InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekbescherming: je hypotheek beschermen tegen pech

Hypotheekbescherming: je hypotheek beschermen tegen pech

Hypotheekbescherming: je hypotheek beschermen tegen pech Als je een hypotheek hebt lopen dan kan het zijn dat na verloop van tijd de maandelijkse aflossing erg zwaar gaat wegen op je budget. Tegenslagen als ziekte, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid kunnen ervoor zorgen dat de terugbetaling van je hypotheek bemoeilijkt wordt. Zeker zonder vast inkomen is een hypotheekaflossing geen pretje. Om je tegen dergelijke tegenslagen en pech te beschermen kan je zorgen voor een bescherming van je hypotheek. Dankzij deze hypotheekbescherming kan je genieten van een tijdelijk aanvullend inkomen om de maandelijkse lasten te helpen dragen. Hoe kan je de aflossing van je hypotheek beschermen tegen eventuele pech?

Hypotheek aflossen

Maandelijkse aflossing

Een hypotheek afsluiten is een beslissing die veel gevolgen met zich meebrengt. Om een huis te kunnen kopen, ga je geld lenen bij de bank dat je over een lange periode zal moeten terugbetalen. De aflossing van de hypotheek heeft doorgaans een looptijd van twintig of dertig jaar. Al die tijd zal je maandelijks een bedrag moeten aflossen waardoor je schuld na de looptijd zal afgelost zijn.

Gezinsbudget

Die maandelijkse aflossingen zijn vaak een zware financiële last voor het gezinsbudget. Wie een vast inkomen heeft, zal dan ook een grote hap van zijn maandelijkse inkomsten moeten spenderen aan de hypotheekaflossing. Als je je vast inkomen kwijtgeraakt, zal de hypotheekaflossing nog altijd moeten gebeuren. Daarom is het raadzaam om je hypotheek te beschermen tegen zulke tegenslagen die de hypotheekaflossing kunnen bemoeilijken.

Hypotheek beschermen

Baan kwijt

De maandelijkse aflossing van je hypotheek kan bemoeilijkt worden wanneer je je baan verliest. Als je het maandelijks met een uitkering moet doen in plaats van een salaris, dan wordt je budget sterk onder druk gezet. Het is immers geen pretje om met een werklozenuitkering een hypotheek af te lossen.

Arbeidsongeschikt

Behalve werkloos worden bestaat ook de mogelijkheid dat je ziek wordt of arbeidsongeschikt. Om hier een mouw aan te passen kan je je hypotheek laten beschermen. Dankzij de hypotheekbescherming krijg je een aanvullend inkomen om de maandelijkse lasten beter te kunnen betalen. De hypotheekbescherming vormt een soort van financieel vangnet voor onzekere tijden en zorgt ervoor dat je niet meteen het geld op je spaarrekening moet gaan plunderen om je hypotheek te kunnen afbetalen.

Wanneer een hypotheekbescherming aangaan?

Geen vaste baan

De hypotheekbescherming is niet verplicht bij het afsluiten van een hypotheek. Je bent niet verplicht om in de hypotheekovereenkomst een extra hypotheekbescherming te laten bedingen. Toch is een hypotheekbescherming in bepaalde gevallen aangeraden. Als je meent dat je baan niet echt veel werkzekerheid meebrengt op lange termijn, dan kan je een hypotheekbescherming overwegen. Als je je baan zou verliezen, dan wordt de hypotheekaflossing niet extra bemoeilijkt als je beschermd bent.

Maandelijkse lasten

Denk je dat je baan vrij veel werkzekerheid biedt, dan is een hypotheekbescherming niet echt nodig. De keuze om een hypotheekbescherming te nemen kan je ook laten afhangen van de zwaarte van de maandelijkse lasten. Als de lasten vrij hoog zijn en je raakt je baan kwijt, dan ben je maar best verzekerd. Als je lasten relatief laag liggen en je partner beschikt bovendien over een aardig inkomen, dan kan je de hypotheekbescherming weglaten.

Hypotheekbescherming: kosten

Voorwaarden

De bank zal extra kosten aanrekenen als je je hypotheek wilt laten beschermen. De hypotheekbescherming zal je verzekeren van een tijdelijk aanvullend inkomen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, zoals bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid. Let er goed op welke voorwaarden dit concreet zijn en hoe ze omschreven worden.

Aanvullend inkomen

Bij sommige banken kan je je laten verzekeren voor enkel arbeidsongeschiktheid, of kan je kiezen voor arbeidsongeschiktheid én werkloosheid. Interessant is zeker om na te gaan hoe lang de periode duurt waarin je een aanvullend inkomen zal uitgekeerd krijgen. De kosten van de hypotheekbescherming hangen af van de uitkeringsperiode, van je leeftijd en van de looptijd van de polis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een woonlastenverzekering?Wat is een woonlastenverzekering?De woonlastenverzekering wordt onder diverse namen verkocht. Dit is een verzekering die een deel van de hypotheeklasten…
Verzekeren tegen werkloosheidVerzekeren tegen werkloosheidDe werkloosheid loopt sinds 2008 flink op in Nederland. Wie een eigen woning heeft kan in de problemen raken bij ontslag…
Woonlastenverzekering biedt beschermingDe eerste generatie woonlastenverzekeringen hebben gezorgd voor een imagoschade voor het product en voor de verzekeraars…
Financiele problemen door tweede hypotheekHuiseigenaren die hun huis willen verbouwen, kunnen voor de financiering weer aankloppen bij de bank. Een tweede hypothe…
Hoog inkomen en schuldenEen hoog inkomen is nog geen garantie voor een probleemloos leven wat betreft geld. Door werkloosheid, ziekte, scheiding…
Bronnen en referenties
  • https://www.interpolis.nl/particulier/verzekeringen/hypotheekbescherming/paginas/wat-is-het.aspx, bezocht op 24/10/2015.
  • https://www.rabobank.nl/particulieren/hypotheek/hypotheek-vergelijken/hypotheekbescherming/, bezocht op 24/10/2015.

Reageer op het artikel "Hypotheekbescherming: je hypotheek beschermen tegen pech"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!