eigen woning hebben zullen dit bedrag relatief laag vinden in vergelijk met wat ze nu aan hypotheekrenteaftrek ontvangen. Vooral eigenaren van dure huizen, met een hoge hypotheek, die een hoog inkomen hebben, zullen het verschil erg groot vinden.

Toch is het verschil kleiner dan ze denken, want bij het afschaffen van de hypotheekrenteafrek, zal mogelijk ook het eigenwoningforfait en overdrachtsbelasting afgeschaft worden.

Maar voor mensen die geen hypotheek hebben: zij die een huis huren of zij die hun hypotheek hebben afgelost, is het een fijne gedachte.

Huizenprijzen

Toch heeft de hypotheekrenteaftrek ook voor mensen met een hypotheek negatieve gevolgen. Deze aftrek heeft er namelijk voor gezorgd dat de huizenprijzen zo hoog zijn geworden. Doordat de overheid je bruto woonlasten een stuk verminderd, kunnen mensen meer betalen voor een woning en wordt er dus ook meer gevraagd.

Hypotheek

De huidige regeling stimuleert mensen niet om hun hypotheek af te lossen, want dan krijgen ze ook minder hypotheekaftrek. Dat is ook de reden waarom ook 'rijke' mensen ervoor kiezen hun hypotheek hoog te houden. Zij profiteren immers het meest: hun hypotheek is hoog en hun inkomen ook.

Aflossen

Dat is ook de reden waarom veel mensen een deel van de hypotheek aflossingsvrij hebben afgesloten. Op dat deel van de hypotheek wordt niet afgelost, zodat er maximaal gebruik kan worden gemaakt van de aftrek. Zo kunnen mensen een ton op hun rekening bij elkaar hebben gespaard, maar nauwelijks iets op hun hypotheek aflossen.

Afschaffen of beperken

Er worden momenteel verschillende scenario's genoemd met betrekking tot het aanpakken van de hypotheekrenteaftrek:

1 Volledige afschaffing van de hypotheekrenteaftrek

Een volledige afschaffing betekent dat ook de overdrachtsbelasting en eigenwoningforfait worden afgeschaft. Dat levert behalve nadeel ook voordeel op voor huiseigenaren.

Er gaan meerdere varianten rond over het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek voor het daadwerkelijk afgeschaft wordt. De aftrek van hypotheekrente van de een op de andere dag afschaffen zou waarschijnlijk te grote gevolgen hebben voor zowel de huizenmarkt als voor mensen die geen volledige hypotheek kunnen betalen.

2 Beperking van de aftrek tot een maximum percentage

Een beperking in de vorm van het aftrekbare percentage houdt in dat huiseigenaren bijvoorbeeld maximaal 42 procent van hun hypotheek in mindering mogen brengen op hun belastbaar inkomen. Zo zouden vooral de hogere inkomens getroffen worden.

3 Aflossingsvrijehypotheek niet meer aftrekbaar

Een andere variant is om alleen een annuïteitenhypotheek aftrekbaar te maken. Deze hypotheekvorm lost de hypotheek in dertig jaar af. De terugbetaling bestaat uit een deel rente en een deel aflossing. Het rentedeel wordt steeds kleiner, waardoor ook de aftrek geleidelijk kleiner wordt.

4 Beperking van de aftrek tot een maximumbedrag

Een beperking van de aftrek tot een maximumbedrag betekent bijvoorbeeld dat alleen de rente op een hypotheek tot 500.000 euro afgetrokken mag worden. Is de hypotheek hoger, dan kan de rente boven dat bedrag niet in mindering worden gebracht op het inkomen.

Een andere beperking in de vorm van een maximumbedrag kan zijn dat iedereen met een hypotheek een vast bedrag mag aftrekken van het inkomen, ongeacht de hoogte van de hypotheek.

5 De eigen woning als vermogen in box 3

Dit scenario ziet een eigen woning als vermogen. Dat betekent dat er belasting over betaald moet worden. Op dit moment zou dat 1,2 procent zijn. Eigenwoningforfait en overdrachtsbelasting worden dan afgeschaft. Volgens deskundigen is dit het eerlijkste fiscale scenario. Wel zou dan het vermogensdeel dat vrij is van belasting verhoogd moeten worden of dat er een aparte vrijstelling geldt voor huizen van bijvoorbeeld 300.000 euro.

Politiek

De politiek gaat er zeker over praten tijdens de onderhandelingen voor een nieuw kabinet. Dat betekent dat ook veel mensen dit punt zullen meewegen met de keuze op welke partij ze stemmen. Alhoewel de exacte scenario's per partij niet bekend zijn, zijn wel de grote lijnen bekend.

PartijStandpunt
CDAhypotheekrenteaftrek handhaven
PvdABeperken in 30 jaar tot 30 procent over de gemiddelde huizenprijs
VVDhypotheekrenteaftrek handhaven
PVVhypotheekrenteaftrek handhaven
D66Beperken in 22 jaar naar 30 procent aftrek
SPBeperken tot een maximaal 350.000 euro en een maximaal 42 procent
GroenlinksAfschaffen tussen 2015 en 2040
ChristenUnieBeperken in 22 jaar naar 30 procent aftrek over maximaal 750.000 euro
SGPHandhaven hypotheekrenteaftrek
Gerelateerde artikelen
Afschaffen hypotheekrenteaftrekAls je een hypotheek hebt afgesloten (bijvoorbeeld bij de aankoop of het onderhoud van een woning), mag je de kosten en…
Hypotheekrente aftrek gunstig voor hoge inkomensDe hypotheekrente aftrek staat ter discussie. De regeringen hebben nog steeds niet het lef gehad om de aftrekmogelijkhed…
Hoeveel hypotheekrenteaftrek heb ik recht op?Bezitters van een eigen huis met een hypotheek daarop, hebben recht op hypotheekrenteaftrek. De hoogte van het fiscaal v…
Afschaffen hypotheekrenteaftrek, hoeveel stijgen de kosten?Afschaffen hypotheekrenteaftrek, hoeveel stijgen de kosten?Een huis kopen wordt mede aantrekkelijk gemaakt door de gunstige fiscale regeling van de hypotheekrenteaftrek. De regeli…

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek onder discussie: beperken of afschaffen"

Reacties

Maartje, 02-07-2013 22:47 #11
Hypotheekrente aftrek gewoon afschaffen. Mensen moeten eten van de loon. Moeten we allemaal.

Neongen, 08-05-2012 17:02 #10
Als dit gebeurt, sta ik en mijn familie volgend jaar op straat. Zonder dat beetje extra geld op de 15e kunnen wij niet eens meer boodschappen doen halverwege de maand… Reactie infoteur, 12-05-2012
Als de hypotheekrenteaftrek in een keer helemaal zou worden afgeschaft, de kans daarop is vrij klein, dan zal dat waarschijnlijk gecompenseerd worden door bijvoorbeeld een lagere inkomensbelasting. Dus dan houdt u netto meer over van uw loon of uitkering, waardoor het effect niet zo dramatisch hoeft te zijn zoals u nu schetst.

Jan, 06-04-2012 09:39 #9
Denk dat dan de banken de rente ook fors moeten verlagen! De rente in Belgie voor hypotheken ligt namelijk ruim 1% lager dan in Nederland.

Daarnaast wordt alleen gekeken naar de hypotheekrente en gevolgen, maar mensen met kinderen krijgen het juist extra zwaar. De vergoeding voor de opvang kost al fors meer, maar indien de rente minder kan worden afgetrokken, krijg je hoger inkomen waardoor de mensen en meer gaan betalen voor hypotheek maar ook voor de kinderopvang. Bovendien geld dit ook voor de zorgvergoeding, ook deze zal dalen bij beperking rente aftrek. Kortom, hoop dat ze ook kijken naar de andere gevolgen, want dat kan anders wel eens de nekslag voor de woningmarkt worden!

H. A. Steffers, 30-03-2012 15:53 #8
Zou het niet zo kunnen gaan dat bij invoering van het sp model de huizen onder
de 350.000 euro nog wel een volledige aftrek te geven ineens naar deze grens toegroeien omdat deze huizen extra aantrekkelijk zijn geworden voor kopers? Ik denk personnlijk wel want graaiers liggen altijd op de loer om uit een regeling een slaatje te slaan.

Wessel, 02-03-2012 15:19 #7
CDA is niet voor hypotheekrenteaftrek… als er morgen een voorstel komt voor de hypotheekrente-aftrek, dan tekent CDA gelijk. Er zijn echter bij de formatie van dit kabinet afspraken gemaakt die doorgaans wel gerespecteerd moeten worden. Ik vermoed en hoop echter dat de CDA onder druk van de economische tijden met een voorstel voor de beperking van de hypotheekrente-aftrek zal komen.

Henny Driessen, 24-01-2012 19:09 #6
Hypotheekaftrek stoppen is prima. Maar dan ook te betalen belasting op verkregen rente afschaffen. Waarom belasting betalen voor rente die je hebt gekregen en geen belasting aftrekken van rente die je moet betalen? Het een wordt gezien als verkregen inkomen maar het andere niet als vemindering van inkomen. Zelfs bij verkregen 3% wordt er toch van 4% uitgegaan. Het lijkt me eerlijk als dat met elkaar in evenwicht wordt gebracht.

Eric, 11-12-2011 10:54 #5
Jah geweldig de hypotheekrente aftrek afschaffen wat een geweldig idee.
En dan dat al die woning bezitters gezinnen enzv hun woning niet meer kunnen betalen en genoodzaakt zijn te moeten verkopen voor een veel mindere prijs. En al die banken die daar dan weer aan gaan verdienen, geweldig. Al die gezinnen die die op zoek moeten naar een huurwoning, die ook al onbetaalbaar lijken te worden. Dat het hebben van een dak boven je hoofd straks alleen nog maar voor de rijken is. schiet de normaal verdienende Nederlander dan meteen in de rug dan weet je zeker dat je ze genaaid hebt.

Jan, 10-12-2011 19:08 #4
We zitten nu toch in een crisis, dus het in een keer afschaffen van :
- hypotheekrente aftrek
- sociaal stelsen (dus het ministerie SZ + ambtenaren kunnen opgedoekt worden
- ontwikkelingshulp
- gezondheidszorg. Laat de natuur zijn werk maar doen ipv de kneusjes in leven houden

Johannes, 01-08-2011 14:35 #3
Als het CDA, de PVV en VVD het zo eens zijn over het handhaven van de hypotheekrenteaftrek. Waarom wordt dit dan nu niet erdoor gedrukt. Op die manier kan de woningmarkt weer uit het dal worden getrokken. Duidelijkheid in deze geeft een veel beter basis voor het sentiment in de woningmarkt dan het tijdelijk verlagen van de overdrachtsbelasting.

Dirk, 04-06-2010 12:02 #2
De door de staat betaalde aftrek hypotheekrente wordt dmv successierechten weer teruggevorderd (20-40%). Als de hypotheekrente zoals in de andere landen wordt aangeschaft dan moet ook de successierechten flink verlaagd worden. De vergelijking met de andere europese landen gaat dan anders niet op, immers de mensen die een huis kopen hebben daar al een flink financieel voordeel waarmee ze een aanbetaling kunnen doen bij het kopen van een huis. Er zijn in europa landen waar de sucessierechten minder dan 10% zijn.

Reinier, 11-04-2010 09:36 #1
Met de afschaf van de hypotheekrente heb ik geen problemen wanneer alle subsidies rondom wonen ook wordt afgeschaft. Woningcorporaties krijgen/kregen veel subsidie van de overheid bij de nieuwbouw; zo kon er fors bespaard worden op de stichtingskosten. Door lagere stichtingskosten kon een lagere exploitatiebegroting vastgesteld worden waardoor de huur (gesubsidieerd) laag is. Daarnaast krijgen veel bewoners van een (sociale) huurwoning ook nog eens een huurtoeslag (huursubsidie). Wanneer alle subsidie op huren wordt afgeschaft, kan wat mij betreft de hypotheekrente aftrek per direct weg. Ik denk dat er echter weinig socialistische voorstanders zijn van het rationaliseren van de huurprijzen. In veel gevallen zullen die meer dan verdubbelen. Maar eerlijk is het wel. Waarom meer dan 50% van de bevolking laten profiteren van hardwerkende risicodragende eigenwoningbezitters?

Infoteur: Jour
Laatste update: 30-05-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 11
Schrijf mee!